Ο Νέος Ασφαλιστικός Νόμος Βασ. Γαμβρούδη, τ. Δ/ντή Υπ. Εργασίας Με το νέο ασφαλιστικό νόμο 4670/2020 (δημοσιεύεται στο τεύχος Μαρτίου 2020) ο οποίος σε πολλά σημεία του αντικαθιστά τον ν. 4387/16, τον ονομαζόμενο νόμο Κατρούγκαλου, πολλές από του οποίου διατάξεις κρίθηκαν αντισυνταγματικές με αποφάσεις του ΣτΕ, επέρχονται πολλές αλλαγές και αυτές είναι: 1. Αύξηση συντάξεων κύριων και επικουρικών και αλλαγή των ποσοστών αναπλήρωσης. 2. Αλλαγές στις εισφορές ελεύθερων επαγγελματιών, αυτοαπασχολουμένων και αγροτών. 3. Μείωση ασφαλιστικών εισφορών μισθωτών και εργοδοτών. 4. Θεσμοθετείται μηχανισμός στήριξης ασφαλιστικού συστήματος. 5. Ψηφιακός μετασχηματισμός (ψηφιακή σύνταξη). 6. Ευνοϊκότερο καθεστώς απασχόλησης συνταξιούχων. 7. Μείωση ελάχιστων προϋποθέσεων διαδοχικής ασφάλισης. 8. Αλλαγή στο καθεστώς παράλληλης ασφάλισης. 9. Επιλογή ασφάλισης στο επικουρικό και στο εφ' άπαξ. 10. Μισθωτοί με μπλοκάκια. Κατάργηση διπλών εισφορών. 11. Μετονομασία ΕΦΚΑ σε e-EΦΚΑ. 12. Μη μεταβολή ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης. 13. Εισφορές αγροτών. 14. Ενιαία αντιμετώπιση εφ' άπαξ παροχών. 15. Πλασματικά έτη. Αναλυτικά: 1. Η αλλαγή των ποσοστών αναπλήρωσης, θα έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση των συντάξεων για όσους έχουν αποχωρήσει ή θα αποχωρήσουν με περισσότερα από 30 έτη ασφάλισης. Το ίδιο ισχύει και για τους δικαιούχους επικουρικών συντάξεων που έχουν μειωθεί το 2016 για σύνολο κύριων και επικουρικών άνω των 1.300 €. Αναδρομικά από 1/10/19 θα αναπροσαρμοσθούν οι κύριες συντάξεις σύμφωνα με τα νέα ποσοστά αναπλήρωσης και θα καταβληθούν οι αυξήσεις όπου προκύπτουν. Με τα νέα ποσοστά αναπλήρωσης ένα μεγάλο μέρος των συνταξιούχων, που έχουν θετική προσωπική διαφορά, όπως προκύπτει από τον ν. 4387/16, θα έχουν αυξήσεις λογιστικές και όχι στην τσέπη τους, γιατί οι αυξήσεις θα συμψηφίζονται με την προσωπική διαφορά. Θα υπάρξουν και συνταξιούχοι που θα λάβουν άμεσα αυξήσεις στην τσέπη τους. Όσοι έχουν αποχωρήσει με 35ετία ή και περισσότερα έτη θα έχουν πιο αισθητή αύξηση, ενώ στα 42 χρόνια ασφαλιστικού βίου τα ποσοστά αναπλήρωσης θα φθάσουν στο μέγιστο επίπεδο του 51%. Τα νέα ποσοστά αναπλήρωσης Σωρευτικά έτη Σωρευτικός Συντελεστής (%) Παλαιός Νέος Έως 15 11,55 11,55 16 12,39 12,39 17 13,23 13,23 18 14,07 14,07 19 14,97 14,97 20 15,87 15,87 21 16,77 16,77 22 17,73 17,73 23 18,69 18,69 24 19,65 19,65 25 20,68 20,68 26 21,71 21,71 27 22,74 22,74 28 23,95 23,95 29 25,16 25,16 30 26,37 26,37 31 27,79 28,35 32 29,21 30,33 33 30,63 32,31 34 32,22 34,81 35 33,81 37,31 36 35,40 39,81 37 37,20 42,36 38 39,00 