Πρόγραμμα επιχορήγησης εργοδοτών για τη διατήρηση νέων θέσεων εργασίας με στόχο την ενίσχυση της ρευστότητας και της απασχόλησης την περίοδο της οικονομικής κρίσης Aποφ. 49460/1109/18.9.2018 Υπουργών Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης - Οικονομικών ΦΕΚ 4192/Β/24.9.2018 Αποφασίζουμε: Την κατάρτιση προγράμματος επιχορήγησης εργοδοτών για τη διατήρηση νέων θέσεων εργασίας με στόχο την ενίσχυση της ρευστότητας και της απασχόλησης την περίοδο της οικονομικής κρίσης, ως εξής: Άρθρο 1 Στόχος του προγράμματος Στόχος του προγράμματος είναι η επιχορήγηση νέων θέσεων εξαρτημένης εργασίας πλήρους ή και μερικής απασχόλησης με τους περιορισμούς της παραγράφου 1γ του άρθρου 3, οι οποίες προβλέπεται να ανέλθουν στις 15.00 και δημιουργήθηκαν από 1-6-2017 έως 31-5-2018, σε ιδιωτικές επιχειρήσεις και γενικά εργοδότες του ιδιωτικού τομέα που ασκούν οικονομική δραστηριότητα. Άρθρο 2 Πλαίσιο ένταξης - Χρηματοδότηση - Επιλέξιμες περιοχές - Καθεστώς ενίσχυσης 1. Η μέγιστη δαπάνη για την εφαρμογή του προγράμματος προβλέπεται να ανέλθει συνολικά έως το ποσό των 70.000.000 ευρώ και οι θέσεις στις 15.000 και καλύπτεται από τον προϋπολογισμό του ΟΑΕΔ (ΚΑΕ 2493). Σε περίπτωση μη κάλυψης του προϋπολογισθέντος ποσού, η διαδικασία υποβολής των αιτήσεων συνεχίζεται μέχρι και την κάλυψη του ανωτέρω ποσού. Η δαπάνη κατανέμεται σε ετήσια βάση ως εξής: Για το έτος 2018: έως 65.000.000 ευρώ. Για το έτος 2019: έως 5.000.000 ευρώ. 2. Οι ενισχύσεις που προβλέπονται στην παρούσα χορηγούνται βάσει του Κανονισμού (ΕΚ) αριθμ. 1407/2013 της Επιτροπής για τις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας (de minimis). Ειδικότερα, σύμφωνα με το άρθρο 3 παρ. 2 του Κανονισμού, το συνολικό ποσό των ενισχύσεων ήσσονος σημασίας που χορηγούνται ανά κράτος μέλος σε μια ενιαία επιχείρηση δεν πρέπει να υπερβαίνει το ποσό των 200.000 ευρώ σε οποιαδήποτε περίοδο τριών οικονομικών ετών. Επίσης, το συνολικό ποσό των ενισχύσεων ήσσονος σημασίας που χορηγούνται ανά κράτος μέλος σε μια ενιαία επιχείρηση που εκτελεί οδικές εμπορευματικές μεταφορές για λογαριασμό τρίτων δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των 100.000 ευρώ σε οποιαδήποτε περίοδο τριών οικονομικών ετών. Ο σχετικός έλεγχος διενεργείται από τον ΟΑΕΔ με βάση την υπεύθυνη δήλωση, από τον δικαιούχο της ενίσχυσης, για οποιαδήποτε άλλη ενίσχυση ήσσονος σημασίας την οποία έλαβε η οικεία επιχείρηση βάσει του Κανονισμού ή άλλων Κανονισμών για ενισχύσεις ήσσονος σημασίας κατά τα δύο προηγούμενα οικονομικά έτη και κατά το τρέχον οικονομικό έτος. Στην υπεύθυνη δήλωση βεβαιώνεται, επίσης, ότι το συνολικό ποσό των ενισχύσεων ήσσονος σημασίας που έχουν χορηγηθεί στην επιχείρηση κατά το τρέχον και τα δύο προηγούμενα οικονομικά έτη, συμπεριλαμβανομένης της παρούσας ενίσχυσης, δεν υπερβαίνει τα, κατά περίπτωση, ανωτέρω αναφερόμενα ποσά (άρθρο 6, παρ. 1, 3 του Κανονισμού 1407/2013). 3. Ως ημερομηνία λήψης της συνολικής ενίσχυσης νοείται η ημερομηνία έκδοσης της εγκριτικής απόφασης, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 3 του Καν. 1407/2013. 4. Στον ως άνω έλεγχο της σώρευσης αθροίζονται και οι ενισχύσεις ήσσονος σημασίας που έχουν λάβει οι ενιαίες με την αιτούσα επιχειρήσεις. 