Ν.4875/2021 Πρότυποι Τουριστικοί Προορισμοί Ολοκληρωμένης Διαχείρισης, Οργανισμοί Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού, Ιαματικές Πηγές Ελλάδας και άλλες ρυθμίσεις για την ενίσχυση της τουριστικής ανάπτυξης. ΦΕΚ 250/Α/23.12.2021 ......................... ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β' Ρυθμίσεις για τις τουριστικές επιχειρήσεις οδικών μεταφορών Άρθρο 29 Ειδικά τουριστικά λεωφορεία δημόσιας χρήσης ανοικτού τύπου αστικής περιήγησης πόλεων - Τροποποίηση του άρθρου 36 του ν.3710/2008 Στο άρθρο 36 του ν.3710/2008 (Α' 216), περί της κυκλοφορίας ειδικών τουριστικών λεωφορείων δημόσιας χρήσης ανοικτού τύπου για την αστική περιήγηση πόλεων, επέρχονται οι εξής τροποποιήσεις: α) στην παρ. 1, μετά από τη φράση "αστικής περιήγησης πόλεων", προστίθεται η φράση "συμβατικών ή προσβάσιμων σε άτομα με αναπηρία", β) στην παρ. 2, βα) τροποποιείται το πρώτο εδάφιο, ως προς τον τρόπο με τον οποίο ειδικά τουριστικά λεωφορεία δημόσιας χρήσης ανοικτού τύπου αστικής περιήγησης πόλεων τίθενται σε κυκλοφορία και ως προς την παραπεμπόμενη παράγραφο, ββ) προστίθεται δεύτερο εδάφιο, περί της απόσυρσης από την κυκλοφορία των ειδικών τουριστικών λεωφορείων δημόσιας χρήσης ανοικτού τύπου αστικής περιήγησης πόλεων, βγ) προστίθεται τρίτο εδάφιο, περί κινήτρων για τη χρήση ηλεκτρικών λεωφορείων δημόσιας χρήσης ανοιχτού τύπου αστικής περιήγησης πόλεων, γ) καταργείται η παρ. 3, δ) προστίθεται παρ. 5, περί τοποθέτησης εμπορικών διαφημίσεων και εκμετάλλευσης των διαφημίσεων από τον ιδιοκτήτη των οχημάτων, και το άρθρο 36 διαμορφώνεται ως εξής: "Άρθρο 36 1. Επιτρέπεται η θέση σε κυκλοφορία ειδικών τουριστικών λεωφορείων, δημόσιας χρήσης, ανοικτού τύπου, αστικής περιήγησης πόλεων, συμβατικών ή προσβάσιμων σε άτομα με αναπηρία. 2. Τα ειδικά τουριστικά λεωφορεία δημόσιας χρήσης ανοικτού τύπου αστικής περιήγησης πόλεων, όταν τίθενται σε κυκλοφορία σύμφωνα με τις προβλέψεις της κοινής υπουργικής απόφασης της παρ. 4, πρέπει να είναι καινούργια ή μεταχειρισμένα προέλευσης χώρας μέλους της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ. και η ηλικία τους να μην υπερβαίνει τα οκτώ (8) έτη από το έτος κατασκευής του πλαισίου, του έτους αυτού μη συμπεριλαμβανομένου. Τα εν λόγω λεωφορεία αποσύρονται από την κυκλοφορία μετά από τη συμπλήρωση είκοσι επτά (27) ετών από το έτος κατασκευής του πλαισίου, του έτους αυτού μη συμπεριλαμβανομένου. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Τουρισμού και Περιβάλλοντος και Ενέργειας δύναται να ορίζονται κίνητρα για τη χρήση ηλεκτρικών λεωφορείων δημόσιας χρήσης ανοιχτού τύπου αστικής περιήγησης πόλεων. 3. Καταργείται. 4. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Τουρισμού και Υποδομών και Μεταφορών καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις, το μεταφορικό έργο, τα δικαιούμενα πρόσωπα, η ειδική διαδρομή και το συνολικό μήκος αυτής, οι διοικητικές κυρώσεις, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με τη λειτουργία της ειδικής αυτής κατηγορίας οχημάτων. 5. Στα ειδικά τουριστικά λεωφορεία δημόσιας χρήσης ανοικτού τύπου αστικής περιήγησης πόλεων επιτρέπονται η τοποθέτηση εμπορικών διαφημίσεων και η εκμετάλλευση των διαφημίσεων από τον ιδιοκτήτη των οχημάτων, με την προϋπόθεση καταβολής τέλους διαφήμισης υπέρ του οργανισμού τοπικής αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) α' βαθμού στα διοικητικά όρια του οποίου εδρεύει η επιχείρηση που εκμεταλλεύεται τα ανωτέρω οχήματα. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Τουρισμού, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Εσωτερικών και Υποδομών και Μεταφορών καθορίζονται οι όροι και προϋποθέσεις, το περιεχόμενο, το είδος και ο τρόπος της διαφήμισης, τα σημεία, εξωτερικά και εσωτερικά, όπου επιτρέπεται η αναγραφή των διαφημίσεων, το ύψος του τέλους υπέρ Ο.Τ.Α., καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα". ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ' Ρυθμίσεις για τα τουριστικά γραφεία Άρθρο 30 Εγγυήσεις για τη λειτουργία τουριστικού γραφείου - Τροποποίηση του άρθρου 5 του ν.393/1976 Στο άρθρο 5 του ν.393/1976 (Α' 199), περί των εγγυήσεων για τη λειτουργία τουριστικών γραφείων, επέρχονται οι εξής τροποποιήσεις: α) στο πρώτο εδάφιο της παρ. 1, αα) η φράση "υπέρ Ε.Ο.Τ." αντικαθίσταται από τη φράση "υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου", αβ) προστίθεται η φράση "και από ασφαλιστικές εταιρείες που έχουν έδρα στην Ελλάδα", β) στο δεύτερο εδάφιο της παρ. 1 μετά τη φράση "Παρακαταθηκών και Δανείων" προστίθεται η φράση ", σύμφωνα με το άρθρο 17 του ν.3646/1928 (Α' 154)", γ) στο τρίτο εδάφιο της παρ. 1, γα) η φράση "Στην εγγυητική επιστολή, η οποία έχει πενταετή διάρκεια," αντικαθίσταται από τη φράση "Στην εγγυητική επιστολή από χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και ασφαλιστικές εταιρείες, η οποία έχει πενταετή τουλάχιστον διάρκεια,", γβ) η φράση "μετά την ημερομηνία ανάκλησης του Ε.Σ.Λ." αντικαθίσταται από τη φράση "μετά από την ημερομηνία ανάκλησης της Βεβαίωσης Συνδρομής Νόμιμων Προϋποθέσεων", γγ) η φράση "εγγυητική επιστολή πενταετούς ισχύος" αντικαθίσταται από τη φράση "εγγυητική επιστολή πενταετούς τουλάχιστον ισχύος", δ) στην παρ. 2, το αρκτικόλεξο "Ε.Ο.Τ." αντικαθίσταται από τη φράση "Ελληνικού Δημοσίου", ε) στο πρώτο εδάφιο της παρ. 3, το αρκτικόλεξο "Ε.Ο.Τ." αντικαθίσταται από τη φράση "Υπουργείου Τουρισμού", στ) στο πρώτο εδάφιο της παρ. 4, το αρκτικόλεξο "Ε.Ο.Τ." αντικαθίσταται από τη φράση "του Ελληνικού Δημοσίου", ζ) στην παρ. 6, ζα) στο πρώτο εδάφιο, η φράση "το Ε.Σ.Λ. αφαιρείται" αντικαθίσταται από τη φράση "η Βεβαίωση Συνδρομής Νομίμων Προϋποθέσεων ανακαλείται", ζβ) στο δεύτερο εδάφιο, η φράση "μέσα σε προθεσμία τριών (3) μηνών από την απόφαση αφαίρεσης, το Ε.Σ.Λ. επαναχορηγείται" αντικαθίσταται από τη φράση "μέσα σε προθεσμία τριών (3) μηνών από την απόφαση ανάκλησης, η Βεβαίωση Συνδρομής Νομίμων Προϋποθέσεων επαναχορηγείται" και ζγ) στο τρίτο εδάφιο, η φράση "ακολουθείται η διαδικασία έκδοσης νέου Ε.Σ.Λ." αντικαθίσταται από τη φράση "ακολουθείται η διαδικασία έκδοσης νέας Βεβαίωσης Συνδρομής Νομίμων Προϋποθέσεων", και το άρθρο 5 διαμορφώνεται ως εξής: "Άρθρο 5 Εγγυήσεις 1. Η εγγυητική επιστολή της περίπτωσης στ) της παρ. 1 του άρθρου 4, ύψους πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ, εκδίδεται υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου από χρηματοπιστωτικά ιδρύματα εγκατεστημένα στην Ελλάδα ή σε άλλο κράτος μέλος της Ε.