44,91 39 40,80 47,46 40 42,80 50,01 41 44,80 50,51 42 46,80 51,01 Αφορούν κύριες (ανταποδοτικές) Συντάξεις. Ισχύουν από 1/10/2019. Συγχρόνως επισχύεται ο βαθμός ανταποδοτικότητας, που ρητά αναγνώρισε το ΣτΕ στη νομολογία του, μετά την ισοπεδωτική μεταχείριση των ασφαλισμένων από τον ν. 4387/16. Η προσαρμογή των ποσοστών αναπλήρωσης των κύριων συντάξεων η οποία θα κλιμακώνεται από τα 30 έτη και έπειτα, θα αποτελέσει κίνητρο για την παραμονή στην εργασία, αλλά συγχρόνως και αντικίνητρο για την εισφοροδιαφυγή. Αρθ. 24-25-29. 2. Από 1.1.2020 οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι αυτοτελώς απασχολούμενοι αποκτούν το δικαίωμα να επιλέγουν μόνοι τους πόση σύνταξη θα πάρουν, με τη συμπλήρωση του ορίου ηλικίας. Αυτή θα είναι ανάλογη με τα όσα πληρώνει ως εισφορές. Όταν επιλέξει να πληρώνει την ελάχιστη υποχρεωτική εισφορά, φυσικό είναι, ότι θα έχει και τη μικρότερη σύνταξη. Το ίδιο ισχύει και για τους αγρότες. Με τον τρόπο αυτόν θα έχουμε αποσύνδεση από το χρόνο ασφάλισης και τις κλάσεις του παρελθόντος, αλλά και το εισόδημα. Κατατάσσονται στις εξής ασφαλιστικές κατηγορίες, των οποίων το ποσό της μηνιαίας ασφαλιστικής εισφοράς κύριας σύνταξης αντιστοιχεί. Oι αποφάσεις του ΣτΕ έκριναν ότι αντίκειται στην αρχή της ισότητας η υπαγωγή σε ενιαίους κανόνες εισφορών και παροχών επί μέρους κατηγορίες ασφαλισμένων με ουσιώδεις διαφορετικές συνθήκες απασχόλησης και παραγωγής εισοδήματος. Υγειονομική περίθαλψη σε χρήμα € σε είδος Σύνολο € 1η Κατηγορία 155 5 50 210 2η Κατηγορία 186 6 60 252 3η Κατηγορία 236 6 60 302 4η Κατηγορία 287 6 60 363 5η Κατηγορία 369 6 60 435 6η Κατηγορία 500 6 60 566 7η Νέοι 93 3 30 126 Η ειδική 7η κατηγορία αφορά τους νέους επαγγελματίες με δραστηριότητα έως 5 έτη από την έναρξη ασκήσεως του επαγγέλματός τους, κατόπιν αιτήσεώς τους. Από 1/1/23 τα πιο πάνω ποσά προσαυξάνονται κατ' έτος με βάση συντελεστή που προκύπτει από το άθροισμα του ετήσιου ποσοστού μεταβολής του ΑΕΠ συν το ποσοστό μεταβολής του μέσου ετήσιου γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή του προηγούμενου έτους διαιρούμενου διά του 2. Αίτηση για μεταβολή της ασφαλιστικής κατηγορίας τόσο των ελεύθερων επαγγελματιών, των αυτοτελώς απασχολουμένων, αλλά και των αγροτών μπορεί να υποβάλλεται οποτεδήποτε, σε κάθε περίπτωση όμως η μετάταξη του επόμενου έτους σε μια άλλη θα γίνεται από την 1η του επόμενου έτους από την υποβολή της αίτησης και θα ισχύει υποχρεωτικά για όλο το επόμενο έτος από την υποβολή της αίτησης. Αρθρ. 35-37-45 3. Από 1-6-2020, σε περίπτωση πλήρους απασχόλησης, οι ασφαλιστικές εισφορές μισθωτών και εργοδοτών