Ν.4926/2022 Εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου για τη δραστηριοποίηση των πλοίων αναψυχής και των τουριστικών ημερόπλοιων, την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του κλάδου των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής και άλλες διατάξεις. ΦΕΚ 82/A/20.4.2022 .............................. ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΕΜΠΤΟ Γενικές υποχρεώσεις - Μεμονωμένες κινήσεις πλοίου Άρθρο 11 Στελέχωση πλοίων αναψυχής και τουριστικών ημερόπλοιων 1. Για τα, υπό σημαία ελληνική ή άλλου κράτους μέλους της ΕΕ ή του ΕΟΧ, επαγγελματικά πλοία αναψυχής της περ. (α) της παρ. 2 του άρθρου 3, ολικού μήκους έως και είκοσι τεσσάρων (24) μέτρων και μεταφορικής ικανότητας: (i) έως και δεκατεσσάρων (14) επιβατών, ή (ii) έως και εικοσιπέντε (25) επιβατών όταν εκτελούν σύμβαση ολικής ναύλωσης διάρκειας έως και δώδεκα (12) ωρών που δεν περιλαμβάνει διανυκτέρευση, ισχύουν τα εξής: α. Δεν υφίσταται υποχρέωση τήρησης οργανικής σύνθεσης πληρώματος. Τη διακυβέρνηση του πλοίου αναλαμβάνει πλοίαρχος ή κυβερνήτης, κατά την έννοια των περ. (κα) και (κβ) του άρθρου 1 και επιτρέπεται να εργάζονται σε αυτό πλήρωμα και βοηθητικό προσωπικό, κατά την έννοια της περ. (κδ) του ίδιου άρθρου. β. Ο πλοίαρχος ή κυβερνήτης, το πλήρωμα και το βοηθητικό προσωπικό υπάγονται στην υποχρεωτική ασφάλιση του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ), υπό την επιφύλαξη της ενωσιακής νομοθεσίας αναφορικά με το δικαίωμα για ασφάλιση στο κράτος της σημαίας του πλοίου, εφόσον πρόκειται για πλοίο που φέρει σημαία κράτους μέλους της ΕΕ ή του ΕΟΧ. Ειδικότερα: βα. οι απογεγραμμένοι ναυτικοί που προσλαμβάνονται στο πλοίο, ασφαλίζονται με βάση τη νομοθεσία για τον e-ΕΦΚΑ (πρώην Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο/ Ν.Α.Τ.), ββ. οι κυβερνήτες, μη απογεγραμμένοι ναυτικοί, εφόσον παρέχουν εξηρτημένη εργασία, ασφαλίζονται με βάση τη νομοθεσία για τον e-ΕΦΚΑ που αφορά στους μισθωτούς (πρώην Ίδρυμα Κοινωνικών Ασφαλίσεων - Ενιαίο Ταμείο Ασφάλισης Μισθωτών/ ΙΚΑ - ΕΤΑΜ), ενώ εάν απασχολούνται μέσω σύμβασης παροχής υπηρεσιών, ασφαλίζονται με βάση τη νομοθεσία που αφορά στους μη μισθωτούς (πρώην Οργανισμό Ασφάλισης Ελευθέρων Επαγγελματιών / Ο.Α.Ε.Ε.), και βγ. το βοηθητικό προσωπικό υπάγεται στην ασφάλιση του e-ΕΦΚΑ, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στην ασφαλιστική νομοθεσία ανά κατηγορία ειδικότητας. 2. α. Για τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής της περ. (α) της παρ. 2 του άρθρου 3: (i) ολικού μήκους άνω των είκοσι τεσσάρων (24) μέτρων, ανεξαρτήτως διάρκειας σύμβασης ολικής ναύλωσης και υπό την επιφύλαξη της περ. (α) της παρ. 3, και (ii) ολικού μήκους έως και είκοσι τεσσάρων (24) μέτρων, μεταφορικής ικανότητας άνω των δεκατεσσάρων (14) έως και σαράντα εννέα (49) επιβατών και όταν εκτελούν σύμβαση ολικής ναύλωσης διάρκειας άνω των δώδεκα (12) ωρών, υφίσταται υποχρέωση τήρησης οργανικής σύνθεσης πληρώματος. αα. Για τα πλοία ολικής χωρητικότητας έως 650 gt: υπό σημαία κράτους μέλους της ΕΕ ή του ΕΟΧ και πλην της ελληνικής, η υποχρέωση της περ. (α) ρυθμίζεται με την απόφαση της περ. (α) της παρ. 9 του άρθρου 21, ενώ για τα υπό σημαία κράτους εκτός της ΕΕ ή του ΕΟΧ, η υποχρέωση της περ. (α) ρυθμίζεται με την απόφαση της περ. (α) της παρ. 9 του άρθρου 21 μόνο ως προς τον αριθμό και την ειδικότητα. αβ. Για τα πλοία ολικής χωρητικότητας από 650 gt και άνω, ανεξαρτήτως σημαίας και πλην της ελληνικής, τα θέματα της στελέχωσης ρυθμίζονται από τη νομοθεσία του κράτους της σημαίας που φέρουν. αγ. Για τα πλοία υπό ελληνική σημαία και ανεξαρτήτως ολικής χωρητικότητας, η υποχρέωση της περ. (α) ρυθμίζεται με την απόφαση της περ. (α) της παρ. 9 του άρθρου 21. β. Το θέμα της κοινωνικής ασφάλισης των ναυτικών, ρυθμίζεται: βα. από την ελληνική νομοθεσία, υπό την επιφύλαξη της ενωσιακής νομοθεσίας αναφορικά με το δικαίωμα για ασφάλιση του ναυτικού στο κράτος της σημαίας του πλοίου, ως προς τα πλοία υπό σημαία κράτους μέλους της ΕΕ ή του ΕΟΧ και ανεξαρτήτως ολικής χωρητικότητας, και ββ. από την ελληνική νομοθεσία περί των ασφαλιστικών υποχρεώσεων των συμβεβλημένων πλοίων, υπό την επιφύλαξη της ενωσιακής νομοθεσίας αναφορικά με το δικαίωμα για ασφάλιση του ναυτικού στη χώρα προέλευσής του, ως