Οι ρυθμίσεις του Ν. 4512/2018 Απαρτία λήψης απόφασης Απεργίας - Οικογενειακά επιδόματα - Πτώχευση Επιχείρησης και Εργαζόμενοι - Ωράριο Φαρμακείων - Πλειστηριασμοί - Επιδόματα Ανθυγιεινής Εργασίας - ΚΤΕΛ κ.λπ. Βασ. Γαμβρούδη, τ. Δ/ντή Υπ. Εργασίας Με το ν. 4512/2018 για την τρίτη αξιολόγηση και των προαπαιτούμενων των μνημονιακών δεσμεύσεων θεσπίζονται διάφοροι περιορισμοί. Κυριότερη από αυτές είναι η διάταξη η οποία προδιαγράφει τα όρια της νόμιμης άσκησης του απεργιακού δικαιώματος, με θέσπιση αυστηρότερων προϋποθέσεων Κήρυξης απεργίας. Αναλυτικά: Α) Απαρτία για Κήρυξη Απεργίας Με το άρθρο 211 του νόμου αποδυναμώνεται το δικαίωμα και καθίσταται προβληματική για τους εργαζομένους η προσφυγή στην απεργία. Προβλέπεται ότι για την κήρυξη απεργίας απαιτείται να υπάρχει απαρτία με το 50% των οικονομικά ενεργών μελών πρωτοβάθμιας συνδικαλιστικής οργάνωσης. Με το ισχύον μέχρι τώρα καθεστώς του ν. 1264/82 απαιτούνταν η πλειοψηφία από το 1/3 μέχρι το 1/5 των Γενικών συνελεύσεων των τακτοποιημένων οικονομικά μελών. Τώρα θα απαιτείται η πλειοψηφία από το 50% συν ένα των οικονομικά ενεργών μελών. Αυτό καθιστά δυσκολότερη τη λήψη απόφασης για κήρυξη απεργίας, ιδίως σε επιχειρήσεις με διάσπαρτα καταστήματα στη χώρα (περιφερειακής εμβέλειας συνδικαλιστικές οργανώσεις). Οι εκπρόσωποι των συνδικαλιστικών οργανώσεων εκφράζουν φόβους ότι η αλλαγή αυτή θα επηρεάσει και τις υπόλοιπες δευτεροβάθμιες-τριτοβάθμιες οργανώσεις. Ενδέχεται οι αποφάσεις για απεργία να δημιουργήσουν σε πολλές περιπτώσεις διχογνωμίες, λόγω διαφορετικών ερμηνειών. Τελικά βέβαια μόνον τα δικαστήρια είναι αρμόδια για την επίλυση αμφισβητούμενων θεμάτων. Β) Επιδόματα Τέκνων Τα επιδόματα παιδιών που ρυθμίζονται από το άρθρο 214 του νόμου αντικαθιστούν όσα ίσχυαν μέχρι τώρα και προέβλεπαν οι νόμοι 4093/12 και 4141/13. Έτσι: 1. Θεσπίζεται επίδομα παιδιού, το οποίο αντικαθιστά τα καταργούμενα. 2. Το επίδομα παιδιού καταβάλλεται λαμβάνοντας υπόψη τον αριθμό των εξαρτώμενων τέκνων, το ισοδύναμο οικογενειακό εισόδημα και την κατηγορία ισοδύναμου οικογενειακού εισοδήματος. 3. Ως ισοδύναμο οικογενειακό εισόδημα ορίζεται το συνολικό, πραγματικό ή τεκμαρτό, εισόδημα από κάθε πηγή ημεδαπής και αλλοδαπής προέλευσης προ φόρων, μετά την αφαίρεση των εισφορών για κοινωνική ασφάλιση, εξαιρουμένων των επιδομάτων που δεν προσμετρώνται στο φορολογητέο εισόδημα, όλων των μελών της οικογένειας, διαιρούμενο με την κλίμακα ισοδυναμίας. 4. Η κλίμακα ισοδυναμίας, για τους σκοπούς του παρόντος άρθρου, προκύπτει από το σταθμισμένο άθροισμα των μελών της οικογένειας, σύμφωνα με την ακόλουθη στάθμιση: α) πρώτος γονέας: στάθμιση 1, β) δεύτερος γονέας: στάθμιση 1/2, γ) κάθε εξαρτώμενο τέκνο: στάθμιση 1/4. Ειδικά για τις μονογονεϊκές οικογένειες, το πρώτο εξαρτώμενο τέκνο έχει στάθμιση 1/2 και κάθε επόμενο εξαρτώμενο τέκνο 1/4. 