μειώνονται κατά 0,90% ως εξής: Κατά 0,75% ποσοστιαίες μονάδες υπέρ κλάδου ανεργίας, εκ των οποίων 0,48% εργοδότη και 0,27% εργαζομένου. Έτσι το συνολικό ασφάλιστρο υπέρ ανεργίας διαμορφώνεται πλέον σε 4,25%. Εξ αυτών 2,69% εργοδότη και 1,56% εργαζομένου. Κατά 0,15% ποσοστιαίες μονάδες υπέρ ΕΛΕΚΠ (ΟΕΚ - ΟΕΕ). Έτσι το ασφάλιστρο διαμορφώνεται σε 1,20%. Εξ αυτών 0,85% ΟΕΚ, 0,35% ΟΕΕ. Αρθρ. 48-34 Μείωση προϋποθέσεων για παροχές υγειονομικής περίθαλψης Μειώνονται οι προϋποθέσεις για τον απαιτούμενο χρόνο των μισθωτών και των μη μισθωτών για την απόκτηση ασφαλιστικής ικανότητας και παροχών υγειονομικής περίθαλψης. Ασφαλιστική ικανότητα είναι το δικαίωμα πρόσβασης στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη (υγεία, φάρμακα, ιατροί κλπ.) Μειώνεται ο απαιτούμενος χρόνος εργασίας από 75 ημέρες ασφάλισης για τον μισθωτό σε 50 ημέρες και για τον μη μισθωτό από 3 μήνες σε 2 μήνες. Αρθρ. 37-34-45-48 4. Θεσμοθετείται μηχανισμός μόνιμης στήριξης του ασφαλιστικού στο 0,5% του ΑΕΠ για τη χρηματοδότηση των κύριων και επικουρικών συντάξεων. Από 1-1-2020 στον ετήσιο κοινωνικό προϋπολογισμό εγγράφεται δαπάνη ύψους 0,5% του ΑΕΠ από την οποία καλύπτεται κατά πρώτον η δαπάνη που δημιουργείται ετησίως από τις αποφάσεις του ΣτΕ (1890/19 - 1891/19) και κατά δεύτερον καλύπτεται η δαπάνη πολιτικών κοινωνικής ασφάλισης, πρόνοιας, κοινωνικής αλληλεγγύης και υγείας. Αρθ. 47-20 5. Με τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ασφαλιστικού συστήματος επιδιώκεται να δημιουργηθεί ένα νέο ψηφιακό ασφαλιστικό σύστημα. Θεσπίζεται η ψηφιακή σύνταξη και επιτυγχάνεται η ψηφιοποίηση όλων των λειτουργιών της κοινωνικής ασφάλισης, καθώς δημιουργείται ένας εθνικός φορέας ασφάλισης στον οποίο εντάσσεται και το ενιαίο ταμείο επικουρικής ασφάλισης και εφ' άπαξ παροχών (ΕΤΕΑΕΠ). Τα οφέλη του ψηφιακού μετασχηματισμού, όπως αυτά περιλαμβάνονται στην εισηγητική έκθεση του νόμου, θα είναι η αντιμετώπιση των χρόνιων παθογενειών, η διευθέτηση ταχύτερα των αιτήσεων, η καταπολέμηση της γραφειοκρατίας, η ενοποιημένη αίτηση συνταξιοδότησης, οικονομίες κλίμακας και μείωση του κόστους λειτουργίας. Η ψηφιακή σύνταξη αποσκοπεί στην αναβάθμιση της λειτουργίας του e-EΦΚΑ και στην ελαχιστοποίηση του χρόνου διαδικασιών απονομής σύνταξης. Δεδομένων των αγκυλώσεων και του τρόπου λειτουργίας των Δ. Υπηρεσιών, τα πιο πάνω μένει να επιβεβαιωθούν στην πράξη. Θα είναι ευχής έργον. Με απόφαση του Υπ. Εργασίας καθορίζονται ο χρόνος εφαρμογής, ο τρόπος κλπ. Αρθρ. 16-17-18 6. Για τους εργαζομένους συνταξιούχους ο νόμος παρέχει μια ευνοϊκότερη μεταχείριση από ότι στο