5. Στην έννοια της «ενιαίας» επιχείρησης περιλαμβάνονται για τους σκοπούς του Κανονισμού 1407/2013 όλες οι επιχειρήσεις που έχουν τουλάχιστον μία από τις ακόλουθες σχέσεις μεταξύ τους: α) μία επιχείρηση κατέχει την πλειοψηφία των δικαιωμάτων ψήφου των μετόχων ή των εταίρων άλλης επιχείρησης, β) μία επιχείρηση έχει το δικαίωμα να διορίζει ή να παύσει την πλειοψηφία των μελών του διοικητικού, διαχειριστικού ή εποπτικού οργάνου άλλης επιχείρησης, γ) μία επιχείρηση έχει το δικαίωμα να ασκεί δεσπόζουσα επιρροή σε άλλη επιχείρηση βάσει σύμβασης που έχει συνάψει με αυτήν ή δυνάμει ρήτρας του καταστατικού αυτής της τελευταίας ή δ) μία επιχείρηση που είναι μέτοχος ή εταίρος άλλης επιχείρησης ελέγχει μόνη της, βάσει συμφωνίας που έχει συνάψει με άλλους μετόχους ή εταίρους της εν λόγω επιχείρησης, την πλειοψηφία των δικαιωμάτων ψήφου των μετόχων ή των εταίρων αυτής της επιχείρησης. Οι επιχειρήσεις που έχουν οποιαδήποτε από τις σχέσεις που αναφέρονται στα ανωτέρω στοιχεία α) έως δ) με μία ή περισσότερες άλλες επιχειρήσεις θεωρούνται επίσης ενιαία επιχείρηση. Άρθρο 3 Δικαιούχοι, Ωφελούμενοι και Προϋποθέσεις συμμετοχής 1. Δικαιούχοι - Επιχειρήσεις Δυνητικοί δικαιούχοι είναι οι ιδιωτικές επιχειρήσεις και γενικά οι εργοδότες του ιδιωτικού τομέα που ασκούν οικονομική δραστηριότητα, εφόσον πληρούν τις παρακάτω προϋποθέσεις: α) Έχουν προβεί στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, σε σχέση με τον ανώτατο αριθμό των θέσεων εργασίας που είχαν τον Μάιο του 2017, με την πρόσληψη πρώην ανέργων κατά το χρονικό διάστημα από 1-6-2017 έως 31-5-2018: i) με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας αορίστου χρόνου πλήρους απασχόλησης, ii) με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας ορισμένου χρόνου πλήρους απασχόλησης ή/και με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας ορισμένου ή αορίστου χρόνου μερικής απασχόλησης, με τους περιορισμούς της περίπτωσης 1.γ του παρόντος άρθρου, τις οποίες και διατηρούν κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης και για όλη τη συνολική διάρκεια του προγράμματος όπως ορίζεται στην παράγραφο 4 του άρθρου 4, β) δεν έχουν προβεί σε μείωση του προϋπάρχοντος προσωπικού που είχαν κατά τον Μάιο του 2017, κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης και για όλη τη διάρκεια του προγράμματος όπως ορίζεται στην παράγραφο 4 του άρθρου 4, και γ) θα μετατρέψουν τις συμβάσεις ορισμένου χρόνου πλήρους απασχόλησης καθώς και τις συμβάσεις μερικής απασχόλησης ορισμένου ή αορίστου χρόνου, για τις θέσεις εργασίας που δημιουργήθηκαν από 1-6-2017 έως 31-5-2018, σε συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας αορίστου χρόνου πλήρους απασχόλησης, εντός πέντε (5) ημερών από την υποβολή της αίτησης υπαγωγής. 2. Επιχειρήσεις, οι οποίες είχαν αυξομειώσεις του προσωπικού τους κατά το χρονικό διάστημα από 1-6-2017 έως 31-5-2018, σε σχέση με τον ανώτατο αριθμό των θέσεων εργασίας που είχαν τον Μάιο του 2017, επιχορηγούνται για τον επιπλέον αριθμό των θέσεων εργασίας που έχουν δημιουργήσει οποιαδήποτε χρονική στιγμή κατά το ανωτέρω χρονικό διάστημα και διατηρούν τον επιπλέον αριθμό θέσεων εργασίας μέχρι την υποβολή της αίτησης για υπαγωγή στο πρόγραμμα και για όλη την διάρκεια του προγράμματος όπως ορίζεται παρακάτω. 3. Ως μείωση -του προϋπάρχοντος- προσωπικού, δηλαδή του ανώτατου αριθμού των εργαζομένων που απασχολούνταν στην επιχείρηση κατά τον Μάιο του 2017, θεωρείται: i. η καταγγελία της σύμβασης εργασίας, ii. η αλλαγή του καθεστώτος απασχόλησης του προσωπικού της, από πλήρη σε μερική απασχόλησης ή σε εκ περιτροπής απασχόληση κ.λπ., το οποίο έχει ως συνέπεια την μείωση των μονάδων εργασίας της επιχείρησης, iii. η εθελουσία έξοδος που γίνεται με πρωτοβουλία του εργοδότη, μέσω προγραμμάτων παροχής οικονομικών κυρίως κινήτρων εθελούσιας εξόδου, και iv. η οικειοθελής αποχώρηση που λογίζεται ως καταγγελία σύμβασης, σύμφωνα με το άρθρο 38 του ν. 4488/ 2017. 