Ε. και από ασφαλιστικές εταιρείες που έχουν έδρα στην Ελλάδα. Επίσης, ο ενδιαφερόμενος μπορεί να καταθέτει ισόποσες εγγυοδοτικές παρακαταθήκες, οι οποίες εκδίδονται από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, σύμφωνα με το άρθρο 17 του ν.3646/1928 (Α'154). Στην εγγυητική επιστολή από χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και ασφαλιστικές εταιρείες, η οποία έχει πενταετή τουλάχιστον διάρκεια, αναφέρεται ότι η ισχύς της παρατείνεται αυτοδίκαια για ένα επιπλέον εξάμηνο μετά από την ημερομηνία ανάκλησης της Βεβαίωσης Συνδρομής Νόμιμων Προϋποθέσεων για οποιονδήποτε λόγο καθώς επίσης εάν πριν τη λήξη της ισχύος της, δεν κατατεθεί άλλη εγγυητική επιστολή πενταετούς τουλάχιστον ισχύος. 2. Η εγγυητική επιστολή καταπίπτει υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου με απόφαση του Προϊσταμένου της οικείας Π.Υ.Τ., προς κάλυψη τυχόν απαιτήσεων καταναλωτών που προέρχονται από τις συναλλαγές τους με το τουριστικό γραφείο. 3. Πριν την έκδοση της απόφασης κατάπτωσης της εγγυητικής επιστολής ο Προϊστάμενος της οικείας Π.Υ.Τ. του Υπουργείου Τουρισμού καλεί την επιχείρηση εντός προθεσμίας όχι μικρότερης του ενός (1) μηνός να τακτοποιήσει τις χρηματικές απαιτήσεις που αναγγέλθηκαν σε βάρος της και αποδεικνύονται με επίσημα στοιχεία. Η ανωτέρω προθεσμία μπορεί να παραταθεί για έναν (1) επιπλέον μήνα με απόφαση του Προϊσταμένου της Π.Υ.Τ. Αν παρέλθει άπρακτη η προθεσμία που έχει τεθεί, εκδίδεται η σχετική πράξη κατάπτωσης χωρίς άλλη ειδοποίηση του ενδιαφερόμενου. 4. Η απόδοση στον δικαιούχο του προϊόντος της εγγυητικής επιστολής που κατέπεσε υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου γίνεται με την υποβολή τελεσίδικης δικαστικής απόφασης. Εάν οι δικαιούχοι είναι περισσότεροι του ενός και το ποσό της εγγυητικής επιστολής δεν καλύπτει το σύνολο των απαιτήσεων, τούτο αποδίδεται συμμέτρως στους δικαιούχους. 5. Με την απόφαση μερικής ή ολικής κατάπτωσης της εγγυητικής επιστολής η επιχείρηση καλείται από την οικεία Π.Υ.Τ. να την αποκαταστήσει στο ακέραιο μέσα σε προθεσμία δεκαπέντε (15) ημερών από την κοινοποίηση της ανωτέρω απόφασης. 6. Εάν παρέλθει άπρακτη η προθεσμία της ανωτέρω παρ. 5, η Βεβαίωση Συνδρομής Νομίμων Προϋποθέσεων ανακαλείται με απόφαση του Προϊσταμένου της οικείας Π.Υ.Τ.. Εφόσον η επιχείρηση αποκαταστήσει στο ακέραιο το ποσό της εγγυητικής επιστολής μέσα σε προθεσμία τριών (3) μηνών από την απόφαση ανάκλησης, η Βεβαίωση Συνδρομής Νομίμων Προϋποθέσεων επαναχορηγείται χωρίς άλλη διαδικασία. Σε διαφορετική περίπτωση ακολουθείται η διαδικασία έκδοσης νέας Βεβαίωσης Συνδρομής Νομίμων Προϋποθέσεων". Άρθρο 31 Κυρώσεις σε τουριστικά γραφεία - Προσθήκη παρ. 4 στο άρθρο 11 του ν.393/1976 Στο άρθρο 11 του ν.393/1976 (Α' 199), περί κυρώσεων σε τουριστικά γραφεία, προστίθεται παρ. 4 ως εξής: "4. Τα χρηματικά πρόστιμα επιβάλλονται υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου με απόφαση του Προϊσταμένου της οικείας Περιφερειακής Υπηρεσίας Τουρισμού (Π.Υ.Τ.), βεβαιώνονται στην αρμόδια κατά την κείμενη νομοθεσία Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία (Δ.Ο.Υ.) και εισπράττονται σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (Κ.Ε.Δ.Ε., ν.δ. 356/1974, Α' 90)". ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ' Ρυθμίσεις για τα τουριστικά καταλύματα Άρθρο 32 Παράταση προθεσμιών κατάταξης τουριστικών καταλυμάτων - Τροποποίηση της παρ. 3 του άρθρου 6 του ν.4276/2014 Στην παρ. 3 του άρθρου 6 του ν.4276/2014 (Α' 155), περί της διαδικασίας κατάταξης των τουριστικών καταλυμάτων σε κατηγορίες, επέρχονται οι εξής τροποποιήσεις: α) το πρώτο εδάφιο της περ. β, περί της προθεσμίας κατάταξης των καταλυμάτων των υποπερ. αα' και ββ' της περ. α' της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν.4276/2014, τροποποιείται, ως προς την καταληκτική ημερομηνία κατάταξης, β) το τέταρτο εδάφιο της περ. β; περί της διάρκειας ισχύος του πιστοποιητικού κατάταξης των καταλυμάτων των υποπερ. αα' και ββ' της περ. α' της παρ. 2 του άρθρου 1 του ίδιου νόμου, τροποποιείται, ως προς τη διάρκεια ισχύος, γ) το πρώτο εδάφιο της περ. γ, περί της προθεσμίας κατάταξης των καταλυμάτων της υποπερ. γγ' της περ. β' της παρ. 2 του άρθρου 1 του ίδιου νόμου, τροποποιείται ως προς την καταληκτική ημερομηνία κατάταξης, δ) το τρίτο και τέταρτο εδάφιο της περ. γ, περί της διάρκειας ισχύος του πιστοποιητικού κατάταξης των καταλυμάτων της υποπερ. γγ' της περ. β' της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν.4276/2014 τροποποιούνται, ως προς τη διάρκεια ισχύος, και η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής: "3. α. Το πιστοποιητικό κατάταξης έχει διάρκεια πέντε (5) έτη. Μετά τη λήξη της πενταετίας από την κατάταξη των κύριων ξενοδοχειακών καταλυμάτων σε κατηγορίες αστέρων, ο φορέας εκμετάλλευσης της επιχείρησης υποχρεούται να τηρεί στο αρχείο της επιχείρησης πιστοποιητικό ανανέωσης της κατάταξης, σύμφωνα με τις ισχύουσες λειτουργικές προδιαγραφές και για τις οργανωμένες τουριστικές κατασκηνώσεις, σύμφωνα με τις τεχνικές και λειτουργικές προδιαγραφές που ίσχυαν κατά την αρχική κατάταξή τους. β. Η προθεσμία κατάταξης των καταλυμάτων της υποπερ. αα' και ββ' της περ. α' της παρ. 2 του άρθρου 1, τα οποία λειτουργούν με βάση προισχύουσες τεχνικές και λειτουργικές προδιαγραφές, παρατείνεται από τη λήξη της μέχρι τις 31.12.2022. 3ετά την πάροδο της ανωτέρω προθεσμίας, η εγκατάσταση σφραγίζεται με απόφαση του Προϊσταμένου της οικείας Περιφερειακής Υπηρεσίας Τουρισμού του Υπουργείου Τουρισμού μέχρι την προσκόμιση πιστοποιητικού κατάταξης από τον φορέα διαχείρισης του καταλύματος κατά τις κείμενες διατάξεις. Εάν το πιστοποιητικό κατάταξης των ως άνω καταλυμάτων εκδοθεί έως τις 31.12.2020, η διάρκεια ισχύος του θα είναι πέντε (5) έτη. Εάν το πιστοποιητικό κατάταξης των ως άνω καταλυμάτων εκδοθεί από 1.1.2021 έως 31.12.2022, η διάρκεια ισχύος του θα είναι τρία (3) έτη. Για τα καταλύματα που κατά την ημερομηνία δημοσίευσης του νόμου αυτού έχουν καταταγεί σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, η ισχύς του πιστοποιητικού κατάταξης παρατείνεται για τρία (3) έτη από τη λήξη του. γ. Η προθεσμία κατάταξης των καταλυμάτων της υποπερ. γγ' της περ. β' της παρ. 2 του άρθρου 1, τα οποία λειτουργούν με βάση προϊσχύουσες τεχνικές και λειτουργικές προδιαγραφές, παρατείνεται από τη λήξη της έως τις 31.12.2023. 