Κανονισμός Εσωτερικής Οργάνωσης και Λειτουργίας του Εθνικού Ινστιτούτου Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού (Ε.Ι.Ε.Α.Δ.). Αποφ. 16905/4347/2016 Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης ΦΕΚ 1362/Β/16.5.2016 Κανονισμός εσωτερικής οργάνωσης και λειτουργίας του Εθνικού Ινστιτούτου Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού Άρθρο 1 Το Αντικείμενο του Κανονισμού Αντικείμενο του παρόντος Κανονισμού Εσωτερικής Οργάνωσης και Λειτουργίας είναι ο καθορισμός των αρχών και των διαδικασιών που διέπουν: α) την ταυτότητα και λειτουργία του Εθνικού Ινστιτούτου Εργασίας και Ανθρωπίνου Δυναμικού β) τα όργανα διοίκησης του Εθνικού Ινστιτούτου Εργασίας και Ανθρωπίνου Δυναμικού και τις αρμοδιότητές τους γ) τη διοικητική διάρθρωση του Εθνικού Ινστιτούτου Εργασίας και Ανθρωπίνου Δυναμικού δ) την εργασιακή σχέση και υπηρεσιακή κατάσταση του προσωπικού του Εθνικού Ινστιτούτου Εργασίας και Ανθρωπίνου Δυναμικού ε) την οικονομική διαχείριση και έλεγχο του Εθνικού Ινστιτούτου Εργασίας και Ανθρωπίνου Δυναμικού. ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α Ταυτότητα, σκοπός και λειτουργία του Εθνικού Ινστιτούτου Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού Άρθρο 2 Η Ταυτότητα του Εθνικού Ινστιτούτου Εργασίας και Ανθρωπίνου Δυναμικού α) Το "Εθνικό Ινστιτούτο Εργασίας και Ανθρωπίνου Δυναμικού" με διακριτικό τίτλο (Ε.Ι.Ε.Α.Δ.), με έδρα την Αθήνα είναι Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα και εποπτεύεται από το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, β) Η επωνυμία του Ε.Ι.Ε.Α.Δ. για τις σχέσεις του με το εξωτερικό είναι "National Institute of Labour and Human Resources (N.I.LH.R.)". Άρθρο 3 Ο Σκοπός του Εθνικού Ινστιτούτου Εργασίας και Ανθρωπίνου Δυναμικού Σκοπός του Ε.Ι.Ε.Α.Δ. είναι: α) η παροχή επιστημονικής τεκμηρίωσης προς το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, σχετικώς με τις πολιτικές, οι οποίες σχεδιάζονται και εφαρμόζονται σε όλο το φάσμα αρμοδιότητάς του, πλην των εξειδικευμένων θεμάτων κοινωνικής ασφάλισης β) η παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών προς το εποπτεύον Υπουργείο και κατόπιν εντολής του Υπουργού και προς άλλους φορείς του Υπουργείου γ) η στήριξη των δράσεων και των πολιτικών του Υπουργείου με εργαλεία, μεθόδους και τεχνικές που αναπτύσσονται, συγκροτούνται και είναι διαθέσιμα από το Ε.Ι.Ε.Α.Δ., παρέχοντας κάθε δυνατή υποστήριξη στα εξειδικευμένα θέματα στα οποία καλείται να συμβάλει, σε εθνικό, περιφερειακό, τοπικό και κλαδικό επίπεδο δ) η εκπόνηση μελετών και πλαισίων εφαρμογής στα θέματα αρμοδιότητάς του, η συλλογή και επεξεργασία στατιστικών ποιοτικών και ποσοτικών στοιχείων, όσον αφορά τα δεδομένα της αγοράς εργασίας, των εργασιακών σχέσεων και των πολιτικών απασχόλησης και κοινωνικής ένταξης ως Εθνικού Φορέα ε) η εκπόνηση και η έκδοση της Εθνικής Ετήσιας Έκθεσης για την Αγορά Εργασίας και την Απασχόληση στην Ελλάδα στ) η προώθηση της επαγγελματικής κατάρτισης και της δια βίου μάθησης για το ανθρώπινο δυναμικό της χώρας σε σχέση με τις εθνικές πολιτικές απασχόλησης ζ) η ανάπτυξη εργαλείων για την εφαρμογή και την προώθηση της συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης και δια βίου μάθησης η) ο σχεδιασμός και η εκτέλεση δράσεων κατάρτισης και επανακατάρτισης του ανθρώπινου δυναμικού και η υλοποίηση ειδικών προγραμμάτων κατάρτισης για ευπαθείς κοινωνικά ομάδες, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία για την επαγγελματική κατάρτιση και τη δια βίου μάθηση. Άρθρο 4 Η Λειτουργία του Εθνικού Ινστιτούτου Εργασίας και Ανθρωπίνου Δυναμικού Για την επίτευξη των ανωτέρω σκοπών το Ε.Ι.Ε.Α.Δ. α) είτε πρωτογενώς είτε υπεισερχόμενο στις εκ του νόμου αρμοδιότητες των ανώνυμων εταιρειών "Παρατηρητήριο Απασχόλησης Ερευνητική-Πληροφορική Α.