5. Για τον καθορισμό των δικαιούχων οικογενειών προσδιορίζονται τρεις κατηγορίες ισοδύναμου οικογενειακού εισοδήματος, ως εξής: α) πρώτη κατηγορία: έως έξι χιλιάδες (6.000) ευρώ, β) δεύτερη κατηγορία: από έξι χιλιάδες και ένα (6.001) ευρώ έως δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ, γ) τρίτη κατηγορία: από δέκα χιλιάδες και ένα (10.001) ευρώ έως δεκαπέντε χιλιάδες 15.000) ευρώ. 6. Το ποσό του επιδόματος, ανάλογα με τον αριθμό των εξαρτώμενων τέκνων και την κατηγορία ισοδύναμου οικογενειακού εισοδήματος, προσδιορίζεται ως εξής: Για την πρώτη κατηγορία: α) εβδομήντα (70) ευρώ ανά μήνα για το πρώτο εξαρτώμενο τέκνο, β) επιπλέον εβδομήντα (70) ευρώ ανά μήνα για το δεύτερο εξαρτώμενο τέκνο, γ) επιπλέον εκατόν σαράντα (140) ευρώ ανά μήνα για το τρίτο και κάθε εξαρτώμενο τέκνο πέραν του τρίτου. Για την δεύτερη κατηγορία: α) σαράντα δύο (42) ευρώ ανά μήνα για το πρώτο εξαρτώμενο τέκνο, β) επιπλέον σαράντα δύο (42) ευρώ ανά μήνα για το δεύτερο εξαρτώμενο τέκνο, γ) επιπλέον ογδόντα τέσσερα (84) ευρώ ανά μήνα για το τρίτο και κάθε εξαρτώμενο τέκνο πέραν του τρίτου. Για την τρίτη κατηγορία: α) είκοσι οκτώ (28) ευρώ ανά μήνα για το πρώτο εξαρτώμενο τέκνο, β) επιπλέον είκοσι οκτώ (28) ευρώ ανά μήνα για το δεύτερο εξαρτώμενο τέκνο, γ) επιπλέον πενήντα έξι (56) ευρώ ανά μήνα για το τρίτο και κάθε εξαρτώμενο τέκνο πέραν του τρίτου. 7. Απαραίτητη προϋπόθεση για τη χορήγηση του επιδόματος είναι η υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος κάθε έτος. Για τον υπολογισμό της κατηγορίας ισοδύναμου οικογενειακού εισοδήματος λαμβάνεται υπόψη το εισόδημα που αναφέρεται στο εκκαθαριστικό του τρέχοντος οικονομικού έτους. 8. Ως εξαρτώμενα τέκνα για την καταβολή του επιδόματος παιδιού νοούνται τα τέκνα προερχόμενα από γάμο, φυσικά, θετά ή αναγνωρισμένα, εφόσον είναι άγαμα και δεν υπερβαίνουν το 18ο έτος της ηλικίας τους, ή το 19ο έτος, αν φοιτούν στη μέση εκπαίδευση. Ειδικά για τα τέκνα που φοιτούν στην ανώτερη ή ανώτατη εκπαίδευση, στο "Μεταλυκειακό έτος - Τάξη Μαθητείας" των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.) καθώς και σε Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (I.E.Κν.), το επίδομα καταβάλλεται κατά τη διάρκεια φοίτησής τους και σε καμία περίπτωση μετά τη συμπλήρωση του 24ου έτους της ηλικίας τους. Επιπλέον, ως εξαρτώμενα τέκνα, για θεμελίωση του δικαιώματος λήψης του επιδόματος, λαμβάνονται υπόψη τα τέκνα με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω, καθώς και το ορφανό τέκνο ή τα ορφανά τέκνα, που αποτελούν ιδία οικογένεια όταν έχει επέλθει θάνατος και των δύο γονέων. 