προς τα πλοία υπό σημαία κράτους εκτός της ΕΕ ή του ΕΟΧ και ανεξαρτήτως ολικής χωρητικότητας. γ. Εφόσον στο πλοίο απασχολείται λοιπό προσωπικό, κατά την έννοια της περ. (κγ) της παρ. 1 του άρθρου 1, αυτό ασφαλίζεται στον e-ΕΦΚΑ, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στην ασφαλιστική νομοθεσία ανά κατηγορία ειδικότητας, υπό την επιφύλαξη της ενωσιακής νομοθεσίας αναφορικά με το δικαίωμα για ασφάλιση στο κράτος της σημαίας του πλοίου, εφόσον πρόκειται για πλοίο που φέρει σημαία κράτους - μέλους της ΕΕ ή του ΕΟΧ. 3. α. Για τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής της περ. (α) της παρ. 2 του άρθρου 3, ανεξαρτήτως ολικού μήκους και μεταφορικής ικανότητας άνω των είκοσι πέντε (25) έως και σαράντα εννέα (49) επιβατών, όταν εκτελούν σύμβαση ολικής ναύλωσης διάρκειας έως και δώδεκα (12) ωρών που δεν περιλαμβάνει διανυκτέρευση, υφίσταται υποχρέωση τήρησης οργανικής σύνθεσης πληρώματος. αα. Για τα πλοία ολικής χωρητικότητας έως 650 gt: υπό σημαία κράτους μέλους της ΕΕ ή του ΕΟΧ και πλην της ελληνικής, η υποχρέωση της περ. (α) ρυθμίζεται με τις αποφάσεις που εκδίδονται κατ' εξουσιοδότηση του άρθρου 87 του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου, που κυρώθηκε με το άρθρο μόνο του ν.δ. 187/1973 (Α' 261), ενώ για τα υπό σημαία κράτους εκτός της ΕΕ ή του ΕΟΧ, η υποχρέωση της περ. (α) ρυθμίζεται με τις αποφάσεις που εκδίδονται κατ' εξουσιοδότηση του άρθρου 87 του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου, μόνο ως προς τον αριθμό και την ειδικότητα. αβ. Για τα πλοία ολικής χωρητικότητας από 650 gt και άνω, ανεξαρτήτως σημαίας και πλην της ελληνικής, τα θέματα της στελέχωσης ρυθμίζονται από τη νομοθεσία του κράτους της σημαίας που φέρουν. αγ. Για τα πλοία υπό ελληνική σημαία και ανεξαρτήτως ολικής χωρητικότητας, η υποχρέωση της περ. (α) ρυθμίζεται από τις αποφάσεις που εκδίδονται κατ' εξουσιοδότηση του άρθρου 87 του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου. β. Για τα πλοία της περ. (α), ισχύουν τα διαλαμβανόμενα στις περ. (β) και (γ) της παρ. 2. 4. Για τα επαγγελματικά τουριστικά ημερόπλοια του άρθρου 10 ισχύει ότι: α. Στα υπό ελληνική σημαία και ανεξαρτήτως ολικής χωρητικότητας, η οργανική σύνθεση πληρώματος καθορίζεται από τις αποφάσεις που εκδίδονται κατ' εξουσιοδότηση του άρθρου 87 του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου. β. Στα υπό σημαία άλλου κράτους μέλους της ΕΕ ή του ΕΟΧ και ολικής χωρητικότητας: βα. έως 650 gt, η οργανική σύνθεση πληρώματος καθορίζεται από τις υπουργικές αποφάσεις της περ. (α), ή ββ. από 650 gt και άνω, τα θέματα της στελέχωσης ρυθμίζονται από τη νομοθεσία του Κράτους της σημαίας που φέρουν. γ. Στα υπό σημαία άλλου κράτους μέλους της ΕΕ ή του ΕΟΧ και ανεξαρτήτως ολικής χωρητικότητας, το θέμα της κοινωνικής ασφάλισης των ναυτικών ρυθμίζεται από την ελληνική νομοθεσία, υπό την επιφύλαξη της ενωσιακής νομοθεσίας, αναφορικά με το δικαίωμα για ασφάλιση του ναυτικού στο κράτος της σημαίας του πλοίου. δ. Επιτρέπεται να απασχολείται λοιπό προσωπικό μη ναυτικών ειδικοτήτων και πλέον της τηρούμενης οργανικής σύνθεσης πληρώματος. Το προσωπικό του πρώτου εδαφίου ασφαλίζεται στον e-ΕΦΚΑ, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στην ασφαλιστική νομοθεσία ανά κατηγορία ειδικότητας, υπό την επιφύλαξη της ενωσιακής νομοθεσίας αναφορικά με το δικαίωμα για ασφάλιση στο κράτος της σημαίας του πλοίου, εφόσον πρόκειται για πλοίο που φέρει σημαία κράτους μέλους της ΕΕ ή του ΕΟΧ. 5. α. Τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής της παρ. 2 και της περ. (α) της παρ. 3, όταν εκτελούν πλόες κενά επιβατών και εντός της Ελληνικής Επικράτειας, τηρούν οργανική σύνθεση πληρώματος, η οποία καθορίζεται με την απόφαση της περ. (β) της παρ. 9 του άρθρου 21. β. Τα πλοία της περ. (α) που δεν διαθέτουν ναυτολόγιο σε ισχύ, εφοδιάζονται με κατάσταση πληρώματος της παρ. 2 του άρθρου 4 του ν.2575/1998 (Α' 23). γ. Τα επαγγελματικά τουριστικά ημερόπλοια του άρθρου 10, όταν εκτελούν πλόες κενά επιβατών και εντός της ελληνικής επικράτειας, τηρούν οργανική σύνθεση πληρώματος, η οποία καθορίζεται με την απόφαση που εκδίδεται κατ' εξουσιοδότηση των άρθρων 87 και 90 του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου. Τα πλοία του πρώτου εδαφίου δύνανται να εφοδιάζονται με ειδική κατάσταση πληρώματος της παρ. 2 του άρθρου 4 του ν.2575/1998. 