παρελθόν. Έτσι μειώνεται η παρακράτηση της σύνταξης (κύριας και επικουρικής) από το 60% που ίσχυε μέχρι τώρα (ν. 4387/16) στο 30%. Η κατά το ήμισυ αυτή μείωση της παρακράτησης (60% - 30%) θα ισχύει για το σύνολο των συνταξιούχων που εργάζονται πριν και μετά την ισχύ του ν. 4387/16 (13-5-16). Η μείωση κατά 30% θα ισχύει μόνο για όσο διάστημα απασχολούνται ως συνταξιούχοι. Μετά τη λήξη της απασχόλησής τους η σύνταξη θα επανέρχεται στο 100%. Εξαιρούνται από την περικοπή της σύνταξης οι συνταξιούχοι του ΟΓΑ και οι πολύτεκνοι κλπ. οι οποίοι θα λαμβάνουν όλο το ποσό της σύνταξης, ενώ συνεχίζουν την απασχόλησή τους. Για τους συνταξιούχους που απασχολούνται σε φορείς της γενικής κυβέρνησης, η σύνταξη αναστέλλεται πλήρως εφ' όσον δεν έχουν συμπληρώσει το 61ο έτος της ηλικίας έως και τις 28/2/21 και το 62ο έτος της ηλικίας από την 1-3-22 και εφεξής. Για τους άνω των 62 ετών που απασχολούνται στη γενική κυβέρνηση προβλέπεται η καταβολή του 70% της σύνταξης (περικοπή δηλαδή 30%). Άρθρ. 27 7. Εργαζόμενοι ασφαλισμένοι στον ΕΦΚΑ, οι οποίοι ασφαλίστηκαν διαδοχικά σε περισσότερους από ένα φορέα ασφαλιστικό δικαιούνται σύνταξης με τις προϋποθέσεις του φορέα που υπάγονταν κατά τον χρόνο άσκησης της τελευταίας δραστηριότητας, εφ' όσον πραγματοποίησαν στην ασφάλιση του 1000 ημέρες ασφάλισης συνολικά (αντί του ισχύοντος 1500) από τις οποίες 300 (αντί 500) την τελευταία πενταετία, πριν από την υποβολή αίτησης συνταξιοδότησης. Σε περίπτωση που δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις αρμόδιος φορέας είναι εκείνος με τις περισσότερες ημέρες ασφάλισης. Στα πρόσωπα που θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα, λόγω γήρατος με 15 τουλάχιστον έτη ασφάλισης στο 67ο έτος της ηλικίας, με συνυπολογισμό διαδοχικού χρόνου ασφάλισης χορηγείται σύνταξη από την υπηρεσία του ΕΦΚΑ του τελευταίου φορέα στον οποίο υπαγόταν ο ασφαλισμένος, χωρίς να εξετάζεται η πλήρωση των πιο πάνω περιπτώσεων. Αρθρ. 26 8. Για τους ασφαλισμένους οι οποίοι ασκούν παράλληλα δύο η περισσότερες επαγγελματικές δραστηριότητες, μισθωτού ή μη μισθωτού επέρχονται οι εξής αλλαγές: α) Για τους αυτοτελώς απασχολουμένους που παράλληλα ασκούν και ελεύθερο επάγγελμα υπαγόμενο στην ασφάλιση του ΟΓΑ θα καταβάλλεται πλέον μια ασφαλιστική εισφορά, την οποία θα επιλέγει ο ασφαλισμένος από τις έξι ασφαλιστικές κατηγορίες που προβλέπονται για ασφαλισμένους στο πρώην ΕΤΑΑ και ΟΑΕΕ. β) Ιδιοκτήτες τουριστικών καταλυμάτων δυναμικότητος έως και 5 δωματίων σε ολόκληρη την επικράτεια, οι οποίοι συγχρόνως απασχολούνται στον αγροτικό τομέα (αγρότες, μελισσοκόμοι, κτηνοτρόφοι, πτηνοτρόφοι, αλιείς