9. Σε περίπτωση θανάτου του δικαιούχου γονέα ή υπαίτιας εγκατάλειψης των τέκνων του και οριστικής διακοπής της συγκατοίκησης ή διαζυγίου, το επίδομα καταβάλλεται σε όποιον έχει ανατεθεί με δικαστική απόφαση ή άσκηση της επιμέλειας των τέκνων, προκειμένου δε για ενήλικα τέκνα, σε όποιον έχει την κύρια ευθύνη διατροφής. Μέχρι την έκδοση δικαστικής απόφασης επιμέλειας, το επίδομα χορηγείται στο γονέα που έχει την κύρια ευθύνη διατροφής, όπως αυτό προκύπτει από κοινή υπεύθυνη δήλωση των γονέων. 10. Το επίδομα παιδιού χορηγείται από τον Οργανισμό Γεωργικών Ασφαλίσεων κατόπιν αίτησης και το δικαίωμα αναγνωρίζεται (α) από την 1η Ιανουαρίου του έτους υποβολής της αίτησης, για τέκνα γεννημένα μέχρι 31η Δεκεμβρίου του προηγούμενου έτους υποβολής της αίτησης (β) από την 1η του επόμενου μήνα εκείνου της γέννησής τους για τέκνα γεννημένα εντός του έτους υποβολής της αίτησης, (γ) από την 1η Ιανουαρίου του επόμενου έτους εγγραφής τους σε σχολή της παρ. 8 του παρόντος, για φοιτητές ή σπουδαστές. Για τη διακοπή του επιδόματος, λόγω συμπλήρωσης των οριζομένων στην παράγραφο 8, κατά περίπτωση, ορίων, ως ημέρα γέννησης των τέκνων θεωρείται η 31η Δεκεμβρίου τους έτους γέννησής τους και, προκειμένου περί φοιτητών ή σπουδαστών, η λήξη του ακαδημαϊκού ή σπουδαστικού έτους. 11. Το επίδομα παιδιού χορηγείται στις ακόλουθες κατηγορίες προσώπων εφόσον διαμένουν νόμιμα και μόνιμα στην ελληνική επικράτεια τα τελευταία πέντε (5) έτη πριν από το έτος υποβολής της αίτησης, όπως αυτό προκύπτει από την υποβολή δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος των ιδίων ή των συζύγων τους / ή των γονέων τους (εφόσον οι ίδιοι δεν ήταν υπόχρεοι φορολογικής δήλωσης) και τα εξαρτώμενα τέκνα τους βρίσκονται στην Ελλάδα: α) Έλληνες πολίτες που διαμένουν μόνιμα στην Ελλάδα, β) ομογενείς αλλοδαπούς που διαμένουν μόνιμα στην Ελλάδα και διαθέτουν δελτίο ομογενούς, γ) πολίτες κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης που διαμένουν μόνιμα στην Ελλάδα, δ) πολίτες των χωρών που ανήκουν στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο (Νορβηγία, Ισλανδία και Λιχτενστάιν) και Ελβετούς πολίτες που διαμένουν μόνιμα στην Ελλάδα, ε) αναγνωρισμένους πρόσφυγες που διαμένουν μόνιμα στην Ελλάδα, των οποίων το καθεστώς παραμονής στην Ελλάδα διέπεται από τις διατάξεις της Σύμβασης του 1951 για το Καθεστώς των Προσφύγων (ν.δ. 3989/1959, Α' 201), όπως τροποποιήθηκε από το Πρωτόκολλο της Νέας Υόρκης του 1967 για το Καθεστώς των Προσφύγων (α.