6. Για τα ιδιωτικά πλοία αναψυχής δεν υφίσταται υποχρέωση τήρησης οργανικής σύνθεσης πληρώματος, ανεξαρτήτως μεταφορικής ικανότητας και εφαρμόζονται αναλογικά οι περ. (α) και (β) της παρ. 1. 7. Εταιρείες που έχουν υπό την πλοιοκτησία ή διαχείρισή τους πλοία αναψυχής του Μέρους Α' δύνανται να μεταθέτουν ναυτικούς της οργανικής σύνθεσης πληρώματος ή απασχολούμενους ή εργαζόμενους του βοηθητικού ή λοιπού προσωπικού, από ένα πλοίο αναψυχής στο άλλο υπό τις εξής προϋποθέσεις: α. να υπάρχει κοινή διαχειρίστρια εταιρεία του Κώδικα Ασφαλούς Διαχείρισης (I.S.M.Code) και β. να υπάρχει σχετική ή γραπτή σύμβαση διαχείρισης μεταξύ των πλοιοκτητών εταιρειών των δύο πλοίων. ..................................... ΜΕΡΟΣ Β' Θεσμικό πλαίσιο εταιρειών πλοίων αναψυχής ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α' Ναυτιλιακή εταιρεία πλοίων αναψυχής ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ Ίδρυση - Κεφάλαιο - Μετοχές Άρθρο 23 Έννοια και σκοπός της Ν.Ε.Π.Α. 1. Ναυτιλιακή Εταιρεία Πλοίων Αναψυχής (Ν.Ε.Π.Α.) είναι η κεφαλαιουχική εταιρεία με νομική προσωπικότητα, για τα χρέη της οποίας ευθύνεται μόνο η ίδια με την περιουσία της και η οποία θεωρείται εμπορική, με αποκλειστικό σκοπό την κτήση κυριότητας, την εκμετάλλευση ή τη διαχείριση πλοίων αναψυχής με ελληνική σημαία που χαρακτηρίζονται ως επαγγελματικά σύμφωνα με το Μέρος Α'. Η σύσταση εταιρειών άλλης νομικής μορφής, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις με το ίδιο αντικείμενο δραστηριότητας, δεν αποκλείεται. 2. Μια Ν.Ε.Π.Α. μπορεί να συμμετέχει σε άλλες Ν.Ε.Π.Α. Άρθρο 24 Ίδρυση Ν.Ε.Π.Α. 1. Η Ν.Ε.Π.Α. ιδρύεται από ένα ή περισσότερα πρόσωπα, τους ιδρυτές. Το καταστατικό που προβλέπεται στην παρ. 3 της παρούσας, υπογράφεται από όλους τους ιδρυτές, όπως ορίζει η παρ. 3 του άρθρου 59. 2. Η Ν.Ε.Π.Α. δύναται να καταστεί μονοπρόσωπη. 3. Η σύμβαση με την οποία συστήνεται η Ν.Ε.Π.Α. αποτελεί το καταστατικό της, καταρτίζεται εγγράφως ή ψηφιακά από έναν τουλάχιστον ιδρυτή και καταχωρίζεται υπογεγραμμένη, σύμφωνα με την παρ. 1, στο Μητρώο Ν.Ε.Π.Α., σύμφωνα με όσα ορίζονται στα άρθρα 58 έως 61. Το καταστατικό της Ν.Ε.Π.Α. και οι τροποποιήσεις αυτού, εφόσον είναι ιδιωτικά έγγραφα, καθώς και οι αποφάσεις της γενικής συνέλευσης και του Διοικητικού Συμβουλίου της και τα πρακτικά αυτών μπορούν να συντάσσονται, εκτός της ελληνικής, και σε μία από τις άλλες επίσημες γλώσσες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στις σχέσεις της εταιρείας και των εταίρων με τους τρίτους υπερισχύει το κείμενο στην ελληνική. Μέχρι την έκδοση της απόφασης που προβλέπεται στην παρ. 1 του άρθρου 70, τα ανωτέρω συντάσσονται αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα. 4. Η Ν.Ε.Π.Α. αποκτά νομική προσωπικότητα από την ημερομηνία καταχώρισης του καταστατικού της στο Μητρώο Ν.Ε.Π.Α. ..................................... ΜΕΡΟΣ Γ ' Λοιπά θέματα θαλάσσιου τουρισμού Άρθρο 72 Ηλεκτρονική δήλωση ακινησίας μικρών σκαφών και πλοίων αναψυχής ιδιωτικής χρήσης 1.α. Η θέση σε ή άρση από την κατάσταση ακινησίας μικρού σκάφους ιδιωτικής χρήσης ή πλοίου αναψυχής ιδιωτικής χρήσης, ανεξαρτήτως σημαίας, των υποπερ. αα' και ββ' της περ. (στ) της παρ. 1 του άρθρου 31 του ν.4172/2013 (Α' 167), δηλώνονται ηλεκτρονικά, από τον ιδιοκτήτη του , φυσικό ή νομικό πρόσωπο, στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, σε ειδική εφαρμογή που λειτουργεί μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr - ΕΨΠ), σε διασύνδεση με το "e-Μητρώο Πλοίων", όσον αφορά στην κατηγορία των ιδιωτικών πλοίων αναψυχής, και με τα λοιπά πληροφοριακά συστήματα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.). Η δήλωση, εκ της οποίας προκύπτει το ακριβές συνολικό χρονικό διάστημα ακινησίας, ανά έτος, περιλαμβάνει τα στοιχεία του μικρού σκάφους ή πλοίου αναψυχής, ιδιωτικής χρήσης, της ιδιοκτησίας και του σημείου ακινητοποίησής του. Η Άδεια Εκτέλεσης Πλόων ή το Πρωτόκολλο Γενικής Επιθεώρησης ή το αντίστοιχο πιστοποιητικό, όσον αφορά σε μικρό σκάφος ή πλοίο υπό ξένη σημαία, φυλάσσονται με μέριμνα του ιδιοκτήτη του. Μέσω της εφαρμογής, παρέχεται η δυνατότητα έκδοσης βεβαίωσης περί της χρονικής περιόδου, για την οποία δηλώθηκε υπεύθυνα από τον ιδιοκτήτη ότι, το μικρό σκάφος ή πλοίο αναψυχής, ιδιωτικής χρήσης, παρέμεινε ακινητούν. β. Κάθε διαλειτουργικότητα μέσω διαδικτυακών υπηρεσιών της εφαρμογής της περ. (α) με συστήματα τρίτων φορέων του δημοσίου τομέα, όπως αυτός ορίζεται στην παρ. 57 του άρθρου 2 του ν.4727/2020 (Α' 184), πραγματοποιείται μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, σύμφωνα με το άρθρο 84 του ν.4727/2020. 