Ν. 5116/2024 Ιδιωτική ασφάλιση έναντι φυσικών καταστροφών, κρατική αρωγή και προστασία, στεγαστική συνδρομή, διατάξεις για το Πυροσβεστικό Σώμα και άλλες διατάξεις. ΦΕΚ 100/Α/3.7.2024 ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α' Σκοπός και αντικείμενο Άρθρο 1 Σκοπός Σκοπός του παρόντος είναι: α) η ανάπτυξη και η επέκταση της ιδιωτικής ασφάλισης έναντι φυσικών καταστροφών, β) η ενίσχυση του πλαισίου για την κρατική αρωγή προς επιχειρήσεις και αγροτικές εκμεταλλεύσεις και γ) η ενδυνάμωση των αρμοδίων υπηρεσιών κρατικής αρωγής και η διοικητική ευελιξία, με στόχο τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών αναφορικά με την ανακούφιση των πληγέντων από φυσικές καταστροφές. Άρθρο 2 Αντικείμενο Αντικείμενο του παρόντος είναι: α) η σύσταση του Παρατηρητήριου Ιδιωτικής Ασφάλισης έναντι Φυσικών Καταστροφών, η υποχρεωτική ασφάλιση μεγάλων επιχειρήσεων έναντι φυσικών καταστροφών, β) η σημειακή τροποποίηση του υφιστάμενου πλαισίου κρατικής αρωγής του ν. 4797/2021 (Α' 66) και χορήγησης ενισχύσεων σε επιχειρήσεις και αγροτικές εκμεταλλεύσεις με οικονομικές απώλειες σε περιοχές που επλήγησαν από φυσικές καταστροφές, γ) η συμπλήρωση των διαδικασιών καταβολής ενισχύσεων προς ιδιώτες που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές, δ) η διαμόρφωση εργαλείων στεγαστικής συνδρομής πληγέντων από φυσικές καταστροφές, ε) η δυνατότητα σύστασης, σε εξαιρετικές περιπτώσεις, θέσης Συντονιστή Αποκατάστασης και Ανασυγκρότησης, στ) η σύσταση στη Γενική Γραμματεία Αποκατάστασης Φυσικών Καταστροφών και Κρατικής Αρωγής, Γενικής Διεύθυνσης Κρατικής Αρωγής και Συντονισμού, αποτελούμενης από τη Διεύθυνση Κρατικής Αρωγής Επιχειρήσεων και Φορέων, τη Διεύθυνση Κρατικής Αρωγής Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων και τη Διεύθυνση Συντονισμού και Ειδικών Καθεστώτων, ζ) η σύσταση Διεύθυνσης Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών Αιγαίου και Κρήτης και η) η δυνατότητα καθορισμού, σε εικοσιτετράωρη βάση, του ωραρίου εργασίας του προσωπικού το οποίο υπηρετεί στη Γενική Γραμματεία Αποκατάστασης Φυσικών Καταστροφών και Κρατικής Αρωγής. ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β' Ιδιωτική ασφάλιση έναντι φυσικών καταστροφών Άρθρο 3 Παρατηρητήριο Ιδιωτικής Ασφάλισης έναντι Φυσικών Καταστροφών 1. Συστήνεται στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Παρατηρητήριο Ιδιωτικής Ασφάλισης έναντι Φυσικών Καταστροφών (εφεξής Παρατηρητήριο). 2. Σκοπός του Παρατηρητηρίου είναι: α) η κατάρτιση της Εθνικής Στρατηγικής για την Ιδιωτική Ασφάλιση έναντι Φυσικών Καταστροφών του άρθρου 4 και β) η παρακολούθηση του τομέα της ιδιωτικής ασφάλισης έναντι φυσικών καταστροφών αυτοτελώς και σε συνάρτηση με τις επιπτώσεις των φυσικών καταστροφών και της κλιματικής κρίσης, στο πλαίσιο της προστασίας και στήριξης των πληγέντων από φυσικές καταστροφές και της ενίσχυσης της ανθεκτικότητας της εθνικής οικονομίας. 3. Για την επίτευξη του σκοπού του, το Παρατηρητήριο είναι αρμόδιο ενδεικτικά για: α) τη διαχρονική παρακολούθηση του τομέα της ιδιωτικής ασφάλισης έναντι φυσικών καταστροφών των πάσης φύσεως περιουσιακών στοιχείων ιδιωτών και τη χάραξη σχετικών πολιτικών, σχετικά με: αα) την επέκταση και εξέλιξη της ιδιωτικής ασφάλισης στην ελληνική οικονομία, σε συνάρτηση με τις φυσικές καταστροφές, τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης και τα έκτακτα και απρόβλεπτα φαινόμενα, αβ) την προσαρμογή της ιδιωτικής ασφάλισης και της κρατικής αρωγής λόγω φυσικών καταστροφών, στα δεδομένα της κλιματικής κρίσης, αγ) την εξέλιξη της ιδιωτικής ασφάλισης έναντι φυσικών καταστροφών υπό το πρίσμα δανειακών συμβάσεων ιδιωτών, αδ) την εκτέλεση των συμβάσεων ιδιωτικής ασφάλισης έναντι φυσικών καταστροφών, τον εντοπισμό προβλημάτων και δυσλειτουργιών, αε) τη συμβολή της ιδιωτικής ασφάλισης στην αντιμετώπιση των επιπτώσεων των φυσικών καταστροφών, της κλιματικής κρίσης ή έκτακτων και απρόβλεπτων φαινομένων, αστ) την εξέλιξη των δεδομένων και αναγκών που προκαλούν οι επιπτώσεις των φυσικών καταστροφών και της κλιματικής κρίσης ως προς την ασφάλιση των περιουσιακών στοιχείων των ιδιωτών και β) την καταγραφή προτάσεων για την προαγωγή της ιδιωτικής ασφάλισης έναντι φυσικών καταστροφών, καθώς και τη βελτίωση της λειτουργίας των χρηματοδοτικών εργαλείων και προγραμμάτων που χρησιμοποιεί ο τομέας της ιδιωτικής ασφάλισης. 4. Αρμόδιο για την επίτευξη του σκοπού του Παρατηρητηρίου είναι το Συμβούλιο Ιδιωτικής Ασφάλισης έναντι Φυσικών Καταστροφών (εφεξής "το Συμβούλιο"), το οποίο συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και αποτελείται από είκοσι ένα (21) μέλη, ως εξής: α) τον αρμόδιο για τη Γενική Γραμματεία Αποκατάστασης Φυσικών Καταστροφών και Κρατικής Αρωγής Υπουργό ως Πρόεδρο, β) τον αρμόδιο για τη δημοσιονομική πολιτική Υπουργό, ο οποίος αναπληρώνει τον Πρόεδρο σε περίπτωση απουσίας ή κωλύματος, γ) τον Υπουργό Επικρατείας, αρμόδιο για τον συντονισμό του κυβερνητικού έργου, εφόσον υφίσταται, δ) τον Γενικό Γραμματέα Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, ε) τον Γενικό Γραμματέα Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης, στ) τον Γενικό Γραμματέα Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, ζ) τον Γενικό Γραμματέα Αποκατάστασης Φυσικών Καταστροφών και Κρατικής Αρωγής του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, η) τον Γενικό Γραμματέα Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, θ) τον Γενικό Γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ι) τον Γενικό Γραμματέα Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ια) τον Πρόεδρο του Οργανισμού Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων (ΕΛ.