ν. 389/1968, Α' 125), στ) ανιθαγενείς, των οποίων το καθεστώς παραμονής στην Ελλάδα διέπεται από τις διατάξεις της Σύμβασης του 1954 για το Καθεστώς των Ανιθαγενών (ν. 139/1975, Α' 176), ζ) δικαιούχους του ανθρωπιστικού καθεστώτος, η) πολίτες άλλων κρατών που διαμένουν νόμιμα και μόνιμα στην Ελλάδα. 12. Το επίδομα παιδιού απαλλάσσεται από κάθε φόρο, τέλος, εισφορά ή κράτηση υπέρ του Δημοσίου ή τρίτου, συμπεριλαμβανομένης και της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης του άρθρου 29 του ν. 3986/2011 (Α' 152) και δεν προσμετράται στο συνολικό, πραγματικό ή τεκμαρτό, οικογενειακό εισόδημα παρά μόνον εάν ρητά προβλέπεται από το νομοθετικό πλαίσιο οικονομικών ενισχύσεων κοινωνικής προστασίας. 13. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης ρυθμίζονται τα θέματα διαδικασίας χορήγησης και καταβολής του επιδόματος, οι αρμόδιες υπηρεσίες και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή του παρόντος. 14. Το επίδομα παιδιού καταβάλλεται από 1.1.2018. Γ) ΚΤΕΛ Με το άρθρο 213 του νόμου ρυθμίζονται θέματα που αφορούν την εργασία του προσωπικού. Τροποποιείται το Π.Δ. 246/2006 και προβλέπονται τα εξής: - Με αποφάσεις των Δ.Σ. ή άλλων εντεταλμένων οργάνων εκάστου ΚΤΕΛ καταρτίζονται, αναρτώνται, εφαρμόζονται, υποβάλλονται αρμοδίως και ελέγχονται τα από τις ισχύουσες διατάξεις προβλεπόμενα στοιχεία, για τον προγραμματισμό και την παροχή εργασίας του προσωπικού εκάστου ΚΤΕΛ. Ο Πρόεδρος του ΚΤΕΛ ή ο εντεταλμένος από το Δ.Σ. αυτού υπάλληλος, υποχρεούται να καταχωρεί σε πληροφοριακό σύστημα του Υπ. Εργασίας (προφανώς εννοείται το ΕΡΓΑΝΗ) τις υπερωρίες του προσωπικού, μηνιαίο πίνακα εβδομαδιαίων αναπαύσεων του προσωπικού κίνησης και τα ημερήσια στοιχεία προσωπικού και δρομολογίων για κάθε λεωφορείο. - Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας καθορίζεται η διαδικασία καταχώρισης, τα στοιχεία που γνωστοποιούνται και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή η έναρξη της οποίας ισχύει από τη δημοσίευση της απόφασης. Δ) Τουριστικά Λεωφορεία Με το άρθρο 213 του νόμου ρυθμίζονται θέματα που αφορούν εργαζομένους σε τουριστικά λεωφορεία ως εξής: - Οι ιδιοκτήτες των τουριστικών λεωφορείων ή οι νόμιμοι εκπρόσωποί τους υποχρεούνται, για κάθε τουριστικό λεωφορείο, να καταχωρούν σε πληροφοριακό σύστημα του Υπουργείου Εργασίας (ΕΡΓΑΝΗ) τα στοιχεία που προβλέπονται στην ΥΑ 51266/2955/1975 και στις ισχύουσες διατάξεις. - Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας καθορίζεται η διαδικασία καταχώρισης, τα στοιχεία που γνωστοποιούνται και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή, η έναρξη της οποίας ισχύει από τη δημοσίευση της απόφασης. - Πιο