2.α. Μικρό σκάφος ιδιωτικής χρήσης ή πλοίο αναψυχής ιδιωτικής χρήσης, για το οποίο υποβλήθηκε δήλωση ακινησίας, απαγορεύεται να διενεργεί πλόες ή να μετακινείται καθ' οιονδήποτε τρόπο ή να μην εντοπιστεί στο σημείο που έχει δηλωθεί ως ακινητούν ή να εντοπιστεί ακινητούν σε διαφορετικό σημείο από αυτό το οποίο έχει δηλωθεί. Η μη τήρηση των υποχρεώσεων του πρώτου εδαφίου, συνεπάγεται την επιβολή, από τις αρμόδιες Αρχές ελέγχου, διοικητικού προστίμου, κατά του ιδιοκτήτη, ως εξής: i. δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ, για μικρά σκάφη έως επτά (7) μέτρα, ii. είκοσι χιλιάδες (20.000) ευρώ, για πλοία αναψυχής από επτά (7) έως δώδεκα (12) μέτρα, iii. τριάντα χιλιάδες (30.000) ευρώ, για πλοία αναψυχής από δώδεκα (12) έως είκοσι δύο (22) μέτρα και iv. σαράντα χιλιάδες (40.000) ευρώ, για πλοία αναψυχής από είκοσι δύο (22) μέτρα και άνω. β. Για κάθε περίπτωση υποτροπής εντός του ίδιου έτους, το διοικητικό πρόστιμο διαμορφώνεται ως εξής: i. είκοσι χιλιάδες (20.000) ευρώ, για μικρά σκάφη έως επτά (7) μέτρα, ii. σαράντα χιλιάδες (40.000) ευρώ, για πλοία αναψυχής από επτά (7) έως δώδεκα (12) μέτρα, iii. εξήντα χιλιάδες (60.000) ευρώ, για πλοία αναψυχής από δώδεκα (12) έως είκοσι δύο (22) μέτρα και iv. ογδόντα χιλιάδες (80.000) ευρώ, για πλοία αναψυχής από είκοσι δύο (22) μέτρα και άνω, και επιβάλλεται, ως παρεπόμενη ποινή, η απαγόρευση απόπλου του μικρού σκάφους ή πλοίου αναψυχής, ιδιωτικής χρήσης, για χρονικό διάστημα τριάντα (30) ημερών. γ. Κατά παρέκκλιση της περ. (α), επιτρέπονται (i) η, κατόπιν εντολής ή άδειας της οικείας λιμενικής αρχής, δια θαλάσσης μετακίνηση, και (ii) η από ξηράς μετακίνηση, μικρού σκάφος ή πλοίου αναψυχής, ιδιωτικής χρήσης, το οποίο έχει δηλωθεί ως ακινητούν και χωρίς να πραγματοποιείται άρση από την κατάσταση ακινησίας, υπό τους όρους και τις προϋποθέσεις και για τις περιπτώσεις, που ορίζονται στην απόφαση της περ. (α) της παρ. 3. 3.α. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Οικονομικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, μετά από εισήγηση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), καθορίζονται: (i) οι όροι της λειτουργίας και της πρόσβασης στην ηλεκτρονική εφαρμογή της παρ. 1 και η διαλειτουργικότητα με συστήματα τρίτων φορέων του δημοσίου τομέα, (ii) οι όροι και οι προϋποθέσεις για την διαδικασία και τον τύπο της δήλωσης μικρού σκάφους ιδιωτικής χρήσης ή πλοίου αναψυχής ιδιωτικής χρήσης σε θέση σε ή άρση από κατάσταση ακινησίας, (iii) οι κατ' εξαίρεση περιπτώσεις, οι όροι και οι προϋποθέσεις της περ. (γ) της παρ. 2, (iv) ο τύπος της βεβαίωσης ακινησίας, (v) τα όργανα και η διαδικασία ελέγχου για τη διαπίστωση των παραβάσεων της παρ. 2 και οι διαδικασίες είσπραξης και απόδοσης του διοικητικού προστίμου της ίδιας παραγράφου και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια. β. Με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, δύναται να ορίζονται περιπτώσεις για τις οποίες η κατάθεση της δήλωσης για τη θέση σε ή την άρση από κατάσταση ακινησίας μικρού σκάφους ιδιωτικής χρήσης ή πλοίου αναψυχής ιδιωτικής χρήσης και η αίτηση για χορήγηση της βεβαίωσης ακινησίας υποβάλλονται στην κατά τόπον αρμόδια Λιμενική Αρχή. ..................................... ΜΕΡΟΣ Ε' Θέματα εκπαίδευσης ναυτικών και ναυτικής εργασίας Άρθρο 79 Επιδότηση πρακτικής άσκησης επί πλοίου σπουδαστών Α.Ε.Ν.- Αντικατάσταση παρ. 8 άρθρου 9 του ν.2575/1998 Η παρ. 8 του άρθρου 9 του ν.2575/1998 (Α' 23) αντικαθίσταται ως εξής: "8. α) Κατά την πρώτη εκπαιδευτική περίοδο σε πλοίο οι σπουδαστές των Α.Ε.Ν. ναυτολογούνται με την ειδικότητα του εκπαιδευόμενου σπουδαστή, η οποία δεν περιλαμβάνεται στις ισχύουσες συλλογικές συμβάσεις εργασίας και δημιουργείται με την παρούσα διάταξη. Οι σπουδαστές λαμβάνουν αντί αμοιβής και λοιπών επιδομάτων μέχρι την 31η.12.2023, μηνιαίο εκπαιδευτικό επίδομα πρακτικής άσκησης, στο οποίο συμπεριλαμβάνονται οι ασφαλιστικές εισφορές. β) Κατά τη δεύτερη εκπαιδευτική περίοδο σε πλοίο, οι σπουδαστές των Α.