Γ.Α.), ιβ) τον Πρόεδρο της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδας, ιγ) έναν (1) από τους Υποδιοικητές της Τράπεζας της Ελλάδος, που προτείνεται από τον Διοικητή της, ιδ) έναν (1) εκπρόσωπο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ακινήτων, που προτείνεται από την ίδια, ιε) έναν (1) εκπρόσωπο της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, που προτείνεται από την ίδια, ιστ) έναν (1) εκπρόσωπο της Ένωσης Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών Ελλάδας, ιζ) έναν (1) εκπρόσωπο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών, ιη) έναν (1) εκπρόσωπο της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος, ιθ) έναν (1) εκπρόσωπο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών, κ) έναν (1) εκπρόσωπο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας και κα) έναν (1) εκπρόσωπο της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας. Η θητεία των μελών των περ. ιγ), ιδ), ιε), ιστ), ιζ), ιη), ιθ), κ) και κα) ορίζεται τριετής, με δυνατότητα ανανέωσης άπαξ με όμοια απόφαση. 5. Το Συμβούλιο συνεδριάζει, ύστερα από πρόσκληση του Προέδρου του, η οποία περιλαμβάνει και τα θέματα της ημερήσιας διάταξης, τακτικά μία (1) φορά κάθε τρεις (3) μήνες και έκτακτα, όποτε κρίνεται αναγκαίο. Το Συμβούλιο δύναται να αναθέτει σε ομάδες εργασίας την εξέταση εξειδικευμένων θεμάτων. Στις συνεδριάσεις του Συμβουλίου μπορεί να μετέχουν επίσης, χωρίς δικαίωμα ψήφου, εφόσον κληθούν προς τούτο από τον Πρόεδρο, γενικοί και ειδικοί γραμματείς υπουργείων, συνεργάτες του άρθρου 46 του ν. 4622/2019 (Α' 133), εμπειρογνώμονες, δημόσιοι λειτουργοί και υπάλληλοι, καθώς και εκπρόσωποι περιφερειακών ή δημοτικών αρχών, ανάλογα με τα θέματα της ημερήσιας διάταξης. Το Συμβούλιο συνεδριάζει νομίμως είτε διά ζώσης είτε με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων. Ως τόπος συνεδριάσεων του Συμβουλίου ορίζεται το κτίριο όπου στεγάζεται το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας. 6. Με την επιφύλαξη του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου του Συμβουλίου, της 27ης Απριλίου 2016, για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών και την κατάργηση της Οδηγίας 95/46/ΕΚ (L 119) (Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων) και του ν. 4624/2019 (Α' 137), το Συμβούλιο δύναται να ζητεί, συλλέγει και επεξεργάζεται τα αναγκαία στοιχεία και δεδομένα για την άσκηση των αρμοδιοτήτων του Παρατηρητηρίου και την εκπλήρωση των σκοπών του, τα οποία υποβάλλονται συγκεντρωτικά ως στατιστικά στοιχεία από τους φορείς που σχετίζονται με το αντικείμενο του Παρατηρητηρίου. 7. Τα δεδομένα και τα στοιχεία της παρ. 6 τηρούνται σε διαρκή βάση, ηλεκτρονικά, στη Γενική Γραμματεία Αποκατάστασης Φυσικών Καταστροφών και Κρατικής Αρωγής του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας. 8. Με βάση τα στοιχεία της παρ. 6, υποβάλλονται από το Συμβούλιο αναφορές, οι οποίες κοινοποιούνται στον Πρωθυπουργό και τους Υπουργούς Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Ανάπτυξης και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Τμήμα των αναφορών αυτών, το οποίο προσδιορίζεται από το Συμβούλιο, μπορεί να χρησιμοποιείται για ενημέρωση τρίτων και να δημοσιοποιείται, με την επιφύλαξη της προστασίας των προσωπικών δεδομένων. 9. Στο πλαίσιο επίτευξης του σκοπού του Παρατηρητηρίου, το Συμβούλιο καταρτίζει και υποβάλλει εντός του πρώτου εξαμήνου του επομένου έτους, στον Πρωθυπουργό και στους Υπουργούς Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Ανάπτυξης, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και τον Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, ετήσια έκθεση σχετικά με την πορεία και τις δυνατότητες βελτίωσης της λειτουργίας του Παρατηρητηρίου, καθώς και με την εξέλιξη της ιδιωτικής ασφάλισης έναντι φυσικών καταστροφών στη χώρα. Η ετήσια έκθεση του πρώτου εδαφίου υποβάλλεται και στον Πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων και συζητείται σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Κανονισμό της Βουλής. Άρθρο 4 Εθνική Στρατηγική για την ιδιωτική ασφάλιση έναντι φυσικών καταστροφών 1. Η Εθνική Στρατηγική για την ιδιωτική ασφάλιση έναντι φυσικών καταστροφών (εφεξής Εθνική Στρατηγική), καταρτίζεται από το Παρατηρητήριο του άρθρου 3, ως ενιαίο κείμενο πολιτικής και κατευθυντήριων αρχών, με ειδικούς στόχους που σχετίζονται ιδίως, με: α) τον συγκερασμό των δημόσιων πολιτικών και της αγοράς ιδιωτικής ασφάλισης απέναντι στους κινδύνους των φυσικών καταστροφών, β) την προσαρμογή των κανόνων και δυνατοτήτων της αγοράς ιδιωτικής ασφάλισης στα δεδομένα της κλιματικής κρίσης και γ) την ισορροπία μεταξύ της οικονομικής αποτελεσματικότητας και της κοινωνικής δικαιοσύνης έναντι των κινδύνων από φυσικές καταστροφές και την κλιματική κρίση. 