4. Δεν θεωρείται μείωση -του προϋπάρχοντος προσωπικού- η οικειοθελής αποχώρηση, η λήξη σύμβασης ορισμένου χρόνου, η καταγγελία σύμβασης εργασίας λόγω συνταξιοδότησης, η καταγγελία σύμβασης εργασίας ορισμένου χρόνου πριν τη λήξη της που οφείλεται σε σπουδαίο λόγο που αφορά στον εργαζόμενο (μήνυση για αξιόποινη πράξη), εφόσον προσκομίζονται τα απαραίτητα δικαιολογητικά, η κενή θέση που οφείλεται σε θάνατο και φυλάκιση καθώς και η οικειοθελής αποχώρηση που δεν λογίζεται ως καταγγελία σύμβασης σύμφωνα με το άρθρο 38 του ν. 4488/2017. 5. Στο προϋπάρχον προσωπικό ανήκουν και τα άτομα που είναι σε ασθένεια, στράτευση, σε κυοφορία - λοχεία, ή κάνουν χρήση της ειδικής άδειας μητρότητας, αφού η σχέση εργασίας δεν διακόπτεται. 6. Δεν εντάσσονται: α. Όλες οι επιχειρήσεις, φορείς, υπηρεσίες και οργανισμοί που διέπονται, όσον αφορά την πρόσληψη του προσωπικού τους, από τις διατάξεις του ν. 2190/1994 (Α' 28) και του ν. 3812/2009 (Α' 234). β. Οι επιχειρήσεις στις οποίες έχουν επιβληθεί, μέσα σε χρονικό διάστημα δύο (2) ετών πριν από την ημερομηνία λήξης της προθεσμίας υποβολής αίτησης συμμετοχής α) τρεις (3) πράξεις επιβολής προστίμου από τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας για παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας που χαρακτηρίζονται, σύμφωνα με την υπουργική απόφαση 2063/Δ1632/2011 (Β' 266), όπως εκάστοτε ισχύει, ως «υψηλής» ή «πολύ υψηλής» σοβαρότητας, οι οποίες προκύπτουν αθροιστικά από τρεις (3) διενεργηθέντες ελέγχους, ή β) δύο (2) πράξεις επιβολής προστίμου από τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας για παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας που αφορούν την αδήλωτη εργασία, οι οποίες προκύπτουν αθροιστικά από δύο (2) διενεργηθέντες ελέγχους. Οι υπό α) και β) κυρώσεις πρέπει να έχουν αποκτήσει τελεσίδικη και δεσμευτική ισχύ. Ο δυνητικός δικαιούχος κατά την υποβολή της αίτησης συμμετοχής δηλώνει υπεύθυνα, ότι δεν έχουν επιβληθεί σε βάρος του οι ως άνω κυρώσεις. γ. Τα υποκαταστήματα ή τα γραφεία που έχουν την έδρα τους σε χώρα που δεν είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης διότι δεν είναι εφικτός ο έλεγχος σώρευσης των ενισχύσεων. δ. Οι εξωχώριες εταιρείες όπως και επιχειρήσεις που στην εταιρική τους σύνθεση συμμετέχουν εξωχώριες εταιρείες διότι δεν είναι εφικτός ο έλεγχος σώρευσης των ενισχύσεων. ε. Τα ΚΤΕΛ, ΚΤΕΛ Α.Ε. και οι ιδιοκτήτες ή και οι συνιδιοκτήτες ενταγμένων σε αυτά. στ. Οι σύλλογοι και τα σωματεία. ζ. Οι επιχειρήσεις εις βάρος των οποίων εκκρεμεί ανάκτηση προηγούμενων κρατικών ενισχύσεων. η. Οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε τομείς, στους οποίους δεν εφαρμόζεται το άρθρο 1 του Κανονισμού 1407/2013. θ. Τα νυχτερινά κέντρα. ι. Οι εποχικές επιχειρήσεις για το εποχικό προσωπικό τους. ια. Οι επιχειρήσεις οι οποίες εδρεύουν στην οικία του εργοδότη (ενδεικτικά: ασφαλιστές, λογιστές, πολιτικοί μηχανικοί, εμπορικοί αντιπρόσωποι) και δεν διαθέτουν διαμορφωμένο διακριτό χώρο για την απασχόληση των ωφελουμένων. Εντούτοις, εντάσσονται οι επιχειρήσεις οι οποίες, λόγω της φύσης της δραστηριότητάς τους, απασχολούν το προσωπικό εκτός του χώρου της έδρας τους (ενδεικτικά: υπηρεσίες εκμετάλλευσης φορτηγών, υπηρεσίες εκμετάλλευσης ταξί, υδραυλικοί, ηλεκτρολόγοι). 7. Όταν το αντικείμενο εργασιών μιας επιχείρησης είναι σύνθετο και το ένα από τα αντικείμενα εξαιρείται του προγράμματος, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην περίπτωση η, η επιχείρηση για να ενταχθεί πρέπει να υποβάλει υπεύθυνη δήλωση στην οποία να αναφέρει ότι το επιχορηγούμενο άτομο δεν πρόκειται να απασχοληθεί στο εξαιρούμενο αντικείμενο εργασιών της περίπτωσης η. 8. Ωφελούμενοι α. Τα ωφελούμενα άτομα είναι πρώην άνεργοι ηλικίας 18-66 ετών τα οποία: i) Ήταν εγγεγραμμένοι άνεργοι (ανεξαρτήτως χρονικής διάρκειας) στο μητρώο ανέργων του ΟΑΕΔ κατά το δωδεκάμηνο που είχε προηγηθεί της πρόσληψής τους από την δικαιούχο επιχείρηση και δεν είχαν άλλη απασχόληση (εξαρτημένη