3ετά την πάροδο της ανωτέρω προθεσμίας, η εγκατάσταση σφραγίζεται με απόφαση του Προϊσταμένου της οικείας Περιφερειακής Υπηρεσίας Τουρισμού του Υπουργείου Τουρισμού μέχρι την προσκόμιση πιστοποιητικού κατάταξης ή γνωστοποίησης λειτουργίας καταλύματος χωρίς κατηγορία κλειδιών, από τον φορέα διαχείρισης του καταλύματος κατά τις κείμενες διατάξεις. Εάν το πιστοποιητικό κατάταξης των ως άνω καταλυμάτων εκδοθεί έως τις 31.12.2022, η διάρκεια ισχύος του θα είναι πέντε (5) έτη. Εάν το πιστοποιητικό κατάταξης των ως άνω καταλυμάτων εκδοθεί από την 1.1.2023 έως τις 31.12.2023, η διάρκεια ισχύος του θα είναι τρία (3) έτη. Για τα καταλύματα που κατά την ημερομηνία δημοσίευσης του νόμου αυτού έχουν καταταγεί σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, η ισχύς του πιστοποιητικού κατάταξης παρατείνεται για τρία (3) έτη από τη λήξη του". Άρθρο 33 Μικτά τουριστικά καταλύματα μικρής κλίμακας - Προσθήκη άρθρου 18Α στον ν.4276/2014 Στον ν.4276/2014 (Α' 155), περί απλούστευσης διαδικασιών λειτουργίας τουριστικών επιχειρήσεων και τουριστικών υποδομών, προστίθεται άρθρο 18Α ως εξής: "Άρθρο 18Α Μικτά τουριστικά καταλύματα μικρής κλίμακας 1. Οι φορείς διαχείρισης των μικτών τουριστικών καταλυμάτων μικρής κλίμακας οφείλουν να διατηρούν το σύνολο των κοινόχρηστων χώρων και εγκαταστάσεων του ξενοδοχείου, που απαιτούνται σύμφωνα με τις προδιαγραφές για την εξυπηρέτηση των προς πώληση ή προς μακροχρόνια εκμίσθωση τουριστικών επιπλωμένων κατοικιών, σε λειτουργική ετοιμότητα σε όλη τη διάρκεια του έτους. Σε εποχιακής λειτουργίας επιχειρήσεις κατά την περίοδο από 1η Νοεμβρίου έως 31η Μαρτίου, και εφόσον η συνολική μέση πληρότητα του μικτού τουριστικού καταλύματος μικρής κλίμακας είναι μικρότερη του είκοσι πέντε τοις εκατό (25%), ο φορέας διαχείρισής του οφείλει να διατηρεί σε λειτουργική ετοιμότητα την υποδοχή του ξενοδοχείου, τουλάχιστον ένα (1) εστιατόριο και ένα (1) μπαρ, τις αθλητικές εγκαταστάσεις, τη θερμαινόμενη πισίνα και τις εγκαταστάσεις που είναι αναγκαίες για την τήρηση των κανόνων υγείας και ασφαλείας της μονάδας. 2. Τα μικτά τουριστικά καταλύματα μικρής κλίμακας διέπονται από κανονισμό συνιδιοκτησίας και λειτουργίας που καταρτίζεται με συμβολαιογραφική πράξη από τον ιδιοκτήτη του ακινήτου και εγκρίνεται με απόφαση του Υπουργού Τουρισμού. Με τον κανονισμό αυτόν, ο οποίος μεταγράφεται μαζί με την πράξη σύστασης οριζόντιων και καθέτων ιδιοκτησιών, καθορίζονται ιδίως: α) Τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις των ιδιοκτητών ή των μισθωτών των τουριστικών επιπλωμένων κατοικιών, οι περιορισμοί των δικαιωμάτων τους, καθώς και των λοιπών χρηστών που έλκουν από αυτούς δικαιώματα, β) τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις επί των κοινόκτητων και κοινόχρηστων χώρων, κτισμάτων, εγκαταστάσεων και υπηρεσιών, καθώς και οι περιορισμοί τους, γ) ο φορέας διαχείρισης και λειτουργίας και τα θέματα που αφορούν στη διοίκηση του ξενοδοχείου, καθώς και στην εποπτεία και στην άσκηση ελέγχου επί των επιμέρους τουριστικών επιπλωμένων κατοικιών, δ) οι ελάχιστες παρεχόμενες ξενοδοχειακές και τουριστικές υπηρεσίες προς τους ιδιοκτήτες ή τους μισθωτές των τουριστικών επιπλωμένων κατοικιών σε ετήσια βάση, οι κοινές δαπάνες και ο τρόπος υπολογισμού και κατανομής τους στους ιδιοκτήτες ή τους μισθωτές των τουριστικών επιπλωμένων κατοικιών, καθώς και ο τρόπος και το είδος εκμετάλλευσης των κοινόκτητων χώρων, έργων και υπηρεσιών και κάθε άλλο σχετικό θέμα. 3. Οι ιδιοκτήτες ή οι μισθωτές των τουριστικών επιπλωμένων κατοικιών δεν μπορεί να εκμισθώνουν ή να υπομισθώνουν τα ακίνητα σε τρίτους, παρά μόνο σύμφωνα με τους όρους και τους περιορισμούς που καθορίζονται στον κανονισμό συνιδιοκτησίας και λειτουργίας της παρ. 2. 4. Για τη γνωστοποίηση του μικτού τουριστικού καταλύματος μικρής κλίμακας τηρούνται στο αρχείο της επιχείρησης η συμβολαιογραφική πράξη σύστασης οριζόντιων και καθέτων ιδιοκτησιών και ο κανονισμός συνιδιοκτησίας και λειτουργίας της παρ. 2. 5. Με απόφαση του Υπουργού Τουρισμού εγκρίνεται πρότυπος κανονισμός λειτουργίας και καθορίζεται το ελάχιστο περιεχόμενό του. Ο εγκεκριμένος κατά τα ανωτέρω κανονισμός λειτουργίας προσαρτάται σε κάθε δικαιοπραξία με αντικείμενο τη σύσταση, την αλλοίωση, τη μετάθεση ή τη μεταβίβαση εμπράγματων ή ενοχικών δικαιωμάτων επί των τουριστικών επιπλωμένων κατοικιών και δεσμεύει όλους. 6. Τα εμπράγματα δικαιώματα και τα δικαιώματα μακροχρόνιας μίσθωσης που αποκτώνται επί των τουριστικών επιπλωμένων κατοικιών σημειώνονται στο περιθώριο των οικείων βιβλίων μεταγραφών των αρμόδιων υποθηκοφυλακείων ή κτηματολογικών γραφείων. Σημειωτέα πράξη αποτελούν τα συμβόλαια μακροχρόνιας μίσθωσης ή μεταβίβασης οριζόντιων ιδιοκτησιών. 7. H παρ. 6 του άρθρου 9 του ν.4002/2011 (Α' 180), περί της προστασίας και κάλυψης των δικαιωμάτων των συνιδιοκτητών σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων, και η παρ. 7 του άρθρου 9 του ν.4002/2011, περί της αναλογικής εφαρμογής συγκεκριμένων διατάξεων σε μακροχρόνιες μισθώσεις τουριστικών επιπλωμένων κατοικιών, εφαρμόζονται και για τα μικτά τουριστικά καταλύματα μικρής κλίμακας. 8. H μεταβίβαση της κυριότητας ή η εκμίσθωση των τουριστικών επιπλωμένων κατοικιών επιτρέπεται μόνο μετά από: α) την ολοκλήρωση της κατασκευής του ξενοδοχειακού καταλύματος και των κοινόχρηστων χώρων και εγκαταστάσεων που καλύπτουν, με βάση τις προβλεπόμενες προδιαγραφές, τις απαιτήσεις για την εξυπηρέτηση της συνολικής δυναμικότητας του μικτού τουριστικού καταλύματος μικρής κλίμακας, συμπεριλαμβανομένης και της δυναμικότητας των προς μεταβίβαση ή μακροχρόνια εκμίσθωση τμημάτων και β) τη γνωστοποίηση λειτουργίας του τουριστικού καταλύματος σύμφωνα με τα άρθρα 39 έως 48, περί απλούστευσης πλαισίου λειτουργίας τουριστικών καταλυμάτων, του ν.4442/2016 (Α' 230). 