2. Η Εθνική Στρατηγική περιλαμβάνει κατ' ελάχιστον τα ακόλουθα: α) αποτίμηση των κενών και ελλείψεων της ιδιωτικής ασφάλισης σε συνάρτηση με τις αναμενόμενες κλιματικές μεταβολές στη χώρα, βάσει διαφορετικών κλιματικών σεναρίων, β) διατύπωση της κεντρικής επιδίωξης και πολιτικής για την ιδιωτική ασφάλιση, με παράλληλο προσδιορισμό του οικονομικού μεγέθους και του αντικτύπου των προτεινόμενων μεταβολών, γ) διατύπωση και ανάλυση πυλώνων προτεραιότητας, σε σχέση με τις προτεραιότητες και τις κατευθύνσεις ευρωπαϊκών και άλλων εθνικών πολιτικών και στρατηγικών, με έμφαση στην ανάλυση των ιδιαίτερων χωρικών, χωροταξικών, οικονομικών, κοινωνικών, πληθυσμιακών και περιβαλλοντικών ιδιαιτεροτήτων, καθώς και των κοινωνικών ανισοτήτων σε βάρος των ευπαθών ομάδων του πληθυσμού, συμπεριλαμβανομένων των ατόμων με αναπηρία, δ) περιγραφή του μηχανισμού παρακολούθησης και αξιολόγησης της υλοποίησης της στρατηγικής. 3. Κατά τη διαδικασία κατάρτισης της Εθνικής Στρατηγικής λαμβάνονται υπόψη, ιδίως, η τρωτότητα οικονομικών τομέων και κοινωνικών δραστηριοτήτων έναντι των φυσικών καταστροφών και η εκτίμηση των επιπτώσεων των κλιματικών μεταβολών στους διάφορους τομείς της οικονομικής και κοινωνικής δραστηριότητας, καθώς και η βιωσιμότητα του φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος, η αγροτική αειφόρος ανάπτυξη, οι εδαφικές ιδιαιτερότητες και η ανάγκη μείωσης των περιφερειακών ανισοτήτων. 4. Η Εθνική Στρατηγική συντάσσεται κάθε πέντε (5) έτη και αξιολογείται ετησίως ως προς την αποτελεσματικότητα στην υλοποίηση των επιμέρους στόχων και προγραμμάτων της. Η Στρατηγική δύναται να αναθεωρείται κάθε δύο (2) έτη, ως προς τους στόχους και τις επιμέρους κατευθύνσεις πολιτικής. 5. Κατά την πρώτη εφαρμογή του παρόντος, η Εθνική Στρατηγική συντάσσεται για τη χρονική περίοδο από το έτος 2024 έως το έτος 2029. Άρθρο 5 Ασφάλιση μεγάλων επιχειρήσεων έναντι φυσικών καταστροφών 1. Επιχειρήσεις με ετήσια ακαθάριστα έσοδα, κατά το εκάστοτε προηγούμενο φορολογικό έτος, άνω των δύο εκατομμυρίων (2.000.000) ευρώ ασφαλίζονται υποχρεωτικά έναντι δασικής πυρκαγιάς, πλημμύρας και σεισμού. 2. Η ασφάλιση καλύπτει κατ' ελάχιστον τον κίνδυνο από υλικές ζημιές που προκαλούνται από κινδύνους της παρ. 1 στις ιδιόκτητες κτιριακές εγκαταστάσεις, καθώς και σε λοιπά στοιχεία ενεργητικού της επιχείρησης, όπως τον εξοπλισμό, τις πρώτες ύλες, τα εμπορεύματα, τα φορτηγά αυτοκίνητα και αυτοκίνητα επαγγελματικής χρήσης, τα μέσα παραγωγής και τα αποθηκευμένα προϊόντα και για ποσοστό τουλάχιστον εβδομήντα τοις εκατό (70%) της αξίας του συνόλου του παραπάνω ενεργητικού. 3. Εάν δεν τηρηθεί η υποχρέωση του παρόντος, επιβάλλεται αυτοτελές διοικητικό πρόστιμο ύψους δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ στην υπόχρεη επιχείρηση. Η υπόχρεη επιχείρηση οφείλει, εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίηση της πράξης επιβολής του προστίμου, να συμμορφωθεί με την υποχρέωση της παρ. 1, διαφορετικά το πρόστιμο επιβάλλεται στο διπλάσιο του αρχικώς επιβληθέντος. 4. Οι υπόχρεες σε ασφάλιση επιχειρήσεις εξαιρούνται από κάθε επιχορήγηση κρατικής αρωγής για υλικές ζημιές στα περιουσιακά στοιχεία της παρ. 2 από την επέλευση των κινδύνων της παρ. 1, συμπεριλαμβανομένης της στεγαστικής συνδρομής. ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ' Κρατική αρωγή σε επιχειρήσεις και αγροτικές εκμεταλλεύσεις Άρθρο 6 Επιχορήγηση κατ' επάγγελμα αγροτών - Αντικατάσταση άρθρου 11 ν. 4797/2021 Το άρθρο 11 του ν. 4797/2021 (Α' 66), περί επιχορήγησης αγροτικών εκμεταλλεύσεων αντικαθίσταται ως εξής: "Άρθρο 11 Επιχορήγηση κατ' επάγγελμα αγροτών 1. Για τους κατ' επάγγελμα αγρότες, σύμφωνα με τα στοιχεία εγγραφής στο Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων του άρθρου 1 του ν. 3874/2010 (Α' 151) και τις αγροτικές εκμεταλλεύσεις της περ. δ) του άρθρου 2 του ν. 3874/2010 οι οποίες ανήκουν σε νομικά πρόσωπα, εφαρμόζονται τα άρθρα 4, περί επιχορήγησης επιχειρήσεων και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορέων, 5 περί επιχορήγησης ασφαλισμένων επιχειρήσεων και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορέων, 7 περί διαδικασίας επιχορήγησης επιχειρήσεων και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορέων και 8 περί διαδικασίας προκαταβολής επιχορήγησης σε επιχειρήσεις και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς. Η επιχορήγηση και η προκαταβολή έναντι επιχορήγησης του προηγούμενου εδαφίου δεν καλύπτουν ζημιές οι οποίες καλύπτονται από τους Κανονισμούς του Οργανισμού Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων, οι οποίοι εκδίδονται σύμφωνα με τον ν. 3877/2010 (Α' 160) για την ασφάλιση της φυτικής παραγωγής και του ζωικού κεφαλαίου ή από τον εκάστοτε Κανονισμό Κρατικών Οικονομικών Ενισχύσεων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, που εκδίδεται σύμφωνα με το ν.δ. 131/1974 (Α' 320) ή από λοιπά καθεστώτα ενίσχυσης του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, καθώς και ζημιές σε φυτική παραγωγή ή φυτικό κεφάλαιο. 