κάτω δημοσιεύεται η ΥΑ 51266/2955/75. Ε) Ωράριο λειτουργίας Φαρμακείων Με το άρθρο 257 ορίζεται ότι τα Φαρμακεία λειτουργούν υποχρεωτικά κατ' ελάχιστον σαράντα (40) ώρες εβδομαδιαίως. Με απόφαση του Περιφερειάρχη κατανέμονται, ανάλογα με τις ανάγκες του τοπικού πληθυσμού, οι 40 ώρες εντός της εβδομάδας, οι οποίες δεν θα μπορούν να υπερβαίνουν τα κάτωθι ανώτατα χρονικά όρια, τα οποία πρέπει να συντρέχουν σωρευτικά α) από Δευτέρα έως Παρασκευή και β) από τις 08:00 έως 21:00 εντός της ημέρας. Επίσης τα Φαρμακεία δεν είναι υποχρεωτικό να λειτουργούν στις κάτωθι αργίες εκάστου έτους: την 25η Μαρτίου, την Μ. Παρασκευή, τη Δευτέρα του Πάσχα, την 15η Αυγούστου, την 25 και την 26η Δεκεμβρίου, την 1η Ιανουαρίου, την 6η Ιανουαρίου, την Καθαρά Δευτέρα, την 1η Μαΐου, την 28η Οκτωβρίου και του Αγίου Πνεύματος, την ημέρα εορτής του πολιούχου Αγίου της πόλης και την ημέρα απελευθέρωσης της πόλης. Όλα τα Φαρμακεία συμμετέχουν υποχρεωτικά στις καθοριζόμενες, από την απόφαση του Περιφερειάρχη διημερεύσεις και διανυκτερεύσεις. Κάθε επιχείρηση νόμιμου Φαρμακείου, δύναται να επιλέξει ωράριο λειτουργίας του Φαρμακείου, καθ' υπέρβαση των πιο πάνω χρονικών ορίων, πλην της Κυριακής. Αυτό δηλώνεται στο Φαρμακευτικό σύλλογο και στον Περιφερειάρχη. ΣΤ) Συντάξεις Δημοσίου και ΕΦΚΑ Από το άρθρο 395 προβλέπεται ότι στον ΕΦΚΑ συνιστάται Διεύθυνση Χορήγησης Συντάξεων Δημοσίου Τομέα. Το πληροφοριακό σύστημα και οι βάσεις δεδομένων για την χορήγηση συντάξεων Δημοσίου Τομέα εντάσσονται στον ΕΦΚΑ. Ζ) Επικίνδυνη και Ανθυγιεινή Εργασία - Αξιολόγηση Με το άρθρο 396 συστήνεται επιτροπή αρμόδια για την επεξεργασία και υποβολή πρότασης μεταρρύθμισης του καθεστώτος χορήγησης επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας, καθώς και για την εκπόνηση από κοινού με συναρμόδιους φορείς σχεδίου δράσης για την πρόληψη των παραγόντων κινδύνου στους χώρους εργασίας των Φορέων στους οποίους παρατηρούνται επικίνδυνες και ανθυγιεινές συνθήκες εργασίας. Έργο της Επιτροπής είναι ιδίως: α) ο προσδιορισμός συγκεκριμένων κριτηρίων που συνδέονται με την έκθεση των εργαζομένων σε σοβαρό κίνδυνο βλάβης της υγείας του εξαιτίας των συνθηκών που επικρατούν στο χώρο εργασίας όπου απασχολούνται, των ουσιών με τις οποίες έρχονται σε επαφή ή της φύσης και του αντικειμένου της απασχόλησής τους. β) Ο προσδιορισμός της μεθοδολογίας, του τρόπου υπολογισμού του ύψους και των κατηγοριών του επιδόματος. γ) Η υπαγωγή των ειδικοτήτων/κλάδων και χώρων εργασίας στα ανωτέρω κριτήρια, λαμβάνοντας υπόψη τα περιγράμματα θέσεων εργασίας, όπου αυτά υπάρχουν και τον βαθμό και τη συχνότητα έκθεσης στους παράγοντες με τους οποίους