κλπ.) θα καταβάλλεται κατ' επιλογή του ασφαλισμένου μια ασφαλιστική εισφορά από τις προβλεπόμενες στις έξι κατηγορίες για τους ασφαλισμένους στον πρώην ΟΓΑ. Αρθρ. 32 9. Επιλογή ασφάλισης στο επικουρικό και στο εφ' άπαξ. Από 1-1-2021 στην ασφάλιση του ΕΤΕΑΕΠ υπάγονται προαιρετικά, ύστερα από αίτησή τους: - Οι αυτοαπασχολούμενοι υγειονομικοί. - Τα πρόσωπα που ασκούν επάγγελμα υπαγόμενο στην ασφάλιση του πρώην ΟΓΑ. - Τα πρόσωπα που εξαιρούνται της ασφάλισης στον ΕΤΕΑΕΠ. Στην ασφάλιση του κλάδου εφάπαξ παροχών του ΕΤΕΑΕΠ υπάγονται προαιρετικά, ύστερα από αίτησή τους: - Οι μισθωτοί, οι αυτοτελώς απασχολούμενοι, οι ελεύθεροι επαγγελματίες και τα πρόσωπα που ασκούν επάγγελμα υπαγόμενο στην ασφάλιση του πρώην ΟΓΑ, που από 1ης Ιανουαρίου 2021 θα αναλαμβάνουν ασφαλιστέα εργασία, για την οποία ασφαλίζονται υποχρεωτικά σε φορέα κύριας ασφάλισης και δεν υπάγονται για την εργασία τους αυτή στην ασφάλιση του κλάδου εφάπαξ, για εφάπαξ παροχή. - Οι προσλαμβανόμενοι στην Ελληνική Αστυνομία και Πυροσβεστικό σώμα οι οποίοι είναι υποχρεωτικά ασφαλισμένοι στον τομέα πρόνοιας του οργανισμού τους. Αρθρ. 31-45 10. Μισθωτοί με μπλοκάκια. Κατάργηση διπλών εισφορών Καταργείται η υποχρέωση ασφάλισης για το μπλοκάκι στην περίπτωση που ο εργαζόμενος είναι ταυτόχρονα και μισθωτός. Η πλήρης απαλλαγή για τους παραλλήλως απασχολουμένους θα ισχύει για όσους καλύπτουν από τον μισθό τους την ελάχιστη εισφορά για σύνταξη και υγεία των 252 € (2ο επίπεδο). Όσοι καλύπτουν από τον μισθό τους πλήρως την εισφορά αυτή απαλλάσσονται πλήρως από τις εισφορές στο μπλοκάκι. Διαφορετικά πρέπει να πληρώσουν το υπόλοιπο. Για τα καινούργια μπλοκάκια με δραστηριότητα έως 5 ετών από την έναρξη ασκήσεως του επαγγέλματος και υπάρχει παράλληλη μισθωτή εργασία, η πλήρης απαλλαγή ισχύει εφ' όσον καλύπτεται από τον μισθό τους το ποσό των 210 € (1ο επίπεδο). Αρθρ. 35-31-32 11. Μετονομασία ΕΦΚΑ Ο νέος Εθνικός Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης μετασχηματίζεται συγχρόνως σε ηλεκτρονικό Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ) ο οποίος θα υλοποιήσει τη μέγιστη θεσμική τομή της απονομής ψηφιακής σύνταξης. Η μετονομασία του ΕΦΚΑ σε e-ΕΦΚΑ θα γίνει από 1ης Μαρτίου 2020. Επιδιώκεται η οργανωτική και διοικητική ενοποίηση, διατηρώντας τη λογιστική αυτοτέλεια των επί μέρους κλάδων (κύρια σύνταξη, επικουρική ασφάλιση, εφ' άπαξ παροχές). Στον e-ΕΦΚΑ εντάσσεται ο κλάδος επικουρικής ασφάλισης και ο κλάδος εφ' άπαξ παροχών του ΕΤΕΑΕΠ. Αρθρ. 1-10 12. Μη μεταβολή ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης Το νέο νομοθέτημα του ασφαλιστικού νόμου