2. Κατ' εξαίρεση της παρ. 1, με κοινή απόφαση των Υπουργών Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, μετά από εισήγηση της Κυβερνητικής Επιτροπής Κρατικής Αρωγής του άρθρου 13 και αιτήματος του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, δύναται να χορηγούνται ενισχύσεις οι οποίες θα χορηγούνταν βάσει του εκάστοτε Κανονισμού Κρατικών Οικονομικών Ενισχύσεων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και αφορούν σε ζημιές σε στοιχεία ενεργητικού της παρ. 3 του άρθρου 4. Με όμοια απόφαση εξειδικεύονται κάθε φορά το πεδίο εφαρμογής και οι καλυπτόμενες ζημιές και καθορίζεται κάθε άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος. 3. Προϋπόθεση για την επιχορήγηση του παρόντος είναι οι αγρότες να έχουν υποβάλει τη δήλωση ενιαίας ενίσχυσης στο Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Ελέγχου και να έχουν εκπληρώσει την υποχρέωση καταβολής της ειδικής ασφαλιστικής εισφοράς στον Οργανισμό Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων, με την επιφύλαξη των εξαιρέσεων από την υποχρεωτική ασφάλιση του άρθρου 4 του ν. 3877/2010." Άρθρο 7 Επιχορήγηση μη κατ' επάγγελμα αγροτών - Αντικατάσταση άρθρου 12 ν. 4797/2021 Το άρθρο 12 του ν. 4797/2021 (Α' 66) αντικαθίσταται ως εξής: "Άρθρο 12 Επιχορήγηση μη κατ' επάγγελμα αγροτών 1. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, στις οποίες παρατηρούνται σημαντικές και εκτεταμένες ζημίες σε αριθμό πληγεισών αγροτικών εκμεταλλεύσεων ή σε μέγεθος καταστροφής, δύναται να εφαρμόζονται τα άρθρα 4, περί επιχορήγησης επιχειρήσεων και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορέων, 5 περί επιχορήγησης ασφαλισμένων επιχειρήσεων και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορέων, 7 περί διαδικασίας επιχορήγησης επιχειρήσεων και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορέων, 8 περί διαδικασίας προκαταβολής επιχορήγησης σε επιχειρήσεις και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς, 11 περί επιχορήγησης αγροτικών εκμεταλλεύσεων, και στα φυσικά πρόσωπα κατόχους αγροτικών εκμεταλλεύσεων της περ. γ) της παρ. 1 του άρθρου 2 του ν. 3874/2010 (Α' 151), σύμφωνα με τα στοιχεία εγγραφής στο Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων (Μ.Α.Α.Ε.), μετά από κοινή απόφαση των Υπουργών Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Στις περιπτώσεις αυτές, η παρεχόμενη επιχορήγηση ανέρχεται σε ποσοστό που δεν ξεπερνά το πενήντα τοις εκατό (50%) της επιχορήγησης που καθορίζεται με την απόφαση της παρ. 5 του άρθρου 7 για επιχειρήσεις. Η παρεχόμενη προκαταβολή έναντι επιχορήγησης ανέρχεται σε ποσοστό που δεν ξεπερνά το πενήντα τοις εκατό (50%) της προκαταβολής που καθορίζεται με την απόφαση της παρ. 4 του άρθρου 8 για επιχειρήσεις, τηρουμένων των λοιπών όρων και προϋποθέσεων της παρ. 4 του άρθρου 4 και των άρθρων 5, 7, 8 και 11. Προϋπόθεση για την επιχορήγηση του παρόντος είναι οι κάτοχοι αγροτικών εκμεταλλεύσεων να έχουν υποβάλει τη δήλωση ενιαίας ενίσχυσης στο Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Ελέγχου και να έχουν εκπληρώσει την υποχρέωση καταβολής της ειδικής ασφαλιστικής εισφοράς στον Οργανισμό Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων (ΕΛ.Γ.Α.), με την επιφύλαξη των εξαιρέσεων από την υποχρεωτική ασφάλιση του άρθρου 4 του ν. 3877/2010 (Α' 169), περί ασφάλισης στον ΕΛ.Γ.Α.. 2. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, στις οποίες παρατηρούνται σημαντικές και εκτεταμένες ζημίες σε αριθμό πληγεισών αγροτικών εκμεταλλεύσεων ή σε μέγεθος καταστροφής, σε φυτικά μέσα παραγωγής, όπως δενδρώδεις καλλιέργειες ή αμπέλια, με κοινή απόφαση των Υπουργών Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, δύναται να παρέχεται επιχορήγηση ποσοστού που δεν ξεπερνά το πενήντα τοις εκατό (50%) της επιχορήγησης που καθορίζεται με την απόφαση της παρ. 12 του άρθρου 12Β περί επιχορήγησης για ζημιές σε φυτικά μέσα παραγωγής, σε φυσικά πρόσωπα που δεν είναι κατ' επάγγελμα αγρότες σύμφωνα με τα στοιχεία του Μ.Α.Α.Ε., αλλά παρουσιάζουν αγροτικό εισόδημα, τηρουμένων των λοιπών όρων, προϋποθέσεων και διαδικασιών των άρθρων 4 και 12Β. Για τις περιπτώσεις του πρώτου εδαφίου δύναται να παρέχεται προκαταβολή έναντι του συνολικού ποσού της επιχορήγησης, μετά από εισήγηση της Κυβερνητικής Επιτροπής Κρατικής Αρωγής του άρθρου 13, τηρουμένων των λοιπών όρων, προϋποθέσεων και διαδικασιών της παρ. 4 του άρθρου 4 και των παρ. 5 έως 9 του άρθρου 12Β." Άρθρο 8 Οριοθέτηση αγροτικών εκμεταλλεύσεων - Τροποποίηση άρθρου 12Α ν. 4797/2021 Στο άρθρο 12Α του ν. 4797/2021 (Α' 66), περί οριοθέτησης αγροτικών εκμεταλλεύσεων: α) στην παρ. 1 η λέξη "θεομηνίες" αντικαθίσταται με τις λέξεις "φυσικές καταστροφές", β) στην παρ. 2 οι λέξεις "Το παρόν" αντικαθίστανται με τις λέξεις "Η παρ. 1", γ) προστίθενται παρ. 3 και 4, και το άρθρο 12Α διαμορφώνεται ως εξής: "Άρθρο12Α Οριοθέτηση αγροτικών εκμεταλλεύσεων 1. Στην περίπτωση κατά την οποία παρατηρούνται σημαντικές και εκτεταμένες ζημίες σε αριθμό πληγεισών αγροτικών εκμεταλλεύσεων ή σε μέγεθος καταστροφής και στην περίπτωση που οι πληγείσες από φυσικές καταστροφές περιοχές περιλαμβάνουν αγροτικές εκμεταλλεύσεις και δεν δύναται να οριοθετηθούν με κοινή απόφαση των Υπουργών Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, καθώς και Εσωτερικών, κατά περίπτωση, σύμφωνα με το άρθρο 10 του ν. 2576/1998 (Α' 25), δύναται, με κοινή απόφαση των Υπουργών Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Εσωτερικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, μετά από εισήγηση του Διοικητικού Συμβουλίου του Οργανισμού Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων και εισήγηση της Κυβερνητικής Επιτροπής Κρατικής Αρωγής του άρθρου 13, να ρυθμίζονται τα θέματα οριοθέτησης των πληγεισών περιοχών και διαπίστωσης της έκτασης των ζημιών, καθώς και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια. 2. Η παρ. 1 ισχύει από την 1η Ιουνίου 2020. 