συνδέονται τα ανωτέρω κριτήρια. Η Διεύθυνση Υγείας και Ασφάλειας στη Εργασία του Υπ. Εργασίας, συνεπικουρούμενη από την Επιτροπή και το ΣΕΠΕ α) καταρτίζει έως 30.5.18 βραχυπρόθεσμο σχέδιο καταγραφής της υφιστάμενης κατάστασης, β) υποβάλλει έως Ιανουάριο 2019 προς υιοθέτηση και εφαρμογή σχέδιο, κατόπιν διαβούλευσης με τους φορείς στους οποίους παρατηρούνται επικίνδυνες και ανθυγιεινές συνθήκες εργασίας, γ) αναλαμβάνει συνεχή δράση στους τομείς της προστασίας και πρόληψης με τη συλλογή και κατηγοριοποίηση των σχετικών πληροφοριών, την ανάπτυξη καλών πρακτικών και μηχανισμών παρακολούθησης της εφαρμογής τους. Με ΚΥΑ προσδιορίζονται οι δικαιούχοι, το ύψος και οι όροι και προϋποθέσεις καταβολής του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας, λαμβάνοντας υπόψη τη γνωμοδότηση της Επιτροπής. Μέχρι την έκδοση της απόφασης και όχι αργότερα από 1.2.2019. Το επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας εξακολουθεί να καταβάλλεται στους ίδιους δικαιούχους, στο ίδιο ύψος και με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις που ίσχυαν κατά την 17.1.2018. Από 1.3.19 καταργούνται διατάξεις που ρυθμίζουν διαφορετικά το καθεστώς χορήγησης του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας. Η) Πλειστηριασμοί Από το άρθρο 405 προβλέπεται ότι από την 1.5.2018 οι διενεργούμενοι κατά Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων Πλειστηριασμοί κατασχεμένων ακινήτων διεξάγονται αποκλειστικά με ηλεκτρονικά μέσα, ανεξάρτητα από το χρόνο επιβολής της κατάσχεσης ή το χρόνο έκδοσης προγράμματος πλειστηριασμού. Θ) Δωρεάν Σίτιση και Διαμονή Δ.Υ. Από το άρθρο 349 προβλέπεται ότι ορεινοί Δήμοι, Δήμοι με πληθυσμό έως 30.000 κατοίκους, νησιωτικοί Δήμοι με πληθυσμό μικρότερο των 18.000 κατοίκων μπορούν να παρέχουν δωρεάν σίτιση και κατάλληλο κατάλυμα διαμονής σε γιατρούς, νοσηλευτές του Κέντρου Υγείας και των δημοσίων Νοσοκομείων, προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας, Λιμενικού Σώματος, Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, ΕΚΑΒ και αναπληρωτές εκπαιδευτικούς. Ι) Άτομα με αναπηρία και ΟΓΑ Το άρθρο 215 προβλέπει ότι τίθεται σε εφαρμογή εντός του Φεβρουαρίου 2018 πιλοτική διαδικασία απονομής προνοιακών παροχών σε χρήμα για τα άτομα με αναπηρία από τον ΟΓΑ, μέσω ηλεκτρονικής διαδικασίας αξιολόγησης της αναπηρίας και απονομής της προνοιακής παροχής, με παράλληλη προσθήκη, στη σημερινή εκτίμηση της αναπηρίας, δεδομένων για τις καθημερινές δραστηριότητες του ατόμου με αναπηρία. Η ανωτέρω πιλοτική διαδικασία υλοποιείται μέχρι την 30 Ιουνίου 2018, εφαρμόζεται και αφορά σε άτομα με αναπηρία που υποβάλλουν για πρώτη φορά