Ε." και "Επαγγελματική Κατάρτιση Α.Ε.", ως καθολικός διάδοχός τους, διενεργεί σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο για λογαριασμό του Υπουργείου ερευνητικό και μελετητικό έργο στα πεδία της ανάλυσης της αγοράς εργασίας και ειδικότερα των αναγκών της αγοράς εργασίας, βάσει των προβλεπόμενων στο άρθρο 85 του Ν. 4368/2016, των εργασιακών σχέσεων, της επαγγελματικής κατάρτισης-δια βίου μάθησης και των εθνικών και ευρωπαϊκών πολιτικών απασχόλησης β) καταρτίζει εκθέσεις πολιτικής με τα συμπεράσματα και τις προτάσεις και τις υποβάλλει στο Υπουργείο γ) παρέχει πλήρη τεχνική, επιστημονική και συμβουλευτική υποστήριξη στο Υπουργείο, σε όλο το εύρος των αρμοδιοτήτων του, για την επίτευξη των βέλτιστων δυνατών αποτελεσμάτων των πρωτοβουλιών και δράσεών του δ) παράγει δείκτες παρακολούθησης, αξιολόγησης και μέτρησης επιπτώσεων των μέτρων και πολιτικών αγοράς εργασίας που υλοποιούνται από το Υπουργείο, εκδίδει τα αντίστοιχα πορίσματα και υποβάλλει σχετικές προτάσεις στο Υπουργείο ε) εκπονεί ειδικά προγράμματα εφαρμογής για την υποστήριξη των δράσεων του Υπουργείου, λαμβάνοντας υπόψη καλές πρακτικές της διεθνούς εμπειρίας, και υποβάλλει στο Υπουργείο εκθέσεις με προτάσεις εφαρμογής στ) παρακολουθεί συστηματικά τις εξελίξεις των θεμάτων αγοράς εργασίας και εφαρμογής πολιτικών και μέτρων απασχόλησης, καταπολέμησης της ανεργίας και των κοινωνικών ανισοτήτων σε διεθνές και ευρωπαϊκό επίπεδο και μεταφέρει την τεχνογνωσία που απορρέει από την παρακολούθηση αυτή στα ελληνικά δεδομένα ζ) υποστηρίζει τη διάχυση πληροφόρησης για θέματα πολιτικών και δράσεων του Υπουργείου σε τοπικό, περιφερειακό, εθνικό και διεθνές επίπεδο, μέσω της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, τακτικών και έκτακτων εκδόσεων και επιστημονικών συναντήσεων η) αναπτύσσει δίκτυο διασύνδεσής του με διεθνείς και ευρωπαϊκούς οργανισμούς μετέχοντας σε διεθνή συμπόσια και συνέδρια συζήτησης και ανταλλαγής επιστημονικών δεδομένων και εναλλακτικών στρατηγικών για θέματα πολιτικών απασχόλησης, κοινωνικής συνοχής και ανάπτυξης εργαλείων για την καλύτερη λειτουργία της αγοράς εργασίας θ) σχεδιάζει και εκτελεί επιχειρησιακά σχέδια ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού μέσω της επαγγελματικής κατάρτισης και δια βίου μάθησης σε σύνδεση με την απασχόληση και προώθηση των ανέργων στην αγορά εργασίας και αξιοποιεί τους διαθέσιμους πόρους των κοινοτικών κονδυλίων (Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης, ΕΣΠΑ κ.ά.), εθνικών πόρων και άλλων πηγών σε διεθνές επίπεδο για την υλοποίηση προγραμμάτων που απευθύνονται στο ανθρώπινο δυναμικό ι) υποστηρίζει το ρόλο του ως θεσμικού φορέα του Υπουργείου για τη σύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης με την απασχόληση, σε συνεργασία με τις αντίστοιχες Γενικές και Ειδικές Γραμματείες και Υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων ια) αναπτύσσει, μέσω των αποκεντρωμένων μονάδων του στις έδρες των Περιφερειών, δράσεις της αρμοδιότητάς του, σε συνεργασία με τις αντίστοιχες μονάδες ή διευθύνσεις απασχόλησης των Περιφερειών και με άλλους τοπικούς φορείς της αυτοδιοίκησης ή αναπτυξιακά δίκτυα ιβ) συμμετέχει σε ανταγωνιστικά προγράμματα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στα πεδία της απασχόλησης, των κοινωνικών υποθέσεων και της ισότητας ευκαιριών, αυτοδύναμα ή σε συνεργασία με άλλους ενδιαφερόμενους φορείς ιγ) συγκροτεί και διατηρεί δίκτυα διαβούλευσης με τους κοινωνικούς εταίρους για θέματα που άπτονται της αρμοδιότητάς του, καθώς και ειδικές επιτροπές ή ομάδες εργασίας με καθορισμένο αντικείμενο, χρονοδιάγραμμα και παραδοτέα, σε συνεργασία με