9. Οι προς πώληση ή μακροχρόνια μίσθωση τουριστικές επιπλωμένες κατοικίες προσμετρώνται στη δυναμικότητα του μικτού τουριστικού καταλύματος μικρής κλίμακας και μπορούν, μέχρι τη μεταβίβαση ή μακροχρόνια εκμίσθωσή τους σε τρίτους, να χρησιμοποιούνται ως δωμάτια ή διαμερίσματα του ξενοδοχειακού καταλύματος, σύμφωνα με την εγκεκριμένη δυναμικότητά του. Η χρήση με τη μορφή αυτή μπορεί να συνεχιστεί με συμβατικούς όρους μέχρι και μετά τη μεταβίβαση ή μακροχρόνια εκμίσθωση σε τρίτους μέσω του φορέα του μικτού τουριστικού καταλύματος μικρής κλίμακας". Άρθρο 34 Λειτουργική ενοποίηση κύριων ή μη κύριων τουριστικών καταλυμάτων - Τροποποίηση του άρθρου 24 του ν.4179/2013 1. Ο τίτλος του άρθρου 24 και η παρ. 1 του άρθρου 24 του ν.4179/2013 (Α' 175), περί της αντικατάστασης του άρθρου 39 του ν.3734/2009 (Α' 8), αντικαθίστανται ως εξής: "Άρθρο 24 Λειτουργική ενοποίηση κύριων ή μη κύριων τουριστικών καταλυμάτων 1. Επιτρέπεται η λειτουργική ενοποίηση υφιστάμενων κύριων ξενοδοχειακών καταλυμάτων ή μη κύριων τουριστικών καταλυμάτων της υποπερ. γγ) της περ. β) της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν.4276/2014 (Α' 155), με τις ακόλουθες προϋποθέσεις: α) Τα συνενούμενα τουριστικά καταλύματα είναι της ίδιας μορφής. β) Τα γήπεδα ή οικόπεδα επί των οποίων έχουν ανεγερθεί τα τουριστικά καταλύματα είναι όμορα ή τέμνονται από φυσικό ή τεχνητό εμπόδιο. Σε περίπτωση ύπαρξης φυσικού ή τεχνητού εμποδίου, εξασφαλίζεται η δυνατότητα ενοποίησης του/των γηπέδου/ων ή οικοπέδου/ων μέσω κατάλληλων τεχνικών έργων. Σε κάθε περίπτωση, τηρείται στην επιχείρηση βεβαίωση της αρμόδιας υπηρεσίας περί της δυνατότητας κατασκευής του σχετικού έργου, η οποία προσκομίζεται αμελλητί στην αρμόδια υπηρεσία τουρισμού κατά τον έλεγχο των δικαιολογητικών καταλληλότητας οικοπέδου/γηπέδου. γ) Τα τουριστικά καταλύματα είτε ανήκουν ιδιοκτησιακά είτε είναι μισθωμένα στο ίδιο φυσικό ή νομικό πρόσωπο. δ) Η λειτουργική ενοποίηση γνωστοποιείται σύμφωνα με τα άρθρα 39 έως 48 του ν.4442/2016 (Α' 230), ενώ με ευθύνη του φορέα διαχείρισης του συνενούμενου καταλύματος ακυρώνονται προηγούμενες γνωστοποιήσεις των επιμέρους καταλυμάτων ή ανακαλούνται τα εκδοθέντα Ειδικά Σήματα Λειτουργίας των επιμέρους καταλυμάτων. ε) Τα δικαιολογητικά που προβλέπονται στο άρθρο 6 της υπ' αρ. 8592/17.5.2017 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης και Τουρισμού (Β' 1750), περί απλούστευσης της διαδικασίας έναρξης λειτουργίας τουριστικών καταλυμάτων, τηρούνται στον φάκελο της επιχείρησης για κάθε ένα εκ των συνενούμενων καταλυμάτων. Σε περίπτωση αύξησης του συνολικού αριθμού των κλινών ή τροποποίησης των κοινόχρηστων χώρων και εγκαταστάσεων, τα δικαιολογητικά που προβλέπονται στο άρθρο 6 της κοινής απόφασης του προηγούμενου εδαφίου εκδίδονται για το σύνολο της εγκατάστασης. στ) Ο διακριτικός τίτλος του τουριστικού καταλύματος, εφόσον προβλέπεται, εκδίδεται για το σύνολο της εγκατάστασης. ζ) Το πιστοποιητικό κατάταξης εκδίδεται για το σύνολο της εγκατάστασης, σύμφωνα με τις κατ' ελάχιστον απαιτούμενες τεχνικές και λειτουργικές προδιαγραφές της κατηγορίας αστέρων ή κλειδιών". 2. Στην παρ. 2 του άρθρου 24 του ν.4179/2013 (Α' 175) επέρχονται οι εξής τροποποιήσεις: α) οι λέξεις "ή αναγερθησόμενο" και οι λέξεις "θεάτρων, θεματικών εστιατορίων," διαγράφονται, β) οι λέξεις "και γενικά υποβοηθητικών εγκαταστάσεων για τη λειτουργία του τουριστικού καταλύματος και η λειτουργική ενοποίησή τους με το τουριστικό κατάλυμα" αντικαθίστανται από τις λέξεις "και γενικά βοηθητικών εγκαταστάσεων για τη λειτουργία του ξενοδοχειακού καταλύματος και η λειτουργική ενοποίησή τους με το ξενοδοχειακό κατάλυμα", γ) μετά από τη λέξη "επισκεπτών" προστίθεται η φράση "^συμπεριλαμβανομένων των ατόμων με αναπηρία," και δ) προστίθενται δεύτερο εδάφιο και τρίτο εδάφιο, και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής: "2. Επιτρέπεται σε οικόπεδα ή γήπεδα, τα οποία βρίσκονται σε απόσταση έως διακόσια (200) μέτρα από υφιστάμενο κύριο ή μη κύριο ξενοδοχειακό κατάλυμα, η κατασκευή κολυμβητικών δεξαμενών, γηπέδων αθλοπαιδιών, μπαρ, σνακ μπαρ, συγκροτημάτων αποδυτηρίων και αποθηκών και γενικά βοηθητικών εγκαταστάσεων για τη λειτουργία του ξενοδοχειακού καταλύματος και η λειτουργική ενοποίησή τους με το ξενοδοχειακό κατάλυμα υπό την προϋπόθεση να επιτυγχάνεται η ασφαλής και απρόσκοπτη διακίνηση προσωπικού, επισκεπτών, συμπεριλαμβανομένων των ατόμων με αναπηρία, και μέσων, μεταξύ του καταλύματος και των εγκαταστάσεων. Η γνωστοποίηση λειτουργίας της βοηθητικής εγκατάστασης, εφόσον απαιτείται, γίνεται από τον φορέα διαχείρισης του καταλύματος ταυτόχρονα με τη γνωστοποίηση της λειτουργικής ενοποίησής τους. Σε κάθε περίπτωση, τηρείται στην επιχείρηση σχετική υπεύθυνη δήλωση μηχανικού, μαζί με τοπογραφικό διάγραμμα, από τα οποία προκύπτει η απόσταση της βοηθητικής εγκατάστασης". 3. Η παρ. 3 του άρθρου 24 του ν.4179/2013 αντικαθίσταται ως εξής: "3. Επιτρέπεται η συνένωση υφιστάμενων κτιρίων εντός όμορων γηπέδων ή οικοπέδων με σκοπό τη δημιουργία ενιαίου ξενοδοχειακού καταλύματος, με τις ακόλουθες προϋποθέσεις: α) Το ενιαίο τουριστικό κατάλυμα αναπτύσσεται σε όμορα γήπεδα ή οικόπεδα. Σε περίπτωση ύπαρξης φυσικού ή τεχνητού εμποδίου εξασφαλίζεται η δυνατότητα ενοποίησης του γηπέδου ή των γηπέδων ή του οικοπέδου ή των οικοπέδων μέσω κατάλληλων τεχνικών έργων. Σε κάθε περίπτωση, τηρείται στην επιχείρηση βεβαίωση της αρμόδιας υπηρεσίας περί δυνατότητας κατασκευής του σχετικού έργου, η οποία προσκομίζεται αμελλητί στην αρμόδια Υπηρεσία Τουρισμού κατά τον έλεγχο των δικαιολογητικών καταλληλότητας οικοπέδου/γηπέδου. β) Τα γήπεδα ή οικόπεδα στα οποία αναπτύσσεται το ενιαίο τουριστικό κατάλυμα είτε ανήκουν είτε είναι μισθωμένα στον φορέα διαχείρισης του ενιαίου ξενοδοχειακού καταλύματος. γ) Τα υφιστάμενα κτίρια εντός όμορων γηπέδων ή οικοπέδων μετατρέπονται σε ενιαίο τουριστικό κατάλυμα σύμφωνα με τις κατ' ελάχιστον απαιτούμενες τεχνικές και λειτουργικές προδιαγραφές της κατηγορίας αστέρων ή κλειδιών αντιστοίχως. δ) Η έναρξη λειτουργίας του ενιαίου τουριστικού καταλύματος γνωστοποιείται σύμφωνα με τα άρθρα 39 έως 48 του ν.4442/2016. Τα δικαιολογητικά που προβλέπονται στο άρθρο 6 της υπ' αρ. 8592/17.5.2017 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης και Τουρισμού (Β' 1750), περί απλούστευσης της διαδικασίας έναρξης λειτουργίας τουριστικών καταλυμάτων, τηρούνται στον φάκελο της επιχείρησης για το ενιαίο τουριστικό κατάλυμα. ε) Ο διακριτικός τίτλος του τουριστικού καταλύματος, εφόσον προβλέπεται, εκδίδεται για το σύνολο της εγκατάστασης. στ) Το πιστοποιητικό κατάταξης εκδίδεται για το ενιαίο ξενοδοχειακό κατάλυμα, σύμφωνα με τις κατ' ελάχιστον απαιτούμενες τεχνικές και λειτουργικές προδιαγραφές της κατηγορίας αστέρων ή κλειδιών". 4. Στην παρ. 4 του άρθρου 24 του ν.4179/2013 επέρχονται οι εξής τροποποιήσεις: α) στο πρώτο εδάφιο: αα) στο πρώτο εδάφιο προστίθεται η επιφύλαξη του άρθρου 29 του ν.4688/2020 (Α' 101), περί πολεοδομικής ενοποίησης ακινήτων σε τουριστικές εγκαταστάσεις, γήπεδα ή οικόπεδα, αβ) μετά τις λέξεις "ή επαρχιακό δρόμο" προστίθενται οι λέξεις "ή ρέμα", αγ) οι λέξεις "κύρια ή μη κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα," αντικαθίστανται από τις λέξεις "κύρια ή μη κύρια τουριστικά καταλύματα,", αδ) η λέξη "τοποθετώντας" αντικαθίσταται από τη λέξη "επιμερίζοντας", β) στο δεύτερο εδάφιο: βα) οι λέξεις "ξενοδοχειακά καταλύματα" αντικαθίστανται από τις λέξεις "τουριστικά καταλύματα", ββ) μετά τις λέξεις "άρθρο 3 του από 23.2.1987 π.