Ε.Ν. ναυτολογούνται, με την ειδικότητα του Δόκιμου Πλοιάρχου ή Μηχανικού ή μέλους πληρώματος αντίστοιχου κλάδου, το οποίο συμμετέχει κατά την εκτέλεση φυλακής αξιωματικού γέφυρας ή μηχανοστασίου, υπό την εποπτεία προσοντούχου αξιωματικού. Οι σπουδαστές λαμβάνουν, αντί αμοιβής και λοιπών επιδομάτων, μέχρι την 31η.12.2023, μηνιαίο εκπαιδευτικό επίδομα πρακτικής άσκησης, στο οποίο συμπεριλαμβάνονται οι ασφαλιστικές εισφορές. γ) Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και Ανάπτυξης και Επενδύσεων καθορίζονται το ύψος και ο τρόπος καταβολής των επιδομάτων, τα ειδικά θέματα των εισφορών ως και κάθε σχετική λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας παραγράφου. Η δαπάνη που προκύπτει από την παρούσα δύναται να συγχρηματοδοτηθεί για το χρονικό διάστημα μέχρι την 31η.12.2023 από το Εταιρικό Σύμφωνο για το Πλαίσιο Ανάπτυξης (ΕΣΠΑ) 2014-2020 και για το χρονικό διάστημα από 1ης.1.2024 έως τις 31.12.2027 από το ΕΣΠΑ 2021-2027.". Άρθρο 80 Ειδικό διδακτικό προσωπικό (Ε.ΔΙ.Π.) προερχόμενο από Τ.Ε.Ι. - Τροποποποίηση άρθρου 8 του ν.3450/2006 Στο άρθρο 8 του ν.3450/2006 (Α' 64), αντικαθίστανται η περ. α) της παρ. 3 και η περ. β) της παρ. 6 και το άρθρο 8 διαμορφώνεται ως εξής: "1. Τα μέλη της κατηγορίας του Ειδικού Διδακτικού Προσωπικού (Ε.ΔΙ.Π.) επιτελούν εργαστηριακό - εφαρμοσμένο διδακτικό έργο, το οποίο συνίσταται, κατά κύριο λόγο, στη διεξαγωγή εργαστηριακών ασκήσεων, καθώς, επίσης, και στη διεξαγωγή πρακτικών ασκήσεων στα πεδία εφαρμογής των οικείων επιστημών. Στα μέλη Ε.ΔΙ.Π. μπορεί να ανατίθεται διδακτικό έργο, διδασκαλία και επίβλεψη πτυχιακών ή άλλων εργασιών, υπό την εποπτεία των καθηγητών της Σχολής, με απόφαση του Εκπαιδευτικού Συμβουλίου της Σχολής που ανήκουν. 2. Τα μέλη του Ε.ΔΙ.Π. πρέπει να συνδυάζουν κατάλληλη θεωρητική κατάρτιση και επαγγελματική εμπειρία και να έχουν διαρκή ενημέρωση επί των θεμάτων που αφορούν τον τομέα τους στην έκταση που αυτό επιβάλλεται από τα διδακτικά τους καθήκοντα. 3. Τα προσόντα που απαιτούνται για την κάλυψη της θέσης Ε.ΔΙ.Π. που προκηρύσσεται είναι: α) πτυχίο A.E.I. ή Τ.Ε.Ι. ή Α.Ε.Ν., ή αναγνωρισμένος ως ισότιμος και αντίστοιχος τίτλος της αλλοδαπής, β) πενταετής επαγγελματική ή εκπαιδευτική προϋπηρεσία στην ειδικότητα μετά τη λήψη του πτυχίου, γ) μεταπτυχιακός ή διδακτορικός τίτλος σπουδών συναφής με την ειδικότητα. 4. Η επιστημονική δραστηριότητα, το συγγραφικό έργο και η καλή γνώση της αγγλικής γλώσσας συνεκτιμώνται. 5. Τα μέλη του Ε.ΔΙ.Π. διορίζονται με τριετή θητεία. 6. α) Μέλη Ε.ΔΙ.Π. που υπηρετούν στις Α.Ε.Ν., κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, διατηρούν τη θέση τους. β) Μέλη Ε.Τ.Π. που υπηρετούν στις Α.Ε.Ν., κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, δύνανται να υποβάλουν, μέχρι τις 31.8.2022, αίτηση μετατροπής της θέσης τους σε θέση Ε.ΔΙ.Π., εφόσον κατέχουν τα προσόντα της παρ. 3. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Παιδείας και Θρησκευμάτων και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, συγκροτείται ειδικό πενταμελές εκλεκτορικό σώμα, στο οποίο μετέχουν δύο (2) καθηγητές ή αναπληρωτές καθηγητές ή επίκουροι καθηγητές A.E.I. αντίστοιχης ή συγγενούς ειδικότητας προς τη θέση που, κατά περίπτωση, πρόκειται να μετατραπεί και να πληρωθεί, με τους αναπληρωτές τους, δύο (2) καθηγητές ή αναπληρωτές καθηγητές ή επίκουρους καθηγητές Α.Ε.Ν. και ένα (1) μέλος Ε.ΔΙ.Π. Α.Ε.Ι., με τους αναπληρωτές τους. Με την ίδια απόφαση, ορίζεται ο Πρόεδρος αυτού του εκλεκτορικού σώματος, με τον αναπληρωτή του.". ΜΕΡΟΣ ΣΤ' Θέματα λιμένων και λιμενικών υπηρεσιών ..................................... Άρθρο 83 Αποδοχές Προσωπικού Πλοηγικών Σταθμών - Προσθήκη παρ. 6 στο άρθρο 10 του ν.3142/1955 Στο άρθρο 10 του ν.3142/1955 (Α' 43) προστίθεται παρ. 6 ως εξής: "6. Στο ναυτικό προσωπικό της Πλοηγικής Υπηρεσίας παρέχεται επίδομα επικινδυνότητας δεκαπέντε τοις εκατό (15%) επί του βασικού μισθού. Το ανωτέρω επίδομα χορηγείται και σε δικαιούχους που απέχουν από τα καθήκοντά τους μέχρι τρεις (3) μήνες όταν η αποχή οφείλεται σε νοσηλεία ή πάθηση ή αναρρωτική άδεια λόγω τραυματισμού κατά τη διάρκεια