σε σχέση με ό,τι ίσχυε από τον προηγούμενο ν. 4387/16 δεν αυξάνει τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης. Έτσι διατηρούνται ως προς αυτό οι διατάξεις που ισχύαν. Μόνο η αναλογιστική μελέτη σύμφωνα με την εκτίμηση των μακροοικονομικών δεδομένων αναφέρει την αναγκαιότητα αύξησης των ανωτάτων ορίων ηλικίας στο απώτερο μέλλον. Δεν τεκμηριώνεται επισταμένως και η αξιοπιστία της είναι αμφιλεγόμενη. 13. Εισφορές Αγροτών Και για τους αγρότες θεσμοθετείται ένα μοντέλο ελεύθερης επιλογής του ύψους των εισφορών. Διαμορφώνονται έξι κατηγορίες σταθερών ασφαλιστών ως εξής: από 1/1/20 από 1/1/21 από 1/1/22 1η Κατηγορία 87 89 91 2η Κατηγορία 104 107 110 3η Κατηγορία 132 136 139 4η Κατηγορία 166 171 175 5η Κατηγορία 207 212 218 6η Κατηγορία 280 288 295 Από 1/1/23 έως την 31/12/24 τα ποσά των ασφαλιστικών κατηγοριών προσαυξάνονται κατ' έτος με διαπιστωτική πράξη του Υπ. Εργασίας κατά το ποσοστό μεταβολής του μέσου ετήσιου γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή του προηγούμενου έτους. Από 1/1/20 η ασφαλιστική εισφορά υπέρ υγειονομικής περίθαλψης είναι υποχρεωτική και διαμορφώνεται πέρα από τα πιο πάνω ποσά της κύριας σύνταξης όπως ο πιο κάτω πίνακας. Υγεία σε χρήμα Υγεία σε είδος 1η Κατηγορία 3 29 2η Κατηγορία 3 35 3η Κατηγορία 3 35 4η Κατηγορία 3 35 5η Κατηγορία 3 35 6η Κατηγορία 3 35 Από 1/1/20 έως 31/12/24 τα ποσά των ασφαλιστικών κατηγοριών προσαυξάνονται κατ' έτος με διαπιστωτική πράξη του Υπ. Εργασίας κατά το ποσοστό μεταβολής του μέσου ετήσιου γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή του προηγούμενου έτους. Οι ασφαλισμένοι κατατάσσονται υποχρεωτικά για τον κλάδο υγείας στην ίδια ασφαλιστική κατηγορία που επιλέγουν για τον κλάδο κύριας σύνταξης. Αρθρ. 37 14. Ενιαία αντιμετώπιση εφ' άπαξ παροχών Δημιουργείται ενιαίος κανόνας απονομής εφ' άπαξ για όλους. Καταργείται ο ελάχιστος χρόνος ασφάλισης για θεμελίωση αυτοτελούς δικαιώματος εφ' άπαξ παροχής και επιλέγεται η ενιαία αντιμετώπιση όλων των ασφαλισμένων, ενώ απλοποιείται και η διαδικασία απονομής της εν λόγω παροχής. Αρθρ. 31 15. Πλασματικά έτη Α) Ελευθέρων επαγγελματιών - Αγροτών Από 1/1/2020 προβλέπεται φθηνότερη εξαγορά πλασματικών χρόνων για ελεύθερους επαγγελματίες, αυτοαπασχολουμένους και αγρότες. Το κόστος εξαγοράς των πλασματικών χρόνων για τις κατηγορίες αυτές θα καθορίζεται από την κλίμακα της ασφαλιστικής εισφοράς, την οποία έχει επιλέξει ο ασφαλισμένος κατά το έτος υποβολής της αίτησης αναγνώρισης. Εάν ο ελεύθερος επαγγελματίας έχει επιλέξει π.χ. την τρίτη ασφαλιστική κατηγορία των 302 € τότε θα πρέπει να καταβάλλει για κάθε μήνα εξαγοράς 236 € (εισφορά κύριας σύνταξης ΕΦΚΑ). Εάν ένας αγρότης επιλέξει π.