αίτηση για την ένταξή τους στις ως άνω προνοιακές παροχές και διαμένουν μόνιμα στην Περιφέρεια Αττικής. Κ) Κεντρικό Ηλεκτρονικό Σύστημα Παρακολούθησης Τεχνικών Έργων ΚΗΣΠΑΤΕ Το άρθρο 217 προβλέπει ότι συνίσταται στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κεντρικό ηλεκτρονικό σύστημα παρακολούθησης τεχνικών έργων του συνόλου των ιδιωτικών και Δημοσίων Έργω. Σκοπός είναι η θέσπιση νομοθετικού πλαισίου εκσυγχρονισμού της λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης μέσω της δημιουργίας ηλεκτρονικού συστήματος παρακολούθησης της παραγωγής έργων, με σκοπό τη διαφάνεια, την επιτάχυνση των διοικητικών διαδικασιών, την εξοικονόμηση δημοσίων πόρων και τον εξορθολογισμό του κόστους παραγωγής δημοσίων και ιδιωτικών έργων. Επίσης σχετικά το άρθρο 218 προβλέπει ότι συνιστάται σώμα Ειδικών Επιμετρητών δημοσίων και ιδιωτικών έργων για την επιβοήθηση διενέργειας των απαραίτητων επιμετρήσεων και συναφώς προς αυτές υπηρεσιών δημοσίων έργων, καθώς και της προαιρετικής επιμέτρησης ιδιωτικού έργου, εφόσον το επιθυμεί ο αναθέτων. ΚΑ) Προστασία των Καταναλωτών Από τα άρθρα 100 έως και 101 του νόμου προβλέπονται διάφορες ρυθμίσεις και συμπληρώνουν τον ν. 2251/94 ο οποίος αποτελεί το θεσμικό πλαίσιο για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων και των οικονομικών συμφερόντων των καταναλωτών. Κυρίως εκσυγχρονίζονται διατάξεις που αφορούν τη διαφήμιση και τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές. Προβλέπονται ενιαίες κυρώσεις. ΚΒ) Κτηματολόγιο - Υποθηκοφυλακεία Από το άρθρο 1 κ.έ. του νόμου προβλέπεται η σύσταση ΝΠΔΔ με την επωνυμία "Ελληνικό Κτηματολόγιο". Ο φορέας αυτός υπεισέρχεται ως καθολικός διάδοχος στη θέση της ΕΚΧΑ Α.Ε. (Εθνικό Κτηματολόγιο και Χαρτογράφηση Α.Ε.) και αυτοδικαίως στο σύνολο των πάσης φύσεως αρμοδιοτήτων, δικαιωμάτων, υποχρεώσεων και λοιπών εννόμων σχέσεων της ΕΚΧΑ Α.Ε. Καταργούνται τα έμμισθα και άμισθα Υποθηκοφυλακεία της Χώρας. Στο φορέα συνιστάται προσωρινός κλάδος μονίμων υπαλλήλων πρώην Υποθηκοφυλακείων όπου μεταφέρεται και εντάσσεται αυτοδικαίως το προσωπικό που υπηρετεί, με σχέση εργασίας δημοσίου δικαίου σε θέσεις υπαλλήλων έμμισθων Υποθηκοφυλακείων οι οποίες καταργούνται. Αυτό θα γίνει με την έκδοση διαπιστωτικής απόφασης του Δ.Σ. του φορέα ή με την πάροδο 24 μηνών από τη δημοσίευση του νόμου, με την οποία γίνεται και η κατάταξη του προσωπικού σε βαθμούς. Τα έμμισθα και άμισθα Υποθηκοφυλακεία της Χώρας καταργούνται. Για την κατάργηση των Υποθηκοφυλακείων και Κτηματολογικών γραφείων και των θέσεων εκδίδονται σταδιακά εντός 24 μηνών, κατ' ανώτατο όριο, αντίστοιχες αποφάσεις του Δ.