ή μη) κατά την προηγούμενη ημέρα της ημερομηνίας πρόσληψής τους. ii) Προσλήφθηκαν από τη δικαιούχο επιχείρηση τη χρονική περίοδο από 01-06-2017 έως 31-05-2018. β. Εξαιρέσεις: Δεν είναι δυνατή η υπαγωγή ατόμων που προσλήφθηκαν από την επιχείρηση κατά το χρονικό διάστημα από 1-6-2017 έως 31-5-2018 στις κάτωθι περιπτώσεις: i) για εργαζόμενους που απασχολούνται με συμβάσεις ορισμένου χρόνου πλήρους απασχόλησης και η επιχείρηση δεν έχει μετατρέψει την σύμβαση τους σε σύμβαση αορίστου χρόνου μέχρι και πέντε (5) ημέρες από την υποβολή της αίτησης υπαγωγής από την επιχείρηση. ii) για εργαζόμενους που απασχολούνται με συμβάσεις ορισμένου ή αορίστου χρόνου μερικής απασχόλησης και η επιχείρηση δεν έχει μετατρέψει την σύμβαση τους σε σύμβαση αορίστου χρόνου πλήρους απασχόλησης μέχρι και πέντε (5) ημέρες από την υποβολή της αίτησης υπαγωγής από την επιχείρηση. iii) για εργαζόμενους που απασχολούνται με καθεστώς εκ περιτροπής απασχόλησης. iv) για εργαζόμενους που απασχολούνται αποκλειστικά, από την 22η ώρα βραδινή (έναρξη ωραρίου) έως και την 6η πρωινή (λήξη ωραρίου) κατά τη συνολική διάρκεια του προγράμματος, επιχορήγησης και δέσμευσης. v) για εργαζόμενους που απασχολούνται εποχικά. iv) για άτομα που: αα) είναι εταίροι σε Ο.Ε., Ε.Ε, Ε.Π.Ε. και στις Ι.Κ.Ε. ββ) είναι μέλη των Δ.Σ. στις Α.Ε., πλην των μελών - εταίρων των Φορέων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας (Κ.ΑΛ.Ο.) γγ) είναι οι νόμιμοι εκπρόσωποι ή οι διαχειριστές των επιχειρήσεων, πλην των μελών - εργαζομένων των Φορέων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας (Κ.ΑΛ.Ο.) δδ) είναι μέλη σε συνεταιρισμούς (πλην των μελών μελών - εργαζομένων των Φορέων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας (Κ.ΑΛ.Ο.). εε) τοποθετούνται αναγκαστικά με τις διατάξεις του ν. 2643/1998. στστ) έχουν προσληφθεί στο πλαίσιο ένταξης της επιχείρησης σε οποιοδήποτε άλλο καθεστώς ενίσχυσης για την κάλυψη σχετικών συμβατικών της υποχρεώσεων, π.χ. επενδυτικό σχέδιο, το οποίο επίσης επιχορηγεί το μισθολογικό ή/και το μη μισθολογικό κόστος για τα άτομα αυτά. ζζ) έχουν προσληφθεί από τους δικαιούχους εργοδότες, προκειμένου να διαθέσουν τις υπηρεσίες τους σε άλλον εργοδότη (δευτερογενής ή έμμεσος εργοδότης). ηη) απασχολούνται με μίσθωση - σύμβαση έργου ή έμμισθη εντολή. Άρθρο 4 Ποσό και διάρκεια επιχορήγησης 1. Η επιχείρηση επιχορηγείται για κάθε νέα θέση εργασίας που δημιούργησε από την ημερομηνία πρόσληψης του ατόμου και για όσες νέες θέσεις δημιουργήθηκαν από 1-6-2017 έως 31-5-2018 επιπλέον των θέσεων εργασίας που είχε κατά τον Μάιο του 2017. 2. Η επιχορήγηση για κάθε μήνα απασχόλησης των ωφελουμένων ανέργων ανέρχεται στο 50% του μισθολογικού και μη μισθολογικού κόστους με ανώτατο ποσό: α) 400 ευρώ για την πλήρη απασχόληση, β) 300 ευρώ για τη μερική απασχόληση τουλάχιστον τεσσάρων ωρών και άνω ημερησίως σε πενθήμερη βάση και γ) 200 ευρώ για τη μερική απασχόληση κάτω των τεσσάρων ωρών ημερησίως σε πενθήμερη βάση. 3. Στο μισθολογικό και μη μισθολογικό κόστος συμπεριλαμβάνονται οι συνολικές ακαθάριστες πραγματικές μηνιαίες αποδοχές και οι ασφαλιστικές εισφορές που βαρύνουν τον εργοδότη, καθώς και το Δώρο Χριστουγέννων με ανώτατο ποσό τα 400 ευρώ, 300 ευρώ και 200 ευρώ αντίστοιχα, καθώς και το Δώρο Πάσχα και Επίδομα Άδειας με ανώτατο ποσό τα 200 ευρώ, 100 ευρώ και 50 ευρώ, αντίστοιχα. 