3. Η οριοθέτηση της παρ. 1 καταλαμβάνει και επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε αγροτικές περιοχές, χωρίς να διαθέτουν κτιριακές εγκαταστάσεις, όπως θερμοκήπια και φωτοβολταϊκές εγκαταστάσεις. 4. Η παρ. 3 ισχύει για φυσικές καταστροφές που εκδηλώθηκαν μετά την 1η.1.2022." Άρθρο 9 Διαδικασία επιχορήγησης αγροτικών εκμεταλλεύσεων για ζημιές σε φυτικά μέσα παραγωγής - Τροποποίηση παρ. 1, 6, 9, 10 και 13 άρθρου 12Β ν. 4797/2021 1. Στην παρ. 1 του άρθρου 12Β του ν. 4797/2021 (Α' 66), περί της διαδικασίας επιχορήγησης αγροτικών εκμεταλλεύσεων για ζημιές σε φυτικά μέσα παραγωγής, η φράση "σχετικά με την επιχορήγηση για την αντιμετώπιση των εν λόγω ζημιών" αντικαθίσταται από τη φράση "δύναται να παρέχεται επιχορήγηση για την αντιμετώπιση των εν λόγω ζημιών", επέρχονται νομοτεχνικές βελτιώσεις και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής: "1. Σε περίπτωση αγροτικών εκμεταλλεύσεων που επλήγησαν από θεομηνία, ειδικά για τις ζημιές που έχουν υποστεί σε φυτικά μέσα παραγωγής, όπως δενδρώδεις καλλιέργειες ή αμπέλια, κατά παρέκκλιση των άρθρων 7 και 8 και εφόσον δεν καλύπτονται από τους κανονισμούς του Οργανισμού Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων, οι οποίοι εκδίδονται σύμφωνα με τον ν. 3877/2010 (Α' 160), δύναται να παρέχεται επιχορήγηση για την αντιμετώπιση των εν λόγω ζημιών, σύμφωνα με τη διαδικασία του παρόντος άρθρου, εφαρμοζόμενης αναλογικά της παρ. 4 του άρθρου 4." 2. Στο δεύτερο εδάφιο της παρ. 9 του άρθρου 12Β του ν. 4797/2021, περί της διαδικασίας επιχορήγησης αγροτικών εκμεταλλεύσεων για ζημιές σε φυτικά μέσα παραγωγής, διαγράφεται η λέξη "τακτικό", στο τρίτο εδάφιο επικαιροποιείται η αρμόδια υπηρεσία και η παρ. 9 διαμορφώνεται ως εξής: "9. Η χορήγηση της προκαταβολής της επιχορήγησης πραγματοποιείται μέσω του Οργανισμού Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων. Ο Οργανισμός Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων επιχορηγείται, αποκλειστικά για τον σκοπό αυτόν, ισόποσα με το τελικό ποσό της προκαταβολής της επιχορήγησης, από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, όπως αυτό καθορίζεται με την απόφαση της παρ. 8. Ο Οργανισμός Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων ελέγχει τα στοιχεία των δικαιούχων και των λοιπών προϋποθέσεων και προβαίνει στην εκκαθάριση και πληρωμή στους δικαιούχους, της προκαταβολής, κοινοποιώντας τα στοιχεία της πληρωμής στη Γενική Διεύθυνση Κρατικής Αρωγής και Συντονισμού του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Με την απόφαση της παρ. 8 ή με όμοια απόφαση δύναται να καθορίζεται κάθε θέμα σχετικό με την εφαρμογή του παρόντος." 3. Στην παρ. 6 του άρθρου 12Β του ν. 4797/2021 η φράση "αγροτικών επιχειρήσεων" αντικαθίσταται από τη φράση "αγροτικών εκμεταλλεύσεων" και η παρ. 6 διαμορφώνεται ως εξής: "6. Στην περίπτωση που ασκείται η διακριτική ευχέρεια της παρ. 5, μετά από την οριοθέτηση της πληγείσας περιοχής και τη διαπίστωση της έκτασης των ζημιών, ο Οργανισμός Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων διαβιβάζει στη Διεύθυνση Κρατικής Αρωγής του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, συγκεντρωτική κατάσταση των αγροτικών εκμεταλλεύσεων που υπέστησαν ζημιές σε φυτικά μέσα παραγωγής και της αρχικής εκτίμησης των ζημιών, υπογεγραμμένη από τον Πρόεδρο του Οργανισμού Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων." 4. Στην παρ. 10 του άρθρου 12Β του ν. 4797/2021, περί της διαδικασίας επιχορήγησης αγροτικών εκμεταλλεύσεων για ζημιές σε φυτικά μέσα παραγωγής: α) η φράση "αγροτικών επιχειρήσεων" αντικαθίσταται από τη φράση "αγροτικών εκμεταλλεύσεων", β) η φράση "υπογεγραμμένη από τους αρμόδιους γεωτεχνικούς υπαλλήλους του Οργανισμού Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων" αντικαθίσταται από τη φράση "και επιχορήγησης", και η παρ. 10 διαμορφώνεται ως εξής: "10. Για την τελική επιχορήγηση, κατόπιν της οριοθέτησης της πληγείσας περιοχής και της διαπίστωσης της έκτασης των ζημιών, ο Οργανισμός Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων διαβιβάζει στη Διεύθυνση Κρατικής Αρωγής του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, συγκεντρωτική κατάσταση των αγροτικών εκμεταλλεύσεων που υπέστησαν ζημιές σε φυτικά μέσα παραγωγής και της τελικής εκτιμώμενης ζημιάς και επιχορήγησης." 