δ. (Δ' 166)" προστίθενται οι λέξεις "περί των περιοχών γενικής κατοικίας," και μετά τις λέξεις "ή το άρθρο 3 του π.δ. 59/2018 (Α' 114)," προστίθενται οι λέξεις "περί των περιοχών πολεοδομικού κέντρου," βγ) στο τέλος του δεύτερου εδαφίου οι λέξεις "και αποκτούν Ενιαίο Ειδικό Σήμα Λειτουργίας (Ε.Ε.Σ.Λ.)" διαγράφονται, γ) προστίθενται τρίτο, τέταρτο, πέμπτο και έκτο εδάφιο, και η παρ. 4 διαμορφώνεται ως εξής: "4. Με την επιφύλαξη του άρθρου 29 του ν.4688/2020 (Α' 101), περί πολεοδομικής ενοποίησης ακινήτων σε τουριστικές εγκαταστάσεις, γήπεδα ή οικόπεδα, που ανήκουν στον ίδιο ιδιοκτήτη ή έχουν μισθωθεί με μακροχρόνια μίσθωση από τον ίδιο μισθωτή και τέμνονται από αγροτικό ή δημοτικό ή επαρχιακό δρόμο ή ρέμα και στα οποία, τουλάχιστον σε ένα από αυτά, έχουν ανεγερθεί ή πρόκειται να ανεγερθούν κύρια ή μη κύρια τουριστικά καταλύματα, εφόσον τα εκατέρωθεν της οδού γήπεδα ή οικόπεδα αυτά είναι αυτοτελώς άρτια και οικοδομήσιμα, θεωρούνται ενιαία έκταση, εφαρμόζονται οι ισχύοντες στην περιοχή, για τις τουριστικές εγκαταστάσεις, όροι δόμησης, για το σύνολο της έκτασης αυτής, και εκδίδονται όλες οι απαιτούμενες άδειες και προβλεπόμενες κατά περίπτωση εγκρίσεις από τις αρμόδιες υπηρεσίες για το σύνολο της έκτασης αυτής, επιμερίζοντας σε κάθε τμήμα του γηπέδου ή οικοπέδου το μέρος του συντελεστή δόμησης που του αναλογεί. Στην περίπτωση που στα οικόπεδα της παρούσας επιτρέπονται τουριστικά καταλύματα, των οποίων η δυναμικότητα ορίζεται κατά το άρθρο 3 του από 23.2.1987 π.δ. (Δ' 166), περί των περιοχών γενικής κατοικίας, ή το άρθρο 3 του π.δ. 59/2018 (Α' 114), περί των περιοχών πολεοδομικού κέντρου, η αθροιστική δυναμικότητα που αντιστοιχεί στα δύο οικόπεδα ή γήπεδα κατανέμεται χωρίς περιορισμό μεταξύ των δύο οικοπέδων ή γηπέδων χωρίς υπέρβαση της αθροιστικής δυναμικότητας, υπό τον όρο ότι εφαρμόζονται οι ισχύοντες όροι δόμησης και τα καταλύματα συνενώνονται. Εφόσον η δίοδος μεταξύ των γηπέδων ή οικοπέδων παρουσιάζει στοιχεία επικινδυνότητας, εξασφαλίζεται η ασφαλής και απρόσκοπτη μετακίνηση μεταξύ των γηπέδων ή οικοπέδων με τεχνικό έργο υπόγειας ή υπέργειας ζεύξης. Στην περίπτωση αυτή τηρείται στην επιχείρηση βεβαίωση της αρμόδιας υπηρεσίας περί δυνατότητας κατασκευής του σχετικού έργου, η οποία προσκομίζεται αμελλητί στην αρμόδια Υπηρεσία Τουρισμού κατά τον έλεγχο των δικαιολογητικών καταλληλότητας οικοπέδου/γηπέδου. Η έναρξη λειτουργίας του ενιαίου τουριστικού καταλύματος γνωστοποιείται σύμφωνα με τα άρθρα 39 έως 48 του ν.4442/2016 (Α' 230), περί απλούστευσης του πλαισίου λειτουργίας των τουριστικών καταλυμάτων. Τα δικαιολογητικά που προβλέπονται στο άρθρο 6 της υπ' αρ. 8592/17.5.2017 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης και Τουρισμού (Β' 1750), περί απλούστευσης της διαδικασίας έναρξης λειτουργίας τουριστικών καταλυμάτων, τηρούνται στον φάκελο της επιχείρησης για το ενιαίο τουριστικό κατάλυμα". 5. Στην παρ. 5 του άρθρου 24 του ν.4179/2013 επέρχονται οι εξής τροποποιήσεις: α) οι λέξεις "ξενοδοχειακά καταλύματα" αντικαθίστανται από τις λέξεις "τουριστικά καταλύματα" και β) οι λέξεις "ο αθροιστικός συντελεστής δόμησης και το αθροιστικό ποσοστό κάλυψης" αντικαθίστανται από τις λέξεις "η συνολική επιφάνεια δόμησης και κάλυψης", και η παρ. 5 διαμορφώνεται ως εξής: "5. Εάν κύρια ή μη κύρια τουριστικά καταλύματα ανεγείρονται ή επεκτείνονται επί γηπέδων που έχουν συνενωθεί και διέπονται από διαφορετικούς όρους δόμησης, η συνολική επιφάνεια δόμησης και κάλυψης των συνενωθέντων γηπέδων μπορεί να κατανεμηθεί στο σύνολο του γηπέδου". 6. Στο άρθρο 24 του ν.4179/2013 προστίθεται παρ. 6 ως εξής: "6. Σε περιπτώσεις που επενδυτικά σχέδια, τα οποία περιλαμβάνουν εξ ολοκλήρου ή σε τμήματα ενοποιούμενες μονάδες, έχουν υπαχθεί στις διατάξεις των εκάστοτε αναπτυξιακών νόμων και τα οποία δεν έχουν ολοκληρωθεί, η ενοποίηση επιτρέπεται εφόσον οι φορείς των επενδυτικών σχεδίων υποβάλλουν στους αρμόδιους φορείς υπαγωγής, αίτημα τροποποίησης της οικείας απόφασης υπαγωγής τους, ώστε να διακρίνεται το φυσικό και οικονομικό αντικείμενο του επενδυτικού σχεδίου που περιλαμβάνεται στην απόφαση υπαγωγής. Σε περίπτωση μη υποβολής αιτήματος τροποποίησης ή μη αποδοχής του από τις αρμόδιες υπηρεσίες λόγω μη διακριτότητας του αντικειμένου των επενδυτικών σχεδίων, η απόφαση υπαγωγής ανακαλείται αυτοδίκαια με τη γνωστοποίηση της ενοποίησης". Άρθρο 35 Προϋποθέσεις λειτουργίας σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων - Τροποποίηση της περ. β' της παρ. 2 του άρθρου 8 του ν.4002/2011 Στην περ. β' της παρ. 2 του άρθρου 8 του ν.4002/2011 (Α' 180), περί των προϋποθέσεων δημιουργίας σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων, επέρχονται οι εξής τροποποιήσεις: α) η υποπερ. γγ' τροποποιείται ώστε αντί της υποβολής αρχιτεκτονικών σχεδίων για το σύνολο του σύνθετου τουριστικού καταλύματος να απαιτείται η υποβολή υπεύθυνης δήλωσης του μηχανικού και του ιδιοκτήτη για τους κοινόχρηστους χώρους και τις εγκαταστάσεις του σύνθετου τουριστικού καταλύματος, β) η υποπερ. δδ' τροποποιείται αφενός με τη διαγραφή της φράσης "οφείλουν να" και αφετέρου με την αντικατάσταση των λέξεων "σε πλήρη λειτουργία" από τις λέξεις "σε λειτουργική ετοιμότητα", και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής: "2.α. Επί των τουριστικών επιπλωμένων κατοικιών που περιλαμβάνονται στα σύνθετα τουριστικά καταλύματα της προηγούμενης παραγράφου επιτρέπεται η σύσταση διηρημένων ιδιοκτησιών, οριζοντίων και καθέτων, κατά τις κείμενες διατάξεις, και η σύσταση ή μεταβίβαση σε τρίτους ενοχικών και εμπραγμάτων δικαιωμάτων επ' αυτών. Το ποσοστό των δυνάμενων να πωληθούν ή εκμισθωθούν μακροχρονίως τουριστικών επιπλωμένων κατοικιών δεν μπορεί να υπερβαίνει το τριάντα τοις εκατό (30%) της συνολικώς δομούμενης επιφάνειας του σύνθετου τουριστικού καταλύματος. Η μακροχρόνια μίσθωση συνομολογείται για χρονικό διάστημα δέκα (10) τουλάχιστον ετών. β. Η περίπτωση α' εφαρμόζεται μόνον εφόσον συντρέχουν σωρευτικώς οι ακόλουθες προϋποθέσεις: αα. Τα σύνθετα τουριστικά καταλύματα αναπτύσσονται σε γήπεδα ίσα ή μεγαλύτερα των εκατόν πενήντα χιλιάδων (150.000) τ.