Σ. του φορέα. ΚΓ) Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης - Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) Από το άρθρο 348 προβλέπονται διατάξεις σχετικές με τις Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης - Αποχέτευσης. Αυτές αφορούν τον τρόπο διοίκησης, το Δ.Σ. της επιχείρησης και τον τρόπο πλήρωσης της θέσης των ανεξάρτητων μελών του Δ.Σ., τη θητεία και την αποζημίωση. Ακόμη τον τρόπο πλήρωσης της θέσης του Γεν. Δ/ντή και τις αρμοδιότητες. ΚΔ) Πτωχευτικός Κώδικας - Απαιτήσεις εργαζομένων Με το άρθρο 177 τροποποιείται ο πτωχευτικός κώδικας. Σχετικά με τις απαιτήσεις των εργαζομένων προβλέπεται ότι απαιτήσεις οι οποίες προέκυψαν πριν από την ημερομηνία κήρυξης της πτώχευσης και αφορούν μη καταβληθέντες μισθούς έως έξι (6) μηνών από παροχή εξαρτημένης εργασίας και έως του ποσού το οποίο ισούται ανά μήνα οφειλόμενου μισθού και ανά εργαζόμενο με το νόμιμο κατώτατο μισθό υπαλλήλου άνω των 25 ετών επί 275% ικανοποιούνται προνομιακά πριν από κάθε άλλη απαίτηση (υπέρ προνόμιο) και μετά την αφαίρεση των δικαστικών εξόδων, των εξόδων της διοίκησης της πτωχευτικής περιουσίας, στα οποία περιλαμβάνεται και η προσωρινή και οριστική αντιμισθία του διαχειριστή αφερεγγυότητας και των τυχόν ομαδικών πιστωμάτων. ΚΕ) Αναστολή Χρήσης ΑΦΜ Το άρθρο 355 τροποποιεί τον Κώδικα Φορολογικής διαδικασίας και προβλέπει ότι η φορολογική διοίκηση δύναται να αναστέλλει τη χρήση Αριθμού Φορολογικού Μητρώου ή να προβαίνει σε απενεργοποίηση αυτού, εάν υφίστανται αντικειμενικά στοιχεία τα οποία υποδηλώνουν ότι ο φορολογούμενος έχει παύσει να ασκεί οικονομική δραστηριότητα ή ότι διαπράττει φοροδιαφυγή ή ότι έχει δηλώσει ψευδή ή ανακριβή στοιχεία για την απόκτησή του. ΚΣΤ) Άσκηση διαφόρων δραστηριοτήτων α) Κουρεία - Κομμωτήρια - Περιποίηση χεριών και ποδιών Το άρθρο 244 προβλέπει ότι για την άσκηση του επαγγέλματος του Κομμωτή-τριας και της περιποίησης χεριών-ποδιών απαιτείται η κατοχή τίτλων εκπαίδευσης και κατάρτισης. Πρέπει να είναι επιπέδου μεταδευτεροβάθμιας επαγγελματικής κατάρτισης. β) Αρτοποιεία Το άρθρο 167 προβλέπει διάφορες ρυθμίσεις που αφορούν τη λειτουργία των Αρτοποιείων. Αναφέρεται στο κτίριο εγκατάστασης. Την απαγόρευση εγκατάστασης των δραστηριοτήτων σε χώρους κτιρίων οι οποίοι χαρακτηρίζονται στην οικοδομική άδεια ως βοηθητικοί ή κοινόχρηστοι. Τα διαμερίσματα και οι χώροι του ζυμωτηρίου, των πρατηρίων άρτου και των κλιβάνων παραγωγής δεν επιτρέπεται να αποτελούν διαμερίσματα ή χώρους υπογείου. γ) Καζίνο Από το άρθρο 357 προβλέπεται η δυνατότητα αδειοδότησης και λειτουργίας επιχειρήσεων Καζίνο. Με το άρθρο αυτό αυξάνεται ο αριθμός σε σχέση με όσα λειτουργούν μέχρι σήμερα.