υπηρεσίας πλοήγησης. Αποχή από τα καθήκοντα για οποιονδήποτε άλλο λόγο, εφόσον διαρκεί περισσότερο από τριάντα (30) ημέρες, συνεπάγεται τη διακοπή του επιδόματος.". ΜΕΡΟΣ Ζ' Θέματα πλοίων και ακτοπλοΐας ..................................... Άρθρο 85 Παροχή έκπτωσης ναύλου σε όχημα μη χαρακτηρισμένο ως "αναπηρικό" για άτομα με αναπηρία ή μειωμένη κινητικότητα με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω - Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 4 του ν.3709/2008 Η παρ. 3 του άρθρου 4 του ν.3709/2008 (Α' 213) τροποποιείται στο δεύτερο εδάφιο με τη διαγραφή της λέξης "αναπηρικά" πριν από τις λέξεις "ΙΧΕ οχήματα" και η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής: "3. Καθορίζεται ως υποχρέωση παροχής δημόσιας υπηρεσίας που επιβάλλεται για την εξυπηρέτηση λόγων δημοσίου συμφέροντος και κοινωνικής πολιτικής, η χορήγηση έκπτωσης πενήντα τοις εκατό (50%) επί του ναύλου σε όλες τις θέσεις των πλοίων στα οποία εφαρμόζεται ο παρών νόμος στα άτομα με αναπηρία ή μειωμένη κινητικότητα με ποσοστό αναπηρίας ογδόντα τοις εκατό (80%) και άνω, με την επίδειξη σχετικής απόφασης των αρμόδιων υγειονομικών επιτροπών του Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.) ή των υγειονομικών επιτροπών της αρμόδιας διοικητικής αρχής ή ασφαλιστικού φορέα μέχρι την ημερομηνία λήξης της ισχύος τους. Η ίδια έκπτωση χορηγείται και στα ΙΧΕ οχήματα με τα οποία μετακινείται ο δικαιούχος του προηγούμενου εδαφίου, εφόσον αυτά φέρουν ειδικές πινακίδες αναπήρων πολέμου ή Δελτίο Στάθμευσης Οχημάτων των Ατόμων με Αναπηρίες (ΔΕΛΤΙΟ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ "ΑΜΑ"). Η ίδια έκπτωση χορηγείται και στο συνοδό του δικαιούχου του πρώτου εδαφίου, εφόσον ο δικαιούχος είναι άτομο με παραπληγία - τετραπληγία, τύφλωση, νοητική αναπηρία, αυτισμό και σύνδρομο Down. Αν ο μεταφορέας απαιτήσει συνοδεία για το άτομο με μειωμένη κινητικότητα, τότε ο συνοδός μεταφέρεται δωρεάν.". ..................................... ΜΕΡΟΣ Ι' Λοιπές επείγουσες διατάξεις ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α' Επείγουσες διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και Υπουργείου Τουρισμού ..................................... Άρθρο 113 Έκτακτη ενίσχυση της κτηνοτροφικής παραγωγής στη νησιωτική Ελλάδα που πλήττεται λόγω των σημαντικών αυξήσεων του κόστους εισροών 1. Θεσπίζεται έκτακτη ενίσχυση για την οικονομική ενδυνάμωση της κτηνοτροφικής παραγωγής στον νησιωτικό χώρο, σύμφωνα με τους κανόνες των κρατικών ενισχύσεων, με πρώτη εφαρμογή στην Κρήτη και επέκταση της εφαρμογής στις λοιπές νησιωτικές περιφέρειες, τις περιφέρειες με νησιωτικά συμπλέγματα και τις παράκτιες περιοχές, οι οποίες ορίζονται στο άρθρο 3 του ν.4832/2021 (Α'172), μέσω της αντιστάθμισης μέρους της διαπιστωμένης αύξησης του κόστους της προμήθειας ζωοτροφών, σε εκπλήρωση των ειδικών αναπτυξιακών στόχων δημόσιας πολιτικής που τίθενται στην Εθνική Στρατηγική για την Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική στον Νησιωτικό Χώρο. 2. Ως αρμόδιο όργανο υλοποίησης του μέτρου της παρ. 1 ορίζεται η Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής. Η δαπάνη από την ανωτέρω ενίσχυση βαρύνει το εθνικό ή συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, εντός των εκάστοτε ετησίων ορίων του και εντός του προϋπολογισμού του Τομεακού Προγράμματος Ανάπτυξης του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κατά περίπτωση. Δικαιούχοι της έκτακτης ενίσχυσης είναι οι κατά κύριο επάγγελμα κτηνοτρόφοι και το μέτρο υλοποιείται με την ανάπτυξη ειδικού πληροφοριακού συστήματος, το οποίο είναι προσβάσιμο μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-ΕΨΠ). 3. Η ενίσχυση δεν υπόκειται σε οποιονδήποτε φόρο, τέλος, εισφορά ή άλλη κράτηση υπέρ του Δημοσίου, είναι ανεκχώρητη και ακατάσχετη στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης αντίθετης γενικής ή ειδικής διάταξης, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς το Δημόσιο, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.), τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) και τα νομικά πρόσωπά τους, τα ασφαλιστικά ταμεία και τα πιστωτικά ιδρύματα, παρά μόνο με δήλωση του δικαιούχου, και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα. Οι δικαιούχοι της ενίσχυσης απαλλάσσονται από την υποχρέωση προσκόμισης αποδεικτικού φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας για τη συμμετοχή τους στη δράση και την είσπραξη της ενίσχυσης. 4. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων εξειδικεύονται ο χρόνος έναρξης, η διάρκεια, το πεδίο εφαρμογής του μέτρου, οι αρμοδιότητες του οργάνου υλοποίησης και καθορίζονται το είδος των ζωοτροφών, το κόστος των οποίων επιδοτείται, τα κριτήρια ένταξης των δικαιούχων της ενίσχυσης, το ανώτατο όριο, οι παράμετροι και ο τρόπος υπολογισμού της ενίσχυσης για κάθε δικαιούχο, οι όροι και τα δικαιολογητικά χορήγησης της ενίσχυσης και η διαδικασία πληρωμής των δικαιούχων, καθώς και κάθε αναγκαία, τεχνική ή άλλη λεπτομέρεια, που αφορά στην υλοποίησή του. ..................................... Άρθρο 116 Υπεύθυνος λειτουργίας για κολυμβητικές δεξαμενές εντός τουριστικών καταλυμάτων - Τροποποίηση παρ. 2 και αντικατάσταση περ. β παρ. 3 άρθρου 46 του ν.4688/2020 Στο άρθρο 46 του ν.4688/2020 (Α' 101), α) τροποποιείται το δεύτερο εδάφιο της παρ. 2, με την προσθήκη εξαίρεσης ως προς την εφαρμογή της, β) η περ. β' της παρ. 3 αντικαθίσταται και οι παρ. 2 και 3 διαμορφώνονται ως εξής: "2. Υπεύθυνος λειτουργίας της κολυμβητικής δεξαμενής είναι το φυσικό πρόσωπο στο όνομα του οποίου γνωστοποιείται η λειτουργία της κολυμβητικής δεξαμενής. Στο προσωπικό που οφείλουν, κατά τις κείμενες υγειονομικές διατάξεις, να απασχολούν τα τουριστικά καταλύματα, στα οποία λειτουργούν κολυμβητικές δεξαμενές, περιλαμβάνεται υποχρεωτικά και ένας τουλάχιστον απόφοιτος σχολής ναυαγοσωστικής εκπαίδευσης, εφοδιασμένος με βεβαίωση, σε ισχύ, επιτυχούς συμμετοχής στις εξετάσεις ναυαγοσώστη πισίνας ή άδεια ναυαγοσώστη από Λιμενική Αρχή, με την εξαίρεση της περ. β' της παρ. 3. 3.α. Για τα καταλύματα με περισσότερες από πενήντα (50) κλίνες και με βάθος μίας τουλάχιστον κολυμβητικής δεξαμενής μεγαλύτερο από ενάμιση (1,5) μέτρο, ο ναυαγοσώστης πισίνας, οφείλει, κατά τις ώρες λειτουργίας της πισίνας, να βρίσκεται σε ετοιμότητα, με ένδυμα κολύμβησης, καθ' όλη τη διάρκεια της υπηρεσίας του, καθήμενος εντός του χώρου της κολυμβητικής δεξαμενής ή να περιπολεί πεζός στον χώρο ευθύνης του και να μην εκτελεί άλλη υπηρεσία. β. Για τα καταλύματα με λιγότερα από πενήντα (50) δωμάτια ή με βάθος κολυμβητικής δεξαμενής μικρότερο από ενάμιση (1,5) μέτρο, καθώς και για κολυμβητικές δεξαμενές που βρίσκονται σε κήπους ταράτσας (roof garden) τουριστικών καταλυμάτων και για τις εσωτερικές κολυμβητικές δεξαμενές, έως την 31η.12.2022, χρέη ναυαγοσώστη εκτελεί ο επόπτης ασφαλείας, ο οποίος διαθέτει βεβαίωση σε ισχύ, παρακολούθησης προγράμματος θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης ναυαγοσώστη πισίνας από σχολή ναυαγοσωστικής εκπαίδευσης, σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις της κοινής απόφασης της παρ. 5 και ο οποίος βρίσκεται σε ετοιμότητα εντός του τουριστικού καταλύματος κατά τις ώρες λειτουργίας της κολυμβητικής δεξαμενής και καθ' όλη τη διάρκεια της υπηρεσίας του.". ..................................... ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β' Επείγουσες διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άρθρο 119 Δημοσιοποίηση της εμπορικής επωνυμίας επιχειρήσεων που παραβιάζουν τα μέτρα περιστολής φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας σε περιόδους κρίσης 1. Για την αντιμετώπιση της επιτακτικής ανάγκης προστασίας της αγοραστικής δύναμης του καταναλωτή σε περιόδους κρίσης, επιτρέπεται η δημοσιοποίηση της εμπορικής επωνυμίας των επιχειρήσεων που παραβιάζουν την παρ. 1 του άρθρου 58 του ν.4818/2021 (Α' 124), περί εκτάκτων μέτρων περιστολής φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας. Η δημοσίευση της εμπορικής επωνυμίας μιας επιχείρησης λαμβάνει χώρα αν: α) έχει επιβληθεί σε αυτήν διοικητικό πρόστιμο ύψους μεγαλύτερου από πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ ή, β) έχει επιβληθεί σε αυτήν διοικητικό πρόστιμο για δεύτερη φορά, ανεξαρτήτως ύψους για παραβίαση του άρθρου 58 του ν.4818/2021. 2. Για τους σκοπούς του παρόντος ως "εμπορική επωνυμία" μιας επιχείρησης νοείται το όνομα, ή η εμπορική ή εταιρική επωνυμία, ή ο διακριτικός τίτλος αυτής, ή άλλο ιδιαίτερο διακριτικό γνώρισμα ή σημείο, με το οποίο η επιχείρηση, κατά τρόπον ευδιάκριτο, καθίσταται γνωστή και το οποίο χρησιμοποιεί στην εμπορική της δραστηριότητα, τις υπηρεσίες ή τα προϊόντα της, κατά τον χρόνο παραβίασης του άρθρου 58 του ν.4818/2021. 