μ., ββ. τα ξενοδοχεία που συμπεριλαμβάνονται σε αυτά κατατάσσονται στην κατηγορία των πέντε αστέρων, γγ. έχει υποβληθεί στην αρμόδια υπηρεσία υπεύθυνη δήλωση του μηχανικού και του ιδιοκτήτη, σύμφωνα με την οποία οι κοινόχρηστοι χώροι και εγκαταστάσεις καλύπτουν, με βάση τις ισχύουσες προδιαγραφές, τις απαιτήσεις για την εξυπηρέτηση της συνολικής δυναμικότητας του σύνθετου τουριστικού καταλύματος στα οποία συμπεριλαμβάνονται και οι τουριστικές επιπλωμένες κατοικίες, δδ. οι φορείς διαχείρισης του σύνθετου τουριστικού καταλύματος διατηρούν το σύνολο των κοινοχρήστων χώρων και εγκαταστάσεων του σύνθετου τουριστικού καταλύματος, που απαιτούνται σύμφωνα με τις ισχύουσες προδιαγραφές για την εξυπηρέτηση των τουριστικών επιπλωμένων κατοικιών, σε λειτουργική ετοιμότητα καθ' όλη τη διάρκεια του έτους. γ. Για τη σύσταση διηρημένων ιδιοκτησιών επί των σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων δεν έχει εφαρμογή η παρ. 2 του άρθρου 1 του ν.δ. 1024/1971 (Α' 232)". ......................... ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε' Ρυθμίσεις για τους ξεναγούς Άρθρο 38 Βασικές υποχρεώσεις ξεναγών - Αντικατάσταση του άρθρου 4 του ν.710/1977 Διοικητική εποπτεία ξεναγών - Επιβολή κυρώσεων - Τροποποίηση του άρθρου 12 του ν.710/1977 1. Το άρθρο 4 του ν.710/1977 (Α' 283), περί των βασικών υποχρεώσεων των ξεναγών, αντικαθίσταται ως εξής: "Άρθρο 4 Βασικές υποχρεώσεις ξεναγών Ο ξεναγός ασκεί τα καθήκοντά του με τρόπο που δεν εκφεύγει από το πλαίσιο της κοσμιότητας". 2. Στο άρθρο 12 του ν.710/1977, περί άσκησης εποπτείας στο έργο των ξεναγών και περί επιβολής κυρώσεων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο πρώτο εδάφιο της παρ. 3 η φράση "Σε όποιον παρέχει τις υπηρεσίες του άρθρου 1 κατά παράβαση των άρθρων 2, 3 και 11," αντικαθίσταται από τη φράση "Σε όποιον ασκεί το επάγγελμα του ξεναγού, χωρίς να πληρούνται οι νόμιμες προϋποθέσεις για την άσκησή του, όπως αυτές ορίζονται στο άρθρο 2", β) στο πρώτο εδάφιο της παρ. 4, βα) η φράση "στο πλαίσιο άσκησης του έργου τους συνεργάζονται για την παροχή υπηρεσιών ξεναγού με πρόσωπο το οποίο δεν έχει τις νόμιμες προϋποθέσεις για την άσκηση του επαγγέλματος κατά παράβαση των άρθρων 2, 3 και 11," αντικαθίσταται από τη φράση "στο πλαίσιο άσκησης των δραστηριοτήτων τους συνεργάζονται με πρόσωπο που παρέχει υπηρεσίες ξεναγού, χωρίς να πληρούνται οι νόμιμες προϋποθέσεις για την άσκηση του επαγγέλματος του ξεναγού," ββ) διαγράφεται η λέξη "χρηματικό" πριν από τη λέξη "πρόστιμο", γ) στο δεύτερο εδάφιο της παρ. 4, η φράση "αφαιρείται το Ε.Σ.Λ. της τουριστικής επιχείρησης" αντικαθίσταται από τη φράση "ανακαλείται η Βεβαίωση Συνδρομής Νόμιμων Προϋποθέσεων (Β.Σ.Ν.Π.) λειτουργίας της τουριστικής επιχείρησης", δ) μετά από την παρ. 4 προστίθεται παρ. 4α, ε) στο πρώτο εδάφιο της παρ. 5, εα) μετά από τις λέξεις "Για παραβάσεις του άρθρου 4," προστίθεται η φράση "που διαπιστώνονται από όργανα της Ελληνικής Αστυνομίας ή από εντεταλμένους υπαλλήλους - ελεγκτές των κατά τόπο αρμόδιων Περιφερειακών Υπηρεσιών Τουρισμού του Υπουργείου Τουρισμού,", εβ) διαγράφεται η λέξη "αρχικά" πριν από τις λέξεις "η ποινή της επίπληξης", στ) η παρ. 6 καταργείται, ζ) η παρ. 7 τροποποιείται ζα) με τη διαγραφή της λέξης "χρηματικά" πριν από τη λέξη "πρόστιμα", ζβ) ως προς το αρμόδιο όργανο επιβολής των προστίμων, ζγ) με τη διαγραφή της φράσης "βεβαιώνονται στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. της κατοικίας ή της έδρας του υπόχρεου και εισπράττονται σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα περί Εισπράξεων Δημοσίων Εσόδων (Κ.Ε.Δ.Ε.)", η) το τρίτο εδάφιο της παρ. 8 διαγράφεται, θ) προστίθεται παρ. 9 περί της βεβαίωσης και της είσπραξης των προστίμων, και το άρθρο 12 διαμορφώνεται ως εξής: "Άρθρο 12 Εποπτεία επί των ξεναγών - Κυρώσεις - Εξουσιοδοτική διάταξη 1. Στο έργο των ξεναγών εποπτεία ασκεί το Υπουργείο Τουρισμού. 2. Η εποπτεία συνίσταται στη διενέργεια ελέγχων και την επιβολή κυρώσεων για τις περιπτώσεις παράβασης των διατάξεων του παρόντος νόμου. 3. Σε όποιον ασκεί το επάγγελμα του ξεναγού, χωρίς να πληρούνται οι νόμιμες προϋποθέσεις για την άσκησή του, όπως αυτές ορίζονται στο άρθρο 2, επιβάλλεται πρόστιμο χιλίων (1.000) ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής εντός έτους, επιβάλλεται διπλάσιο πρόστιμο, ήτοι δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ, ενώ σε κάθε επόμενη υποτροπή επιβάλλεται πρόστιμο πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ. 4. Σε τουριστικές επιχειρήσεις, οι οποίες στο πλαίσιο άσκησης των δραστηριοτήτων τους συνεργάζονται με πρόσωπο που παρέχει υπηρεσίες ξεναγού, χωρίς να πληρούνται οι νόμιμες προϋποθέσεις για την άσκηση του επαγγέλματος του ξεναγού, επιβάλλεται πρόστιμο δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής εντός του έτους, επιβάλλεται διπλάσιο πρόστιμο, ήτοι τεσσάρων χιλιάδων (4.000) ευρώ, ενώ σε κάθε επόμενη υποτροπή ανακαλείται η Βεβαίωση Συνδρομής Νόμιμων Προϋποθέσεων (Β.Σ.Ν.Π.) λειτουργίας της τουριστικής επιχείρησης για χρονικό διάστημα μέχρι έξι (6) μηνών. 4α. Σε όποιον διαφημίζει σε ιστοσελίδες, μέσα κοινωνικής δικτύωσης και έντυπο υλικό, ή με οποιοδήποτε άλλο τρόπο την παροχή υπηρεσιών ξενάγησης του άρθρου 1, χωρίς να πληροί τις νόμιμες προϋποθέσεις για την άσκηση του επαγγέλματος του ξεναγού και χωρίς να αναγράφει τον αριθμό μητρώου του, επιβάλλεται πρόστιμο χιλίων (1.000) ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής εντός έτους, επιβάλλεται πρόστιμο δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ, ενώ σε κάθε επόμενη υποτροπή επιβάλλεται πρόστιμο πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ. Οι τουριστικές επιχειρήσεις, οι οποίες στο πλαίσιο άσκησης του έργου τους, διαφημίζουν την παροχή υπηρεσιών ξενάγησης από πρόσωπο που δεν έχει τις νόμιμες προς τούτο προϋποθέσεις, υπόκεινται σε πρόστιμο δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής εντός του έτους, επιβάλλεται πρόστιμο τεσσάρων χιλιάδων (4.000) ευρώ, ενώ σε κάθε επόμενη υποτροπή ανακαλείται η Β.Σ.Ν.Π. για χρονικό διάστημα μέχρι έξι (6) μηνών. 5. Για παραβάσεις του άρθρου 4, που διαπιστώνονται από όργανα της Ελληνικής Αστυνομίας ή από εντεταλμένους υπαλλήλους - ελεγκτές των κατά τόπον αρμόδιων Περιφερειακών Υπηρεσιών Τουρισμού του Υπουργείου Τουρισμού, επιβάλλεται η ποινή της επίπληξης και σε περίπτωση υποτροπής πρόστιμο πεντακοσίων (500) ευρώ. Σε περίπτωση νέας υποτροπής εντός έτους, επιβάλλεται διπλάσιο πρόστιμο, ήτοι χιλίων (1.000) ευρώ, ενώ για κάθε επόμενη υποτροπή εντός έτους αφαιρείται το δικαίωμα άσκησης του επαγγέλματος του ξεναγού για διάστημα έως τριών (3) μηνών. 6. Καταργείται. 7. Τα πρόστιμα των παρ. 2, 3, 4, 4α και 5 επιβάλλονται υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου με απόφαση του Προϊσταμένου της κατά τόπον αρμόδιας Περιφερειακής Υπηρεσίας Τουρισμού. 