το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης ή άλλο Υπουργείο ή φορέα του δημόσιου ή ευρύτερου δημόσιου τομέα, ανάλογα με το αντικείμενο ιδ) μπορεί να συμπράττει με διεθνή ή ευρωπαϊκό οργανισμό αντίστοιχων αρμοδιοτήτων και συναφών ενδιαφερόντων ιε) συστήνει και λειτουργεί κέντρα επαγγελματικής κατάρτισης ιστ) σχεδιάζει, εκτελεί και διαχειρίζεται προγράμματα, δράσεις και ενέργειες συναφείς με το σκοπό του, που του ανατίθενται από άλλους φορείς ή από το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης ή τις αρμόδιες Γενικές Γραμματείες του ή μετά από εισήγηση της Επιτροπής Διαχείρισης του Λογαριασμού για την Απασχόληση και την Επαγγελματική Κατάρτιση (Λ.Α.Ε.Κ.), και ειδικότερα επιχειρησιακά προγράμματα βάσει του προβλεπόμενου στο άρθρο 45 του Ν. 4314/2014 Συστήματος Διαχείρισης, Αξιολόγησης, Παρακολούθησης και Ελέγχου ενεργειών που συγχρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ευρωπαϊκής Βοήθειας Απόρων (Τ.Ε.Β.Α.) ιζ) εφαρμόζει στοχευόμενες και ευέλικτες δράσεις κατάρτισης για ειδικές ομάδες, ευπαθείς κοινωνικά ομάδες, μετανάστες/πρόσφυγες, μαζικά απολυμένους, κατοίκους απομακρυσμένων γεωγραφικά περιοχών αξιοποιώντας και τεχνολογίες σύγχρονης και ασύγχρονης τηλεκατάρτισης ιη) υλοποιεί ενέργειες διάχυσης των πολιτικών και πρακτικών που συμβάλλουν στη προσβασιμότητα της συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης μέσω των περιφερειακών γραφείων του και με τη συνεργεία της τοπικής αγοράς εργασίας ιθ) συγκεντρώνει και καταγράφει στοιχεία αναφορικά με τη συμμετοχή σε προγράμματα κατάρτισης ανά περιφέρεια, μεγάλα αστικά κέντρα ή οικονομικούς κλάδους με στόχο την προσαρμογή των προσόντων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού στις μεταβολές του τεχνολογικού και παραγωγικού περιβάλλοντος κ) αναπτύσσει συνεργασία με άλλους δημόσιους φορείς με στόχο τη σύνταξη μελετών και εκθέσεων σχετικά με την πιστοποίηση προγραμμάτων επαγγελματικής κατάρτισης, καθώς και για το σχεδιασμό και εφαρμογή κοινών προγραμμάτων ή δράσεων στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του κα) συμμετέχει σε ευρωπαϊκά και διεθνή δίκτυα με σκοπό την ανταλλαγή τεχνογνωσίας και εμπειρίας ή πληροφοριών που έχουν σκοπό την επαγγελματική κατάρτιση και τη δια βίου μάθηση. ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β Όργανα διοίκησης του Εθνικού Ινστιτούτου Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού και οι αρμοδιότητές τους Άρθρο 5 Τα Όργανα Διοίκησης του Εθνικού Ινστιτούτου Εργασίας και Ανθρωπίνου Δυναμικού Τα όργανα διοίκησης του Ε.Ι.Ε.Α.Δ. είναι: α) το Διοικητικό Συμβούλιο β) ο Γενικός Διευθυντής. ........................................................... ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ' Διοικητική διάρθρωση του Εθνικού Ινστιτούτου Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού ........................................................... ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ' Εργασιακή σχέση και υπηρεσιακή κατάσταση του προσωπικού του Εθνικού Ινστιτούτου Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού ........................................................... ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε' Οικονομική διαχείριση και έλεγχος του Εθνικού Ινστιτούτου Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού ........................................................... Άρθρο 15 Η ισχύς του Κανονισμού Σύμφωνα με το άρθρο 45 του Ν. 4314/2014 και το άρθρο 88 του Ν. 3996/2011, το Διοικητικό Συμβούλιο του Ε.Ι.Ε.Α.Δ. καταρτίζει, τροποποιεί και κωδικοποιεί τον παρόντα Κανονισμό, ο οποίος εγκρίνεται από τον εποπτεύοντα Υπουργό και τίθεται σε ισχύ με πράξη του που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Αθήνα, 10 Μαΐου 2016