5. Στο δεύτερο εδάφιο της παρ. 13 του άρθρου 12Β του ν. 4797/2021, περί της διαδικασίας επιχορήγησης αγροτικών εκμεταλλεύσεων για ζημιές σε φυτικά μέσα παραγωγής, διαγράφεται η λέξη "τακτικό", στο τρίτο εδάφιο επικαιροποιείται η αρμόδια υπηρεσία και η παρ. 13 διαμορφώνεται ως εξής: "13. Η καταβολή της επιχορήγησης πραγματοποιείται μέσω του Οργανισμού Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων. Για τον σκοπό αυτόν ο Οργανισμός Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων επιχορηγείται ισόποσα με το τελικό ποσό της επιχορήγησης, από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, όπως αυτό καθορίζεται με την απόφαση της παρ. 12. Ο Οργανισμός Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων προβαίνει στον έλεγχο των στοιχείων και των λοιπών προϋποθέσεων και προβαίνει στην εκκαθάριση και πληρωμή στους δικαιούχους, αφαιρουμένου του ποσού της προκαταβολής της παρ. 5, της ενίσχυσης πρώτης αρωγής του άρθρου 6 και της ενίσχυσης πρώτης αρωγής έναντι επιχορήγησης του άρθρου δωδέκατου της από 13.8.2021 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου, η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 2 του ν. 4824/2021 (Α' 143), κοινοποιώντας τα στοιχεία της πληρωμής στη Γενική Διεύθυνση Κρατικής Αρωγής και Συντονισμού του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Για τον σκοπό αυτόν η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων παρέχει τη σχετική πληροφόρηση για τις ενισχύσεις πρώτης αρωγής στον Οργανισμό Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων. Με την ίδια ή όμοια απόφαση δύναται να καθορίζεται κάθε θέμα σχετικό με την εφαρμογή του παρόντος." Άρθρο 10 Ρυθμίσεις για τις αγροτικές εκμεταλλεύσεις - Προσθήκη άρθρου 12Γ στον ν. 4797/2021 Στον ν. 4797/2021 (Α' 66) προστίθεται άρθρο 12Γ ως εξής: "Άρθρο 12Γ Ρυθμίσεις για τις αγροτικές εκμεταλλεύσεις 1. Για φυσικές καταστροφές που εκδηλώνονται μετά την 30ή Σεπτεμβρίου 2023 τα άρθρα 4 περί επιχορήγησης επιχειρήσεων και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορέων, 5 περί επιχορήγησης ασφαλισμένων επιχειρήσεων και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορέων, 7 περί διαδικασίας επιχορήγησης επιχειρήσεων και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορέων, 8 περί διαδικασίας προκαταβολής επιχορήγησης σε επιχειρήσεις και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς, 11 περί επιχορήγησης αγροτικών εκμεταλλεύσεων και 12 περί επιχορήγησης αγροτών, εφαρμόζονται για αγροτικές εκμεταλλεύσεις που ανήκουν σε φυσικά πρόσωπα μόνο κατόπιν εισήγησης της Κυβερνητικής Επιτροπής Κρατικής Αρωγής του άρθρου 13, μετά από αίτημα του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, με κοινή απόφαση των Υπουργών Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, με την οποία καθορίζονται το πεδίο εφαρμογής, οι καλυπτόμενες ζημιές και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογή τους. 2. Για φυσικές καταστροφές που εκδηλώνονται μετά την 30ή Σεπτεμβρίου 2023 τα άρθρα 6 και 9 εφαρμόζονται για αγροτικές εκμεταλλεύσεις που ανήκουν σε φυσικά πρόσωπα μόνο κατόπιν εισήγησης της Κυβερνητικής Επιτροπής Κρατικής Αρωγής του άρθρου 13, μετά από αίτημα του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. 3. Για φυσικές καταστροφές που εκδηλώνονται μετά την 30ή Σεπτεμβρίου 2023 τα άρθρα 12Α περί οριοθέτησης και 12Β περί επιχορήγησης και προκαταβολής για ζημιές σε φυτικά μέσα παραγωγής εφαρμόζονται μόνο κατόπιν εισήγησης της Κυβερνητικής Επιτροπής Κρατικής Αρωγής του άρθρου 13, μετά από αίτημα του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. 4. Για φυσικές καταστροφές που εκδηλώνονται μετά την 30ή Σεπτεμβρίου 2023, οι αγροτικές εκμεταλλεύσεις που ανήκουν σε φυσικά πρόσωπα εμπίπτουν στον ορισμό των δικαιούχων κρατικής αρωγής του άρθρου 3 μόνο κατόπιν εισήγησης της Κυβερνητικής Επιτροπής Κρατικής Αρωγής του άρθρου 13, μετά από αίτημα του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων." ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ' Στεγαστική συνδρομή και Προστασία Άρθρο 11 Ειδική στεγαστική συνδρομή για την αποκατάσταση βλαβών από φυσικές καταστροφές σε κτίρια κατοικιών και πρότυπα κτίρια - Προσθήκη άρθρου 24Γ στον ν. 4797/2021 Στον ν. 4797/2021 (Α' 66), μετά το άρθρο 24Β, προστίθεται άρθρο 24Γ ως εξής: "Άρθρο 24Γ Ειδική στεγαστική συνδρομή για την αποκατάσταση βλαβών από φυσικές καταστροφές σε κτίρια κατοικιών και πρότυπα κτίρια 1. Σε περιπτώσεις μεγάλων φυσικών καταστροφών, δύνανται να προσδιορίζονται με την απόφαση της παρ. 16 του άρθρου 22 περιοχές, στις οποίες οι δικαιούχοι στεγαστικής συνδρομής για ανακατασκευή πληγείσας κατοικίας μπορούν να επιλέγουν, αντί της προβλεπόμενης στεγαστικής συνδρομής, τη χορήγηση δωρεάν συμβατικής ή προκατασκευασμένης οικίας από προκαθορισμένους τύπους κτιρίων. Ειδικά, αν τα κτίρια βρίσκονται εντός ιστορικών ή αρχαιολογικών τόπων ή είναι χαρακτηρισμένα ως μνημεία, προηγείται γνωμοδότηση του αρμόδιου συμβουλίου του Υπουργείου Πολιτισμού. 2. Για την άμεση στέγαση των πληγέντων της παρ. 1, η Γενική Διεύθυνση Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών (Γ.Δ.Α.Ε.Φ.Κ.) της Γενικής Γραμματείας Αποκατάστασης Φυσικών Καταστροφών και Κρατικής Αρωγής του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας δύναται να αναθέτει την κατασκευή οικιών συμβατικής κατασκευής ή την εγκατάσταση προκατα- σκευασμένων οικιών, θεωρουμένων των έργων αυτών ως δημόσιου έργου και να συμπράττει για τον σκοπό αυτόν με τη Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου. 3. Η κατασκευή ή εγκατάσταση των οικιών της παρ. 2 δύναται να πραγματοποιείται σε ιδιόκτητα ή συνιδιόκτητα ακίνητα των πληγέντων από φυσικές καταστροφές, εφόσον είναι δυνατόν ή επικουρικώς, σε μη δασικού χαρακτήρα δημόσια ή δημοτικά ακίνητα που δεν αποτελούν αρχαιολογικό χώρο ή ιστορικό τόπο, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα νομοθεσίας για την προστασία των αρχαιοτήτων και εν γένει της πολιτιστικής κληρονομιάς (ν. 4858/2021, Α' 220), τα οποία έχουν παραχωρηθεί στους πληγέντες. 