4. Η ανώτατη διάρκεια επιχορήγησης για τις νέες θέσεις εργασίας που δημιούργησε η δικαιούχος επιχείρηση είναι δεκαπέντε (15) μήνες και συγκεκριμένα για το χρονικό διάστημα από 1-6-2017 έως και 31-8-2018. Όταν η νέα θέση ή θέσεις εργασίας που δημιούργησε η επιχείρηση είναι μετά την 1-6-2017, τότε λαμβάνει το ανάλογο ποσό που αντιστοιχεί από την ημερομηνία πρόσληψης του ατόμου ή ατόμων και μέχρι την 31-8-2018. Άρθρο 5 Διαδικασία Υποβολής Αιτήσεων - Έγκριση 1. Μετά τη δημοσίευση πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος οι επιχειρήσεις που διαθέτουν κωδικούς πρόσβασης στο πληροφοριακό σύστημα του ΟΑΕΔ και επιθυμούν να ενταχθούν στο πρόγραμμα, εφόσον υπάρχουν κενές θέσεις, υποβάλλουν ηλεκτρονικά αίτηση υπαγωγής - υπεύθυνη δήλωση, η οποία είναι αναρτημένη στην ιστοσελίδα του Οργανισμού (www.oaed.gr). 2. Απαραίτητη προϋπόθεση για την υποβολή της ηλεκτρονικής αίτησης είναι η ενδιαφερόμενη επιχείρηση να είναι Πιστοποιημένος χρήστης στις Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες του ΟΑΕΔ (εφόσον έχει παραλάβει κλειδάριθμο από το ΚΠΑ2 της περιοχής της) και διαθέτει κωδικούς πρόσβασης (Ονομασία Χρήστη και Συνθηματικό). 3. Tα υποκαταστήματα ή γραφεία με έδρα σε χώρα μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης υποβάλλουν την αίτηση στο ΚΠΑ2 στην αρμοδιότητα του οποίου ανήκει το υποκατάστημα ή γραφείο. 4. Η διαδικασία υποβολής των αιτήσεων από τις ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις θα εξειδικευτεί στη Δημόσια Πρόσκληση. 5. Ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις που δεν είναι πιστοποιημένοι χρήστες στις Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες του ΟΑΕΔ, εγγεγραμμένοι χρήστες στο Πληροφορικό Σύστημα (portal) του Οργανισμού πρέπει να επισκεφτούν το ΚΠΑ2, στην αρμοδιότητα του οποίου ανήκει η έδρα της επιχείρησης, και να προσκομίσουν τα κάτωθι δικαιολογητικά για την παραλαβή κλειδαρίθμου προκειμένου στη συνέχεια να υποβάλλουν ηλεκτρονική αίτηση για την υπαγωγή στο ανωτέρω πρόγραμμα: α) Οι ατομικές επιχειρήσεις τη Βεβαίωση έναρξης επιτηδεύματος. β) Τα νομικά πρόσωπα πρόσφατο καταστατικό της επιχείρησης από το οποίο να προκύπτει η μετοχική ή/ και εταιρική σύνθεσή της καθώς και το ΑΦΜ της επιχείρησης. Η ανωτέρω διαδικασία μπορεί να διενεργηθεί από νόμιμα εξουσιοδοτημένο πρόσωπο. 6. Εάν η επιχείρηση διατηρεί υποκαταστήματα, κατά την έκδοση του κλειδαρίθμου πρέπει να δηλώνονται και να καταχωρίζονται όλα τα απαραίτητα στοιχεία (όπως δ/νση, τηλ., e-mail, ΑΦΜ ) κάθε υποκαταστήματός της. 7. Στην αίτηση η επιχείρηση πρέπει να αναφέρει υποχρεωτικά, τον νόμιμο εκπρόσωπό της και μόνο τα -τυχόν- νομικά πρόσωπα που είναι εταίροι ή μέτοχοι της επιχείρησης από 20% και άνω, ανεξαρτήτως εάν τα νομικά πρόσωπα της επιχείρησης είναι μέτοχοι ή εταίροι εντός ή εκτός της Ελληνικής επικράτειας, προκειμένου να γίνει η σώρευση των κρατικών ενισχύσεων. 8. Η αίτηση της επιχείρησης επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης, σύμφωνα με το άρθρο 8 του ν. 1599/1986, ως προς τα στοιχεία που περιλαμβάνονται και αναφέρονται σε αυτήν. Η επιχείρηση φέρει την ευθύνη της πλήρους και ορθής συμπλήρωσης της αίτησης. Ειδικότερα, υποχρεούται να συμπληρώσει τα σχετικά πεδία της αίτησης με τα στοιχεία που θα καθοριστούν στην πρόσκληση. Η ανακρίβεια των στοιχείων που δηλώνονται από την επιχείρηση στην αίτηση επισύρει τον αποκλεισμό της από τη διαδικασία. Η αίτηση συμμετοχής συνιστά εξουσιοδότηση προς τον ΟΑΕΔ για τη χρήση και επεξεργασία των στοιχείων της από τα Πληροφοριακά Συστήματα (Π.Σ.) ΕΡΓΑΝΗ ,του ΟΑΕΔ, της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων (Γ.Γ.Π.Σ) και του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ). 9. Εάν μια επιχείρηση ή ένα υποκατάστημα επιχείρησης έχει υποβάλει αίτηση και θελήσει να την τροποποιήσει/διορθώσει, τότε μπορεί να υποβάλει ηλεκτρονικά νέα αίτηση, η οποία θα ισχύει εφεξής, ακυρώνοντας κάθε προηγούμενη. 10. Η ως άνω διαδικασία μπορεί να επαναληφθεί όσες φορές χρειαστεί μέχρι τη λήξη της προθεσμίας υποβολής των αιτήσεων. 11. Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας υποβολής της αίτησης χρηματοδότησης η επιχείρηση λαμβάνει αποδεικτικό με αριθμ. και ημερομηνία υποβολής. 12. Οι αιτήσεις εξετάζονται βάσει του χρόνου υποβολής τους και η αξιολόγησή τους είναι άμεση και μέχρι εξαντλήσεως του διατιθέμενου προϋπολογισμού του προγράμματος. 13. Η αξιολόγηση των αιτήσεων υπαγωγής ανατίθεται από τον Προϊστάμενο του ΚΠΑ2 στους αρμόδιους υπαλλήλους, οι οποίοι εξετάζουν την τυχόν ύπαρξη αποκλίσεων ανάμεσα στα στοιχεία της υποβαλλόμενης αίτησης και στα στοιχεία που εξήχθησαν καθώς και την τήρηση των όρων και προϋποθέσεων της παρούσας (έλεγχος είδους επιχειρηματικής δραστηριότητας, μείωση προσωπικού, έλεγχος σώρευσης και τήρησης κανόνων περί κρατικών ενισχύσεων μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος Σώρευσης Κρατικών Ενισχύσεων (sorefsis)). Επίσης προβαίνουν, εφόσον απαιτείται, στον έλεγχο των αναφερόμενων στην αίτηση της επιχείρησης από τα Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ, του ΟΑΕΔ, της Γ.Γ.Π.Σ., του ΕΦΚΑ καθώς και των Υπουργείων Εσωτερικών και Μεταναστευτικής Πολιτικής (αναφορικά με τις περιπτώσεις ομογενών και πολιτών τρίτων χωρών). 14. Το αποτέλεσμα της αξιολόγησης ελέγχεται από τον Προϊστάμενο του ΚΠΑ2 ο οποίος εκδίδει τη σχετική απόφαση (εγκριτική ή απορριπτική απόφαση) και ενημερώνεται σχετικά ο δικαιούχος. 15. Η εγκριτική απόφαση προσδιορίζει τον ακριβή αριθμό των ατόμων, για τα οποία δικαιούται να επιχορηγηθεί η επιχείρηση. Άρθρο 6 Διαδικασία επιχορήγησης 1. Για τη λήψη της επιχορήγησης η επιχείρηση οφείλει εντός δέκα (10) ημερών από την κοινοποίηση της εγκριτικής απόφασης υπαγωγής στο ανωτέρω πρόγραμμα, να υποβάλλει αίτηση με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά όπως αυτά θα προσδιοριστούν στην πρόσκληση. 2. Το αρμόδιο ΚΠΑ2, ύστερα από το σχετικό έλεγχο των δικαιολογητικών (διοικητικός έλεγχος), και αφού διαπιστώσει ότι πληρούνται οι όροι και προϋποθέσεις του προγράμματος, προβαίνει στην έκδοση σχετικής εγκριτικής απόφασης για την καταβολή της ενίσχυσης. 3. Εάν διαπιστωθεί παραγραφή της αξίωσης λόγω εκπρόθεσμης υποβολής των δικαιολογητικών πέραν της προθεσμίας των δέκα (10) ημερών, ο Προϊστάμενος του ΚΠΑ2 με απόφασή του, προβαίνει στη μη καταβολή του συγκεκριμένου ποσού. 4. Είναι δυνατή η επιμήκυνση της ως άνω προθεσμίας κατά δέκα (10) ημέρες, ύστερα από αίτηση της επιχείρησης και σχετική απόφαση του Προϊσταμένου της Υπηρεσίας. Άρθρο 7 Χρόνος υποχρεωτικής απασχόλησης - Όροι - Δεσμεύσεις 1. Οι επιχειρήσεις υποχρεούνται να διατηρήσουν τόσο τις επιχορηγούμενες όσο και τις μη επιχορηγούμενες θέσεις εργασίας για επιπλέον χρονικό διάστημα, ίσο με το αιτούμενο και εγκριθέν διάστημα διάρκειας της επιχορήγησης. Το χρονικό διάστημα της δέσμευσης ξεκινά από την επόμενη της λήξης του χρονικού διαστήματος επιχορήγησης δηλαδή από την 01-09-2018 και μετά. 2. Εάν η επιχείρηση μετά την υπαγωγή της στο πρόγραμμα μειώσει το προσωπικό της (επιχορηγούμενο και μη) και δεν το αντικαταστήσει μέσα σε τριάντα (30) ημέρες, το πρόγραμμα διακόπτεται κατά τόσες θέσεις εργασίας όσες μειώθηκε το προσωπικό. Εάν η επιχείρηση έχει επιχορηγηθεί, επιστρέφει στον Οργανισμό το αναλογούν ποσό επιχορήγησης σύμφωνα με την παρ. 7 του άρθρου 29 του ν. 1262/1982 (Α' 70), για την απόδοση στον ΟΑΕΔ. 3. Εάν αποχωρήσει δεσμευόμενο (επιχορηγούμενο ή μη) άτομο εντός του μήνα που προηγείται της ημερο- μηνίας ολοκλήρωσης του προγράμματος, η επιχείρηση υποχρεούται μέχρι τη λήξη του να προβεί σε αντικατάσταση. 4. Σε περίπτωση μη αντικατάστασης λόγω έλλειψης ειδικότητας (που διαπιστώνεται από την αρμόδια Υπηρεσία) σε επιχορηγούμενη ή μη θέση διακόπτεται η επιχορήγηση μόνο για τη θέση αυτή, χωρίς άλλες επιπτώσεις για τον εργοδότη. 