3. Οι εμπορικές επωνυμίες των επιχειρήσεων της παρ. 1 μπορούν να δημοσιοποιούνται με απόφαση του αρμοδίου οργάνου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με οποιοδήποτε πρόσφορο μέσο. Η προθεσμία υποβολής και η υποβολή αντιρρήσεων δεν αναστέλλουν την εκτέλεση του μέτρου της δημοσιοποίησης της εμπορικής επωνυμίας της επιχείρησης. 4. Το παρόν εφαρμόζεται έως τις 30.6.2022. ..................................... Άρθρο 121 Καθορισμός ανωτάτου ορίου αναπροσαρμογής μισθώματος για εμπορικές και επαγγελματικές μισθώσεις ακινήτων για το έτος 2022 1. Για τις μισθώσεις ακινήτων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του π.δ. 34/1995 (Α' 30), καθώς και του άρθρου 13 του ν.4242/2014 (Α'50), επιτρέπεται, από την 1η.1.2022 έως και την 31η.12.2022, αναπροσαρμογή του μισθώματος που ανέρχεται σε ποσοστό τρία τοις εκατό (3%), κατά ανώτατο όριο, επί του μισθώματος του έτους 2021. 2. Η παρ. 1 καταλαμβάνει αναπροσαρμογές μισθώματος που πραγματοποιούνται μετά από την 1η.1.2022 και μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος. 3. Οι παρ. 1 και 2 δεν εφαρμόζονται στις μισθώσεις με εκμισθωτή: α) Ανώνυμη Εταιρεία Επενδύσεων Ακίνητης Περιουσίας (Α.Ε.Ε.Α.Π.), της παρ. 1 του άρθρου 21 του ν.2778/1999 (Α' 295), ή β) εταιρείες, των οποίων η πλειοψηφία των ονομαστικών μετοχών, μεριδίων ή μερίδων ή δικαιωμάτων ψήφου ανήκει, άμεσα ή έμμεσα, σε Οργανισμούς Εναλλακτικών Επενδύσεων (Ο.Ε.Ε.), τους οποίους διαχειρίζονται Διαχειριστές Οργανισμών Εναλλακτικών Επενδύσεων (Δ.Ο.Ε.Ε.), που διέπονται από τον ν.4209/2013 (Α' 235) και την Οδηγία 2011/61/ΕΕ και η καταστατική έδρα των οποίων δεν βρίσκεται σε μη συνεργάσιμο στον φορολογικό τομέα κράτος, όπως αυτό ορίζεται στο άρθρο 65 του ν.4172/2013 (Α' 167) περί Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, και σε τρίτη χώρα που χαρακτηρίζεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως υψηλού κινδύνου νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες ή χρηματοδότησης της τρομοκρατίας, όπως ορίζεται στο άρθρο 16Α του ν.4557/2018 (Α'139) και στον Κανονισμό (ΕΕ) 2016/1675 (L 254), γ) επιχείρηση εκμετάλλευσης εμπορικού κέντρου, με την έννοια του άρθρου 2 της υπό στοιχεία 1093809/8296/1161/B0014/ 15.10.2007 απόφασης του Υφυπουργού Οικονομίας και Οικονομικών (Β' 2022), που διαθέτει, κατ' ελάχιστο, συνολική επιφάνεια δεκαπέντε χιλιάδες (15.000) τ.μ. σε ένα ή περισσότερα επίπεδα. ..................................... ΜΕΡΟΣ ΙΑ' Έναρξη ισχύος Άρθρο 136 Έναρξη ισχύος 1. Οι διατάξεις του παρόντος ισχύουν από τη δημοσίευση του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εκτός αν άλλως ορίζεται στην παρ. 2. 2. α. Οι υποχρεώσεις για τήρηση οργανικής σύνθεσης πληρώματος στα πλοία της περ. (α) της παρ. 2 του άρθρου 3: (αα) ολικού μήκους έως και είκοσι τεσσάρων (24) μέτρων και (αβ) αυτών που προβλέπονται στις παρ. 2 και 3 του άρθρου 11, εφαρμόζονται από την 1η.1.2023. β. Η παρ. 7 του άρθρου 3 εφαρμόζεται από τη θέση σε ισχύ της απόφασης της παρ. 4 του άρθρου 21. γ. Τα άρθρα 17 και 74 τίθενται σε ισχύ από την 1.6.2022. δ. Τα άρθρα 8 και 9 εφαρμόζονται από τη θέση σε ισχύ της απόφασης και την έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας της ηλεκτρονικής εφαρμογής της περ. (α) της παρ. 6, του άρθρου 21. ε. Τα άρθρα 68 και 69 εφαρμόζονται από τη θέση σε ισχύ της απόφασης και την έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας του ψηφιακού Μητρώου της παρ. 11 του άρθρου 70. στ. Το άρθρο 72 εφαρμόζεται από τη θέση σε ισχύ της απόφασης και την έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας της ηλεκτρονικής εφαρμογής της περ. (α) της παρ. 3 του ίδιου άρθρου. ζ. Το άρθρο 73 εφαρμόζεται από τη θέση σε ισχύ της απόφασης και την έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας της ηλεκτρονικής εφαρμογής της περ. (α) της παρ. 3 του ίδιου άρθρου. η. Τα άρθρα 77 και 78 ισχύουν από την ημερομηνία έναρξης ισχύος του ν.4808/2021 (Α' 101). θ. Το άρθρο 84 τίθεται σε ισχύ δύο (2) μήνες από τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Αθήνα, 20 Απριλίου 2022