4. Συμβατική ή προκατασκευασμένη οικία δύναται να χορηγείται αντί στεγαστικής συνδρομής μίας μόνο κατοικίας. Αποκλειστικό δικαίωμα χορήγησης συμβατικής ή προκατασκευασμένης οικίας έχουν οι δικαιούχοι στεγαστικής συνδρομής αν είτε οι ίδιοι είτε οι επικαρπωτές των κατοικιών ήταν μόνιμοι κάτοικοι και χρησιμοποιούσαν την πληγείσα κατοικία ως κύρια κατοικία. Σε κάθε περίπτωση, το μέγεθος της χορηγούμενης οικίας δεν δύναται να υπερβαίνει το μέγεθος της νομίμως υφιστάμενης οικίας που χαρακτηρίστηκε επικινδύνως ετοιμόρροπη ή ολοσχερώς κατεστραμμένη. 5. Η έκδοση της οικοδομικής άδειας πραγματοποιείται κατόπιν σύνταξης τοπογραφικού διαγράμματος και προσαρμογής του πρότυπου διαγράμματος κάλυψης και της προκαταρκτικής μελέτης Κανονισμού Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων, από ιδιώτη μηχανικό του μητρώου της παρ. 18 του άρθρου 22 που διορίζεται με κλήρωση και λαμβάνει αμοιβή. Η θεώρηση από πλευράς μηχανικού αφορά μόνο το μέρος κατά το οποίο υφίσταται τροποποίηση ή συμπλήρωση των σχετικών προτύπων της παρ. 16 του άρθρου 22. Έως τη δημιουργία του μητρώου, αρμόδια για τις ενέργειες του πρώτου εδαφίου της παρούσας είναι η Γ.Δ.Α.Ε.Φ.Κ.." Άρθρο 12 Χορήγηση στεγαστικής συνδρομής σε ιδιοκτήτες προσωρινώς ακατάλληλων κτιρίων εντός κατολισθαίνουσας και επαπειλούμενης περιοχής - Προσθήκη άρθρου 24Δ στον ν. 4797/2021 Στον ν. 4797/2021 (Α' 66), μετά το άρθρο 24Γ, προστίθεται άρθρο 24Δ ως εξής: "Άρθρο 24Δ Χορήγηση στεγαστικής συνδρομής σε ιδιοκτήτες προσωρινώς ακατάλληλων κτιρίων εντός κατολισθαίνουσας και επαπειλούμενης περιοχής 1. Χορηγείται στεγαστική συνδρομή σε ιδιοκτήτες κατά πλήρη ή ψιλή κυριότητα κτιρίων, τα οποία κρίνονται προσωρινώς ακατάλληλα προς χρήση και βρίσκονται εντός κατολισθαίνουσας ή επαπειλούμενης περιοχής, σύμφωνα με την εκάστοτε ισχύουσα κοινή υπουργική απόφαση, κατ' εφαρμογή του άρθρου 10 του ν. 2576/1998 (Α' 25), πριν από την ολοκλήρωση των σχετικών μελετών και έργων σταθεροποίησης, εφόσον αυτοί επιθυμούν να αναγείρουν νέο κτίριο εκτός της κατολισθαίνουσας και επαπειλούμενης περιοχής. 2. Το ύψος της χορηγούμενης στεγαστικής συνδρομής είναι ίσο με το εκατό τοις εκατό (100%) της στεγαστικής συνδρομής για ανακατασκευή στην περίπτωση της κατεδάφισης του υφιστάμενου κτιρίου και της εν συνεχεία ανέγερσης νέου σε άλλη περιοχή εκτός της κατολισθαίνουσας και επαπειλούμενης. Σε περίπτωση μη κατεδάφισης του πληγέντος και προσωρινώς ακατάλληλου για χρήση κτιρίου, το ύψος της χορηγούμενης στεγαστικής συνδρομής για ανέγερση νέου κτιρίου εκτός της κατολισθαίνουσας και επαπειλούμενης περιοχής είναι ίσο με το πενήντα τοις εκατό (50%) της προβλεπόμενης στεγαστικής συνδρομής για ανακατασκευή. Στις ανωτέρω περιπτώσεις δεν χορηγείται περαιτέρω στεγαστική συνδρομή για την επισκευή του πληγέντος κτιρίου μετά την ολοκλήρωση των έργων σταθεροποίησης." ............................ ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΒ' Λοιπές Διατάξεις .............................. Άρθρο 54 Χορήγηση ενισχύσεων σε επιχειρήσεις και αγροτικές εκμεταλλεύσεις με οικονομικές απώλειες σε περιοχές που επλήγησαν από εκτεταμένες φυσικές καταστροφές - Τροποποίηση άρθρου 6Γ ν. 4797/2021 Στην παρ. 1 του άρθρου 6Γ του ν. 4797/2021 (Α' 66) προστίθενται μετά τη φράση "σε περιοχές που επλήγησαν" η φράση "είτε άμεσα" και μετά τη φράση "από εκτεταμένες φυσικές καταστροφές" η φράση "είτε και έμμεσα από εκτεταμένες φυσικές καταστροφές στις ίδιες ή σε όμορες περιοχές" και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής: "1. Σε επιχειρήσεις που έχουν έδρα ή υποκατάστημα, καθώς και σε αγροτικές εκμεταλλεύσεις που δραστηριοποιούνται, σε περιοχές που επλήγησαν είτε άμεσα από εκτεταμένες φυσικές καταστροφές είτε και έμμεσα από εκτεταμένες φυσικές καταστροφές στις ίδιες ή σε όμορες περιοχές και υφίστανται συνεπεία αυτών οικονομικές απώλειες σε βραχυπρόθεσμο ή μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, δύναται να θεσπίζονται καθεστώτα για τη χορήγηση ενίσχυσης με τη μορφή επιχορήγησης για συγκεκριμένη περίμετρο δικαιούχων." ......................... Άρθρο 59 Περιστολή φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας - Τροποποίηση παρ. 1, 2 και 5 άρθρου 54 ν. 5045/2023 και περ. β) παρ. 6 άρθρου 38 ν. 5082/2024 1. Στο άρθρο 54 του ν. 5045/2023 (Α' 136), περί της περιστολής φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) η ισχύς της παρ. 1 παρατείνεται, β) στο εισαγωγικό εδάφιο της παρ. 2 και στην περ. α) αυτής προστίθεται το πρόγραμμα "Ανακυκλώνω - Αλλάζω θερμοσίφωνα", και οι παρ. 1 και 2 διαμορφώνονται ως εξής: "1. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος και έως την 31η Δεκεμβρίου 2024, απαγορεύεται η αποκόμιση μικτού κέρδους από την πώληση οποιουδήποτε προϊόντος ή την παροχή οποιασδήποτε υπηρεσίας που είναι απαραίτητη για την υγεία, τη διατροφή, τη διαβίωση, τη μετακίνηση, τη θέρμανση, την παραγωγή ζεστού νερού χρήσεως και την ασφάλεια του καταναλωτή, καθώς και από την πώληση σχολικών ειδών και γεωργικών προϊόντων και τροφίμων, ιδίως πρώτων υλών για την παραγωγή λιπασμάτων, ζωοτροφών, ωμών δημητριακών παντός είδους, αλεύρων, ηλίανθου φυτικών ελαίων, όταν το περιθώριο μικτού κέρδους ανά μονάδα υπερβαίνει το αντίστοιχο περιθώριο μικτού κέρδους ανά μονάδα προ της 31ης Δεκεμβρίου 2021. 