8. Κατά της απόφασης της παρ. 7 επιτρέπεται προσφυγή ενώπιον της αρμόδιας επιτροπής του στοιχείου δ' της παρ. 6 του άρθρου 4 του ν.3270/2004 (Α' 187), όπως αυτό ισχύει. Η προσφυγή υποβάλλεται στο Υπουργείο Τουρισμού εντός προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίηση της σχετικής απόφασης στο ενδιαφερόμενο μέρος. Με την άσκηση της προσφυγής και για το διάστημα της προς άσκηση αυτής προθεσμίας αναστέλλεται η εκτέλεση της προσβαλλόμενης απόφασης. 9. Τα πρόστιμα βεβαιώνονται στην αρμόδια κατά την κείμενη νομοθεσία Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία (Δ.Ο.Υ.) και εισπράττονται σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (Κ.Ε.Δ.Ε., ν.δ. 356/1974, Α' 90)". Άρθρο 39 Συχνότητα πραγματοποίησης ταχύρρυθμων προγραμμάτων κατάρτισης για την άσκηση του επαγγέλματος του ξεναγού - Τροποποίηση της παρ. 3 του άρθρου 14 του ν.710/1977 Στην παρ. 3 του άρθρου 14 του ν.710/1977 (Α' 283), περί των ταχύρρυθμων προγραμμάτων κατάρτισης για την άσκηση του επαγγέλματος του ξεναγού, τροποποιείται το πρώτο εδάφιο με την προσθήκη της φράσης "δύνανται να", β) με την πρόβλεψη ότι τα προγράμματα πραγματοποιούνται μέχρι, και όχι τουλάχιστον, τρεις (3) φορές το χρόνο, γ) με την πρόβλεψη ότι τα προγράμματα πραγματοποιούνται λαμβανομένων υπόψη των διαμορφούμενων ανά χρονική περίοδο αναγκών για ξεναγούς στην αγορά εργασίας και η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής: "3. Τα προγράμματα της προηγούμενης παραγράφου δύνανται να πραγματοποιούνται μέχρι τρεις (3) φορές το χρόνο, λαμβανομένων υπόψη των διαμορφούμενων ανά χρονική περίοδο αναγκών για ξεναγούς στην αγορά εργασίας. 3ε απόφαση του Υπουργού Τουρισμού καθορίζεται κάθε φορά ο τόπος και ο χρόνος υλοποίησης των ταχύρρυθμων προγραμμάτων, η διαδικασία, τα κριτήρια εισαγωγής των υποψηφίων, ο αριθμός των καταρτιζομένων και η οικονομική επιβάρυνση για τη συμμετοχή στα ταχύρρυθμα προγράμματα. Η άριστη γνώση ξένης γλώσσας, που πιστοποιείται σύμφωνα με τη σχετική για την απόδειξη γλωσσομάθειας για τον διορισμό σε θέσεις του δημόσιου τομέα νομοθεσία, θεωρείται απαραίτητη προϋπόθεση για τη συμμετοχή στα προγράμματα αυτά". ......................... Άρθρο 52 Σήμα Προσβάσιμου Τουριστικού Προορισμού Θεσπίζεται "Σήμα Προσβάσιμου Τουριστικού Προορισμού". Το σήμα του πρώτου εδαφίου είναι σήμα, με ειδικό λογότυπο, που απονέμεται από το Υπουργείο Τουρισμού, με το οποίο πιστοποιείται ότι ένας προορισμός πληροί τα κριτήρια και τις προϋποθέσεις που καθορίζονται στην εκδιδόμενη κατ' εξουσιοδότηση της παρ. 1 του άρθρου 63 κοινή υπουργική απόφαση. Άρθρο 53 Σήμα Προσβάσιμης Τουριστικής Επιχείρησης Θεσπίζεται "Σήμα Προσβάσιμης Τουριστικής Επιχείρησης". Το σήμα του πρώτου εδαφίου είναι σήμα, με ειδικό λογότυπο, που απονέμεται από το Υπουργείο Τουρισμού, με το οποίο πιστοποιείται ότι μία τουριστική επιχείρηση πληροί τα κριτήρια και τις προϋποθέσεις που καθορίζονται στην εκδιδόμενη κατ' εξουσιοδότηση της παρ. 2 του άρθρου 63 κοινή υπουργική απόφαση. Άρθρο 54 Σήμα τουριστικού καταλύματος φιλικού προς ζώα συντροφιάς 1. Θεσπίζεται "Σήμα τουριστικού καταλύματος φιλικού προς ζώα συντροφιάς". Το σήμα του πρώτου εδαφίου είναι σήμα με ειδικό λογότυπο που απονέμεται από το Υπουργείο Τουρισμού, με το οποίο πιστοποιείται ότι ένα τουριστικό κατάλυμα πληροί τα κριτήρια και τις προϋποθέσεις που ορίζονται στην εκδιδόμενη κατ' εξουσιοδότηση της παρ. 3 του άρθρου 63 κοινή υπουργική απόφαση. 2. Το τουριστικό κατάλυμα χαρακτηρίζεται ως φιλικό προς ζώα συντροφιάς και του απονέμεται το σήμα της παρ. 1, εφόσον διαθέτει παροχές και προσφέρει υπηρεσίες για την προσωρινή διαμονή ζώων συντροφιάς που διαμένουν στο τουριστικό κατάλυμα μαζί με τον ιδιοκτήτη τους. ......................... Άρθρο 61 Κατ' εξαίρεση ρυθμίσεις περί καταγγελίας συμβάσεων μεταξύ τουριστικών επιχειρήσεων και των πελατών τους για την παροχή τουριστικών υπηρεσιών - Τροποποίηση της παρ. 3 του άρθρου εβδομηκοστού της από 13.4.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου Στην παρ. 3 του άρθρου εβδομηκοστού της από 13.4.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α' 84), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 1 του ν.4690/2020 (Α' 104), στην οποία περιέχονται κατ' εξαίρεση ρυθμίσεις περί της καταγγελίας συμβάσεων μεταξύ τουριστικών επιχειρήσεων και των πελατών τους για την παροχή τουριστικών υπηρεσιών, προστίθεται δεύτερο εδάφιο και η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής: "3. Εάν, κατόπιν της κατά την παρ. 1 καταγγελίας, η τουριστική επιχείρηση υποχρεούται να επιστρέψει στον πελάτη οποιοδήποτε ποσό που ο πελάτης έχει καταβάλει ως προκαταβολή, εγγύηση, αρραβώνα, μερική ή ολική εξόφληση ή με οποιαδήποτε άλλη μορφή για την εκτέλεση της σύμβασης, η τουριστική επιχείρηση δύναται, κατά παρέκκλιση των κατά περίπτωση εφαρμοστέων διατάξεων σύμβασης ή νόμου, να προσφέρει στον πελάτη αντί της επιστροφής χρημάτων ισόποσο πιστωτικό σημείωμα ισχύος δεκαοκτώ (18) μηνών από την ημερομηνία έκδοσής του. Τα ισόποσα πιστωτικά σημειώματα της παρ. 2, των οποίων η ισχύς έληξε ή λήγει έως και την 31η.12.2021, παρατείνονται από τη λήξη τους έως και την 31η.3.2022". Άρθρο 62 Κατ' εξαίρεση ρυθμίσεις περί καταγγελίας συμβάσεων μεταξύ τουριστικών επιχειρήσεων - Τροποποίηση της παρ. 2 του άρθρου εβδομηκοστού πρώτου της από 13.4.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου Στην παρ. 2 του άρθρου εβδομηκοστού πρώτου της από 13.4.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α' 84), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 1 του ν.4690/2020 (Α' 104), στην οποία περιέχονται κατ' εξαίρεση ρυθμίσεις περί της καταγγελίας συμβάσεων μεταξύ τουριστικών επιχειρήσεων, προστίθεται δεύτερο εδάφιο και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής: "2. Εάν, κατόπιν της κατά την παρ. 1 καταγγελίας, η μία εκ των συμβαλλομένων τουριστική επιχείρηση υποχρεούται να επιστρέψει στην αντισυμβαλλόμενη τουριστική επιχείρηση οποιοδήποτε ποσό που η τελευταία κατέβαλε ως προκαταβολή, εγγύηση, αρραβώνα, μερική ή ολική εξόφληση ή με οποιαδήποτε άλλη μορφή, η οφειλέτρια τουριστική επιχείρηση δύναται, κατά παρέκκλιση των κατά περίπτωση εφαρμοστέων διατάξεων σύμβασης ή νόμου, να προσφέρει στην αντισυμβαλλόμενη τουριστική επιχείρηση αντί της επιστροφής χρημάτων ισόποσο πιστωτικό σημείωμα ισχύος δεκαοκτώ (18) μηνών από την έκδοσή του. Τα ισόποσα πιστωτικά σημειώματα της παρ. 1 των οποίων η ισχύς έληξε ή λήγει έως και την 31η.12.2021, παρατείνονται από τη λήξη τους έως και την 31η.3.2022". ......................... Άρθρο 69 Αποζημίωση λουτροθεραπειών που διενεργούνται στην Λουτροπηγή Αιδηψού 1. Προς τον σκοπό της ενίσχυσης της τουριστικής ανάπτυξης της Ιατρικής Πηγής (Λουτροπηγής) Αιδηψού Ευβοίας, η χρονική διάρκεια της λουτρικής περιόδου 2021 παρατείνεται μέχρι την 30ή.6.2022. 