5. Ως μείωση προσωπικού αναφορικά με το επιχορηγούμενο και μη προσωπικό ισχύουν οι περιπτώσεις της παρ. 3 του άρθρου 3. Ως προς τις περιπτώσεις που δεν θεωρούνται μείωση προσωπικού, ισχύει η παρ. 4 του άρθρου 3. 6. Κατά τη διάρκεια του προγράμματος, όσον αφορά στο δεσμευόμενο (επιχορηγούμενο και προϋπάρχον) προσωπικό, δεν είναι δυνατή η μετατροπή του καθεστώτος απασχόλησης από πλήρη σε μερική ή σε εκ περιτροπής κ.λπ. 7. Είναι δυνατόν επιχορηγούμενος και μη, να πραγματοποιήσει κάτω των 25 ημερομισθίων στην περίπτωση που ο λόγος απουσίας αφορά στο πρόσωπο του εργαζόμενου, επιχορηγούμενου και μη. 8. Οι αποδοχές των εργαζομένων (επιχορηγούμενου και μη προσωπικού) καθορίζονται από την κείμενη εργατική και ασφαλιστική νομοθεσία. 9. Οι επιχειρήσεις που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, καθ' όλη τη διάρκειά του δεν πρέπει να υποπέσουν σε παραβάσεις που χαρακτηρίζονται ως «υψηλής» ή «πολύ υψηλής» σοβαρότητας, σύμφωνα με την υπουργική απόφαση 2063/Δ1 632/2011 (Β' 266) ως ισχύει, ή σε παραβάσεις που αφορούν την αδήλωτη εργασία. Αυτό συμβαίνει όταν για τις άνω παραβάσεις τα ελεγκτικά όργανα του ΣΕΠΕ επιβάλλουν κυρώσεις και αυτές έχουν αποκτήσει τελεσίδικη και δεσμευτική ισχύ. Άρθρο 8 Διενέργεια ελέγχων - Υποχρεώσεις τήρησης αρχείων 1. Ύστερα από την έκδοση της εγκριτικής απόφασης υπαγωγής από τον Προϊστάμενο του αρμόδιου ΚΠΑ2 και μετά την αίτηση καταβολής επιχορήγησης, πραγματοποιείται άμεσα διοικητικός έλεγχος από τους αρμόδιους υπαλλήλους προκειμένου να ελεγχθεί αν ο δικαιούχος τηρεί τους όρους του προγράμματος προκειμένου να καταβληθεί ενίσχυση. 2. Μετά την καταβολή της επιχορήγησης από το αρμόδιο ΚΠΑ2, ο Προϊστάμενος αναθέτει άμεσα επιτόπιο έλεγχο (επιτόπια επαλήθευση) στους αρμόδιους ελεγκτές προκειμένου να ελεγχθεί αν ο δικαιούχος τηρεί τους όρους του προγράμματος (ενδεικτικά: λειτουργία της επιχείρησης, απασχόληση του επιχορηγούμενου και μη προσωπικού). 3. Οι επαληθεύσεις του προγράμματος διενεργούνται από υπαλλήλους του ΟΑΕΔ σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. 4. Στο πλαίσιο της έρευνας/αξιολόγησης του ανωτέρω προγράμματος, τόσο οι δικαιούχοι (επιχειρήσεις) όσο και οι ωφελούμενοι (άνεργοι) παρέχουν τη συγκατάθεσή τους για την περαιτέρω επεξεργασία (από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Εργασίας) των προσωπικών δεδομένων τους, συμπεριλαμβανομένων των ευαίσθητων, που τηρούνται για τις ανάγκες υλοποίησης του παρόντος προγράμματος, για το σκοπό εξαγωγής στατιστικών δεδομένων στο πλαίσιο της διενέργειας ερευνών και της εκπόνησης μελετών μέσω ερωτηματολογίων για την αξιολόγηση του εν λόγω προγράμματος. Σε κάθε περίπτωση έχουν τα δικαιώματα ενημέρωσης, πρόσβασης και αντίρρησης σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 11, 12 και 13 του ν. 2472/1997 καθώς και τα δικαιώματα που κατοχυρώνουν για το υποκείμενο των δεδομένων οι διατάξεις του Γενικού Κανονισμού για την Προστασία Δεδομένων (ΓΚΠΔ/ General Data Protection Regulation- GDPR) (άρθρα 12επ.). 5. Τα δεδομένα των ερωτηματολογίων αποτελούν αντικείμενο επεξεργασίας από τις αρμόδιες υπηρεσίες για το σκοπό της παρακολούθησης του προγράμματος και της διεξαγωγής των προβλεπόμενων ερευνών και αξιολογήσεων μέσω και της εξαγωγής κατάλληλων στατιστικών στοιχείων. 6. Οι ελεγχόμενες επιχειρήσεις υποχρεούνται: α. να παρέχουν κάθε δυνατή βοήθεια, κατά τον έλεγχο, στους ελεγκτές υπαλλήλους του ΟΑΕΔ σύμφωνα με το άρθρο 29 του ν. 4144/2013, β. να αποδέχονται όλους τους προβλεπόμενους από τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης και την παροχή σε αυτά όλων των δικαιολογητικών στοιχείων που ζητούνται, γ. να τηρούν τα αποδεικτικά στοιχεία και έγγραφα που αναφέρονται στην παρούσα απόφαση για τουλάχιστον δέκα (10) έτη από την ημερομηνία χορήγησης της τελευταίας ενίσχυσης δυνάμει του καθεστώτος de minimis (Καν. 1407/2013). 