χ. την ελάχιστη κλίμακα των 121 € τότε θα πρέπει να καταβάλλει για κάθε μήνα εξαγοράς 87 € (εισφορά κύρια σύνταξης ΕΦΚΑ). Από 1/1/2019 οι πιο πάνω κατηγορίες είχαν μείωση του κόστους εξαγοράς των πλασματικών χρόνων επειδή μειώθηκε το ασφάλιστρο για την κύρια σύνταξή τους υπέρ ΕΦΚΑ από το 20% στο 13,33%. Η σχετική αίτηση εξαγοράς μπορεί να υποβληθεί στις υπηρεσίες του ΕΦΚΑ οποτεδήποτε, προγενέστερα ή μεταγενέστερα του έτους, τις προϋποθέσεις του οποίου επιθυμεί να κατοχυρώσει ο ασφαλισμένος, ακόμη και ταυτόχρονα με την αίτηση συνταξιοδότησης, σε καμία όμως περίπτωση μετά την αίτηση συνταξιοδότησης. Β) Δημόσιο Από 1/1/2020 αυξάνεται για τους Δημ. Υπαλλήλους το κόστος εξαγοράς πλασματικών χρόνων για συνταξιοδότηση. Για όσους Δ.Υ. υποβάλουν αίτηση εξαγοράς πλασματικών χρόνων εντός του 2019 το κόστος υπολογίζεται στο 16,67% επί των συντάξιμων αποδοχών του υπαλλήλου τον μήνα της αίτησης, ενώ για το 2020 το κόστος εξαγοράς αυξάνεται στο 20%, όπως ισχύει για όλους τους υπόλοιπους μισθωτούς. Η αλλαγή στην εξαγορά δεν αφορά όσους έχουν ήδη κάνει αίτηση για αναγνώριση πλασματικών χρόνων. Στο Δημόσιο μπορούν να εξαγοραστούν 7 πλασματικοί χρόνοι. Η καταβολή του ποσού της εξαγοράς γίνεται: α) Εφάπαξ μέσα σε 3 μήνες από την κοινοποίηση της απόφασης αναγνώρισης με έκπτωση 2% για κάθε έτος εξαγοράς. β) Σε ισόποσες μηνιαίες δόσεις, ανάλογα με τον αριθμό των μηνών (τόσες δόσεις όσοι και οι μήνες που αναγνωρίζονται). γ) Σε περίπτωση θεμελίωσης συνταξιοδοτικού δικαιώματος ή προσαύξησης του ποσού της σύνταξης το ποσό εξαγοράς παρακρατείται κάθε μήνα από τη σύνταξη και μέχρι την εξόφληση, ποσό ίσο με το 1/4 του ποσού της σύνταξης. Η αίτηση εξαγοράς υποβάλλεται μέχρι την ημέρα συνταξιοδότησης, σε καμιά όμως περίπτωση μετά την αίτηση συνταξιοδότησης. Αρθρ. 23-24, 28, 30 16. Δημόσιο Οι κανόνες κοινωνικής ασφάλισης αφορούν στο κοινωνικό (γενικό) συμφέρον και είναι αναγκαστικής εφαρμογής. Οι κανόνες για την απονομή της σύνταξης των Δημοσίων λειτουργών υπαλλήλων και στρατιωτικών έχουν πρωταρχική πηγή το Σύνταγμα και θεσπίζονται με νόμο. Ο ν. 4387/16 στο άρθρο 4, 5 και 6 και ο ν. 4670/20 στο άρθρο 23 επηρεάζουν και τους μισθωτούς του Δημοσίου (υπαγωγή στον ΕΦΚΑ, ενιαίοι κανόνες ασφάλισης παροχών υπαλλήλων Δημοσίου, Ασφάλιση εξωκοινοβουλευτικών μελών της Γεν. Κυβέρνησης, ειδικές μεταβατικές συνταξιοδοτικές διατάξεις Δημοσίου, Εθνική - Ανταποδοτική Σύνταξη, Συντελεστές αναπλήρωσης, πλασματικοί χρόνοι, Συντάξιμες αποδοχές, Εισφορές, Μερίσματα ΜΤΠΥ κλπ.). Άρθρα 23, 24, 28, 30