2. Για το χρονικό διάστημα από την έναρξη ισχύος του παρόντος έως τις 30.6.2022: α) Κατά παρέκκλιση όσων ορίζονται στον Ενιαίο Κανονισμό Παροχής Υπηρεσιών (Ε.Κ.Π.Υ.) του Εθνικού Οργανισμού Παροχών Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.) και των εκδοθεισών αποφάσεων του Διοικητικού Συμβουλίου του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., ορίζεται με κοινή απόφαση των Υπουργών Υγείας, Οικονομικών και Τουρισμού το ανώτατο όριο των λούσεων και το ποσό αποζημίωσης που αντιστοιχεί σε κάθε λουτροθεραπεία που διενεργείται στην Ιατρική Πηγή (Λουτροπηγή) Αιδηψού Ευβοίας. β) Η αποζημίωση καταβάλλεται από τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και καλύπτεται από έκτακτη οικονομική επιχορήγηση από τον κρατικό προϋπολογισμό. γ) Ειδικότερα ζητήματα που αφορούν στο είδος των παθήσεων, στον τρόπο και στη διαδικασία χορήγησης της ως άνω αποζημίωσης ορίζονται με απόφαση του Δ.Σ. του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., κατόπιν εισήγησης της αρμόδιας οργανικής μονάδας του Ε.Ο.Π.Υ.Υ.. δ) Γ ια πρόσωπα με τετραπληγία ή παραπληγία δύναται να αποζημιώνεται και ο συνοδός για το κόστος μετακίνησής του, σύμφωνα με το άρθρο 56 του Ε.Κ.Π.Υ. του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., για τις αποζημιώσεις μετακίνησης ασθενών". Άρθρο 70 Προγράμματα επιμόρφωσης και κατάρτισης του Υπουργείου Τουρισμού 1. Το Υπουργείο Τουρισμού δύναται να σχεδιάζει και να διοργανώνει προγράμματα επαγγελματικής επιμόρφωσης ή κατάρτισης ή άτυπης μάθησης, σε θέματα του τουριστικού τομέα, και των ειδικών μορφών τουρισμού, καθώς και της ένταξης της διάστασης της αναπηρίας και της προσβασιμότητας στον τουρισμό. 2. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Τουρισμού, Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Παιδείας και Θρησκευμάτων, κατόπιν γνωμοδότησης του Κεντρικού Συμβούλιου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, καθορίζονται οι ειδικότητες, οι θεματικές και η τοπική εμβέλεια των προγραμμάτων επιμόρφωσης ή κατάρτισης, το περιεχόμενο, ο τρόπος υλοποίησης και διδασκαλίας, η διάρκεια σε ώρες, οι όροι παρακολούθησης, αξιολόγησης και επιτυχούς ολοκλήρωσης των προγραμμάτων σπουδών, ο αριθμός, η διαδικασία και τα κριτήρια επιλογής των επιμορφούμενων ή καταρτιζόμενων, καθώς και οι οικονομικές ενισχύσεις προς αυτούς, σύμφωνα με τη νομοθεσία περί κρατικών ενισχύσεων, οι συνεργαζόμενοι φορείς και οι δομές υλοποίησης, οι όροι και η διαδικασία επιλογής αυτών, τα θέματα διδασκόντων, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια, για την εφαρμογή του παρόντος. Η ως άνω απόφαση εκδίδεται σύμφωνα με τη νομοθεσία που διέπει το Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης του ν.4763/2020 (Α' 254). 3. Η ολοκλήρωση των προγραμμάτων της παρ. 1 οδηγεί στη χορήγηση βεβαίωσης συμμετοχής. Όταν τα προγράμματα αυτά παρέχονται από Κέντρα Δια Βίου Μάθησης (Κ.Δ.Β.Μ.), χορηγείται βεβαίωση παρακολούθησης και πιστοποίησης, σύμφωνα με το άρθρο 58 του ν.4763/2020. 4. Τα προγράμματα της παρ. 1 υλοποιούνται από εκπαιδευτικές μονάδες ή εκπαιδευτικές δομές του Υπουργείου Τουρισμού ή και από άλλες δομές, δημόσιες ή ιδιωτικές, με τις οποίες συνάπτονται σχετικές συμβάσεις, σύμφωνα με τον ν.4412/2016 (Α' 147) ή μνημόνια συνεργασίας, που ρυθμίζουν τους όρους αυτής. Όταν τα προγράμματα αυτά παρέχονται από Κ.Δ.Β.Μ., δύναται να πιστοποιούνται από τον Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.) κατ' εφαρμογή της διαδικασίας του άρθρου 57 του ν.4763/2020, περί των πιστοποιημένων προγραμμάτων των Κ.Δ.Β.Μ. 5. Το Υπουργείο Τουρισμού δύναται να προβαίνει σε προγραμματισμένες ή έκτακτες επιθεωρήσεις των όρων και της ποιότητας της παρεχόμενης επιμόρφωσης ή κατάρτισης στις δομές υλοποίησης των προγραμμάτων της παρ. 1. 6. Τα προγράμματα της παρ. 1 χρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκούς ή διεθνείς πόρους ή προγράμματα, καθώς και από το Συγχρηματοδοτούμενο Σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Τουρισμού. 7. Με απόφαση του αρμόδιου οργάνου του Υπουργείου Τουρισμού δύναται να προσλαμβάνεται για κάθε πρόγραμμα επιμόρφωσης και κατάρτισης ωρομίσθιο εκπαιδευτικό προσωπικό για τη διδασκαλία των προβλεπόμενων μαθημάτων. Η πρόσληψη του προσωπικού αυτού γίνεται με σύμβαση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου, σύμφωνα με την παρ. 7 του άρθρου 23 του ν.3105/2003 (Α' 29), περί της πρόσληψης αναπληρωτών εκπαιδευτικών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών για τις ανάγκες της τουριστικής επαγγελματικής εκπαίδευσης, και τη διαδικασία του άρθρου 25 του ν.4829/2021 (Α' 166). Με όμοια απόφαση, και σε κάθε περίπτωση σύμφωνα με τη διαδικασία του άρθρου 25 του ν.4829/2021, δύνανται να προσλαμβάνονται αναπληρωτές εκπαιδευτικοί και ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου διάρκειας ενός (1) έτους, σύμφωνα με την παρ. 7 του άρθρου 23 του ν.3105/2003, καθώς και το αναγκαίο διοικητικό προσωπικό, μερικής ή πλήρους απασχόλησης, με σύμβαση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου διάρκειας έως οκτώ (8) μηνών, σύμφωνα με τον ν.4765/2021 (Α' 6). 8. Κάθε έτος το Τμήμα Σχεδιασμού Τουριστικής Εκπαίδευσης του Υπουργείου Τουρισμού διαμορφώνει την ετήσια στρατηγική προγραμματισμού των προγραμμάτων αυτών. 9. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Τουρισμού, Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Παιδείας και Θρησκευμάτων και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, κατόπιν γνωμοδότησης του Κεντρικού Συμβουλίου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Σ.Ε.Ε.Κ.), δύνανται να σχεδιάζονται και διοργανώνονται, από κοινού, προγράμματα της παρ. 1 και να ρυθμίζονται τα ειδικότερα θέματα που είναι αναγκαία για την εφαρμογή του παρόντος άρθρου, συμπεριλαμβανομένων και των ειδικότερων ζητημάτων καταβολής τυχόν οικονομικών ενισχύσεων προς επιμορφούμενους ή καταρτιζόμενους, σύμφωνα με τη νομοθεσία περί κρατικών ενισχύσεων. ......................... ΜΕΡΟΣ Ε' Άρθρο 76 Έναρξη ισχύος Η ισχύς του παρόντος αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εκτός αν άλλως ορίζεται σε επιμέρους διατάξεις. Αθήνα 23 Δεκεμβρίου 2021