7. Σύμφωνα με τον Κανονισμό 1407/2013 (άρθρο 6 παρ. 4), τα κράτη μέλη καταγράφουν και συγκεντρώνουν όλες τις πληροφορίες που σχετίζονται με την εφαρμογή του. Τα αρχεία περιέχουν όλες τις πληροφορίες που είναι αναγκαίες για να αποδειχθεί ότι έχουν τηρηθεί οι όροι του Κανονισμού. Τα αρχεία που αφορούν καθεστώς ενισχύσεων ήσσονος σημασίας πρέπει να διατηρούνται επί δέκα (10) οικονομικά έτη από την ημερομηνία χορήγησης της τελευταίας μεμονωμένης ενίσχυσης δυνάμει του καθεστώτος. Η ανωτέρω δεκαετής υποχρέωση τήρησης των αρχείων και εγγράφων δεν αφορά μόνον τις ελεγχόμενες επιχειρήσεις αλλά και τη χορηγούσα Αρχή (ΟΑΕΔ), η οποία υποχρεούται να παράσχει τα εν λόγω αρχεία και έγγραφα για όλες τις επιχειρήσεις που θα ενισχυθούν στο πλαίσιο του προγράμματος, εάν υπάρξει σχετικό αίτημα από τις Υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Άρθρο 9 Διακοπή επιχορήγησης - Δημοσιονομική διόρθωση Εάν διαπιστωθεί παράβαση όρου ή όρων ή προϋποθέσεων, μετά από οποιαδήποτε καταβολή ποσού της επιχορήγησης στην επιχείρηση, για την απόδοση στον ΟΑΕΔ, εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 29 παρ. 7 του ν. 1262/1982 (Α' 70), των άρθρων 121 και 123 του ν. 4270/2014 (Α' 143) και του άρθρου 91 παρ. 1 εδ. 1ο του Κώδικα Εισπράξεως Δημοσίων Εσόδων (ν.δ. 356/1974). Άρθρο 10 Επίλυση διαφορών - Διαδικασία ενστάσεων 1. Οποιαδήποτε διαφορά προκύψει μεταξύ των δικαιούχων και του ΚΠΑ2, επιλύεται με απόφαση της Επιτροπής Εκδίκασης Ενδικοφανών Προσφυγών (απόφαση Δ.Σ.: 635/8-3-2016/Β' 1708, όπως ισχύει). 2. Όλες οι ενστάσεις υποβάλλονται, εντός της αποκλειστικής προθεσμίας των τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίηση των σχετικών αποφάσεων που έχουν εκδοθεί από το αρμόδιο ΚΠΑ2. Άρθρο 11 Πληροφόρηση 1. Η πρόσκληση του προγράμματος δημοσιεύεται στο Πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ και αναρτάται στην ιστοσελίδα του ΟΑΕΔ. Επίσης συντάσσεται Δελτίο Τύπου το οποίο αναρτάται στην ιστοσελίδα του ΟΑΕΔ (www.oaed.gr) και αποστέλλεται μέσω του Γραφείου Τύπου του ΟΑΕΔ στον ημερήσιο τύπο. 2. Όλοι οι φορείς της δράσης αποτελούν ουσιαστικούς συντελεστές διάχυσης της πληροφόρησης στα κοινά - στόχος στα οποία απευθύνονται και, υπό την έννοια αυτή, δύνανται να χρησιμοποιούν, ορθολογικά, κάθε πρόσφορο μέσο επικοινωνίας που συμβάλλει στη διαφάνεια. Άρθρο 12 Τελικές διατάξεις 1. Η προθεσμία υποβολής των αιτήσεων για υπαγωγή στο πρόγραμμα, όπως θα οριστεί στην πρόσκληση, λήγει αυτόματα μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος αιτήσεων, ύστερα από την κάλυψη του διατιθέμενου προϋπολογισμού. 2. Μετά την αυτόματη λήξη των προθεσμιών συνεχίζεται η υποβολή των αιτήσεων για αριθμό θέσεων που αντιστοιχεί μέχρι το 30% του διατιθέμενου προϋπολογισμού και των κατανεμηθεισών θέσεων. Στην περίπτωση αυτή οι θέσεις παραμένουν σε στάδιο αναμονής και ικανοποιούνται με βάση τις ημερομηνίες υποβολής των αιτήσεων, εφόσον δημιουργηθούν κενές θέσεις και μέχρι εξαντλήσεως του συνολικού ποσού του προϋπολογισμού σύμφωνα με το άρθρο 2 παράγραφος 1. 3. Η Διοικήτρια του Οργανισμού δύναται με απόφασή της να αναστείλει, να παρατείνει και να λήξει τις προθεσμίες υποβολής των ηλεκτρονικών αιτήσεων χρηματοδότησης για ένταξη στο πρόγραμμα, σε περίπτωση μη κάλυψης των θέσεων που είχαν αρχικά προκηρυχθεί. 4. Με Δημόσια Πρόσκληση που εκδίδεται από τη Διοικήτρια του Οργανισμού εξειδικεύεται κάθε λεπτομέρεια που είναι αναγκαία για την υλοποίηση του προγράμματος. 5. Η ισχύς της παρούσας απόφασης αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Αθήνα, 18 Σεπτεμβρίου 2018