2. Για το χρονικό διάστημα από την έναρξη έως την ολοκλήρωση του προγράμματος "Αλλάζω Συσκευή", που προκηρύχθηκε με την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΕΣ- ΠΑΕΝ/61929/864/15.6.2022 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Β' 3099), καθώς και του προγράμματος "Ανακυκλώνω - Αλλάζω θερμοσίφωνα" που προκηρύχθηκε με την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ ΥΔΕΝ/49768/740/4.5.2023 (Β' 3049) απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας απαγορεύεται η αποκόμιση μικτού κέρδους από την πώληση οποιουδήποτε προϊόντος που: α) πωλείται από προμηθευτή που έχει συμπεριληφθεί στο Μητρώο Εγκεκριμένων Προμηθευτών ή από έμπορο λιανικής, που συμμετέχει στα προγράμματα "Αλλάζω Συσκευή" και "Ανακυκλώνω - Αλλάζω θερμοσίφωνα" ή β) έχει ενταχθεί στο Ενιαίο Μητρώο Εγκεκριμένου Εξοπλισμού των ως άνω αποφάσεων, όταν το περιθώριο μικτού κέρδους ανά μονάδα υπερβαίνει το αντίστοιχο περιθώριο μικτού κέρδους ανά μονάδα προ της 31ης Δεκεμβρίου 2021." 2. Στην περ. β) της παρ. 5 του άρθρου 54 του ν. 5045/2023, αυξάνεται το ανώτατο όριο του προστίμου, και η περ. β) διαμορφώνεται ως εξής: "β) πρόστιμο από πέντε χιλιάδες (5.000) έως πέντε εκατομμύρια (5.000.000) ευρώ και ανακοίνωση της επωνυμίας του παραβάτη και του επιβληθέντος προστίμου με τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία που προβλέπονται στην παρ. 5 του άρθρου 13α του ν. 2251/1994 (Α' 191)." 3. Στην περ. β) της παρ. 6 του άρθρου 38 του ν. 5082/2024 (Α' 9), περί εξορθολογισμού και διαφάνειας των τιμών, αυξάνεται το ανώτατο όριο του προστίμου, και η περ. β) διαμορφώνεται ως εξής: "β) πρόστιμο από πέντε χιλιάδες (5.000) έως έξι εκατομμύρια (6.000.000) ευρώ και ανακοίνωση της επωνυμίας του παραβάτη και του επιβληθέντος προστίμου με τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία της παρ. 5 του άρθρου 13α του ν. 2251/1994 (Α' 191)." Άρθρο 60 Παρατάσεις ισχύος μέτρων για την καταπολέμηση της ακρίβειας - Τροποποίηση παρ. 8 άρθρου 55 ν. 5045/2023, παρ. 7 άρθρου 15 και παρ. 5 άρθρου 17 ν. 5055/2023, προσθήκη παρ. 7 στο άρθρο 39 του ν. 5082/2024 και τροποποίηση παρ. 1 και 4 άρθρου 30 ν. 5095/2024 1. Η ισχύς της παρ. 8 του άρθρου 55 του ν. 5045/2023 (Α' 136), περί του παρατηρητηρίου τιμών προϊόντων που είναι απαραίτητα για την αξιοπρεπή διαβίωση των νοικοκυριών "Καλάθι του νοικοκυριού" παρατείνεται και η παρ. 8 διαμορφώνεται ως εξής: "8. Το παρόν ισχύει μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2024." 2. Η ισχύς της παρ. 7 του άρθρου 15 του ν. 5055/2023 (Α' 161), περί της υποχρέωσης ανακοίνωσης ανατιμήσεων προϊόντων, παρατείνεται, και η παρ. 7 διαμορφώνεται ως εξής: "7. Το παρόν ισχύει μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2024." 3. Η ισχύς της παρ. 5 του άρθρου 17 του ν. 5055/2023, περί της ανακοίνωσης ενδεικτικών τιμών λιανικής πώλησης οπωροκηπευτικών προϊόντων, παρατείνεται και η παρ. 5 διαμορφώνεται ως εξής: "5. Το παρόν ισχύει μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2024." 4. Στο άρθρο 39 του ν. 5082/2024 (Α' 9), περί των μέτρων για τον εξορθολογισμό των τιμών βρεφικού γάλακτος, προστίθεται παρ. 7 ως εξής: "7. Το παρόν ισχύει μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2024." 5. α) Η προθεσμία του εισαγωγικού εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 30 του ν. 5095/2024 (Α' 40), περί υποβολής στοιχείων για τη χορήγηση Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης, παρατείνεται και το εισαγωγικό εδάφιο διαμορφώνεται ως εξής: "1. Με την επιφύλαξη του ορίου ισχύος Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Α.Π.Ε.) της απόφασης της παρ. 11, κάτοχοι σταθμών Α.Π.Ε. που έχουν υποβάλλει στον Διαχειριστή του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (Ε.Σ.Μ.Η.Ε.), πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος, πλήρες αίτημα για χορήγηση Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης και οι οποίοι μέχρι την 30ή Νοεμβρίου 2024 υποβάλλουν σε αυτόν:". β) Η προθεσμία του πρώτου εδαφίου της παρ. 4 του άρθρου 30 του ν. 5095/2024, περί σύναψης σύμβασης προμήθειας του Τιμολογίου "ΓΑΙΑ", παρατείνεται και η παρ. 4 διαμορφώνεται ως εξής: "4. Οι κάτοχοι συνδέσεων αγροτικού ρεύματος δύνανται να συνάψουν τη σχετική σύμβαση προμήθειας της παρ. 3 με τον Προμηθευτή που επιθυμούν μέχρι την 31η Οκτωβρίου 2024. Μετά την παρέλευση της ως άνω προθεσμίας δεν είναι δυνατή η σύναψη από τους κατόχους συνδέσεων αγροτικού ρεύματος, σύμβασης προμήθειας με Τιμολόγιο ΓΑΙΑ." ............................ ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΓ' Έναρξη ισχύος Άρθρο 68 Έναρξη ισχύος 1. Η ισχύς του παρόντος νόμου αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εκτός αν άλλως ορίζεται στις επιμέρους διατάξεις του. 2. Το άρθρο 5 ισχύει από την 1η.1.2025. 3. Το άρθρο 6 ισχύει από την 23η.4.2021. 4. Στο άρθρο 7: α) η εσωτερική παρ. 1 ισχύει από την 23η.4.2021 και β) η εσωτερική παρ. 2 ισχύει από την 1η.5.2021. 5. Η εσωτερική παρ. 2 του άρθρου 28 ισχύει από την 1η.7.2023. 6. Στο άρθρο 37: α) Η εσωτερική παρ. 5Α ισχύει για φυσικές καταστροφές που εκδηλώθηκαν μετά την 1η.1.2022. β) Η εσωτερική παρ. 12 ισχύει από την 23η.4.2021. Αθήνα, 3 Ιουλίου 2024