Πρόωρο ξεπάγωμα των μισθολογικών τριετιών Μετά το σημείωμά μας για την ισχύ των τριετιών που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό του 2023 σελ. 479 και επειδή μεσολάβησαν νομοθετικές αλλαγές για το θέμα αυτό σκόπιμο θεωρείται να αναφερθούν οι σχετικές λεπτομέρειες. Όπως είναι γνωστό μετά τους μνημονιακούς νόμους 4046/12- 4051/12 - 4052/12 - και την ΠΥΣ 6/2012, από 14.2.2012 προβλέπεται η αναστολή όλων των διατάξεων νόμων, κανονιστικών πράξεων, συλλογικών συμβάσεων εργασίας, διαιτητικών αποφάσεων οι οποίοι προβλέπουν αυξήσεις μισθών ή ημερομισθίων, λόγω πολυετιών, τριετιών, πενταετιών κλπ ωριμάνσεων, και μέχρι το ποσοστό ανεργίας να διαμορφωθεί σε ποσοστό κάτω του 10%. Έτσι καθηλώθηκαν οι αποδοχές όλων των εργαζομένων, οι οποίες αυτόματα εχορηγούντο με τη συμπλήρωση καθορισμένων ετών υπηρεσίας ή προϋπηρεσίας. Δικαίωμα τριετιών κλπ είχαν όσοι εργαζόμενοι διέθεταν το σχετικό χρόνο υπηρεσίας ή προϋπηρεσίας στις 14.2.2012. Όση υπηρεσία διαμορφώνονταν μετά την 14.2.2012 δεν υπολογίζεται. Βέβαια με τελευταίες Υπουργικές αποφάσεις καθορίστηκαν νομοθετικά και δόθηκαν αυξήσεις των κατωτάτων ορίων της ΕΓΣΣΕ, κατ' επιταγή του ν. 4172/2013. Με τα κατώτατα όμως όρια αποδοχών αμείβονται ένας σχετικά μικρός αριθμός εργαζομένων και η μεγάλη πλειοψηφία αυτών, κυρίως όσων αμείβονται με μεσαία εισοδήματα, έστω και ελάχιστα ανώτερα των κατωτάτων, επί σειρά ετών δεν έλαβαν αυξήσεις. Η άρση περιορισμού των τριετιών κλπ ωριμάνσεων προβλέπεται από το άρθρο 33 του ν. 5053/2023 (δημοσιεύεται στο τεύχος Οκτωβρίου). Με τη διάταξη αυτή η εκτελεστική εξουσία αποφάσισε την άρση της απαγόρευσης πριν από τη μεταβολή της ανεργίας σε ποσοστό κάτω του 10%. Σωστά έπραξε διότι έτσι αίρονται πολλές αδικίες. Συγκεκριμένα προβλέπεται ότι από 1.1.2024 αίρεται η αναστολή της ισχύος διατάξεων νόμων κλπ οι οποίες προβλέπουν αυξήσεις μισθών ή ημερομισθίων, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων περί υπηρεσιακών ωριμάνσεων με μόνη προϋπόθεση την πάροδο συγκεκριμένου χρόνου εργασίας (πολυετίες, τριετίες, πενταετίες) η οποία επιβλήθηκε με το άρθρ.4 της 6 ΠΥΣ / 2012. Συγκεκριμένα σε όλους τους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα και οι οποίοι θα συμπληρώσουν τον απαιτούμενο χρόνο υπηρεσίας μετά την 1.1.2024 (τριετίες κλπ) θα επανέλθουν οι μισθολογικές τριετίες. Όπως τονίστηκε η κυβέρνηση, με τη διάταξη αυτή, επαναφέρει τις τριετίες, πριν η ανεργία υποχωρήσει στο 10%. Ο χρόνος οικοδόμησης των τριετιών σταμάτησε στις 14.2.2012 και επανέρχεται την 1.1.2024 και αναλόγως δίδεται το επίδομα, Ο χρόνος που διανύθηκε από 14.2.2012 έως 31.12.2023 ΔΕΝ λαμβάνεται υπόψη και αυτό είναι το μεγάλο μειονέκτημα και αδικία. Έτσι όσοι εργαζόμενοι συνέχισαν να εργάζονται από το 2012 και εντεύθεν χάνουν μια υπηρεσία 12 ετών. Συμπερασματικά α) Η προϋπηρεσία κάθε εργαζομένου που είχε προσληφθεί πριν από την 14.2.2012, όπως η προϋπηρεσία αυτή είχε διαμορφωθεί την ημερομηνία αυτή, οπότε και ανεστάλη η συμπλήρωσή της, συνεχίζει να συμπληρώνεται μετά από την 1.1.2024. β) Η προϋπηρεσία κάθε εργαζομένου που προσλήφθηκε μετά από την 14.2.2012 ξεκινά να συμπληρώνεται μετά από την 1.1.2024. Ειδικά για την προσαύξηση, λόγω προϋπηρεσίας, σε όσους εργαζόμενους αμείβονται με τον κατώτατο νομοθετημένο μισθό ή ημερομίσθιο, ως χρόνος προϋπηρεσίας αναγνωρίζεται ο χρόνος εξαρτημένης εργασίας που έχει διανυθεί σε οποιονδήποτε εργοδότη και σε οποιαδήποτε ειδικότητα πριν από την 14.2.2012 και μετά από την 1.1.2024. Για τους υπαλλήλους ως χρόνος προϋπηρεσίας αναγνωρίζονται τρείς (3) τριετίες σύνολο με προσαύξηση 10% εκάστη. Για τους εργατοτεχνίτες με εξαρτημένη εργασία, ως χρόνος προϋπηρεσίας αναγνωρίζονται έξι (6) τριετίες με προσαύξηση (5%) εκάστη. Για το χρονικό διάστημα από την 14.2.2012 έως την 31.12.2023 καμία αξίωση δεν γεννάται, ούτε οφείλονται αυξήσεις μισθών ή ημερομισθίων. Παράδειγμα: Υπάλληλος αμειβόμενος με τον κατώτατο μισθό ο οποίος προσελήφθη την 1.5.2008. Στις 14.2.2012 (αναστολή) είχε υπηρεσία 3 χρόνια 9 μήνες και 13 ημέρες. Από 1.1.2024 που αίρεται η αναστολή και υπολογίζεται η τριετία, ο εργαζόμενος αυτός συμπληρώνει τη 2η τριετία στις 18.3.2026, οπότε δικαιούται την προσαύξηση του 10% της 2ης τριετίας. Συμπέρασμα Η ακύρωση του χρόνου μετά το 2012 μέχρι το 2024 δημιουργεί εργαζομένους 2 ταχυτήτων σε ό,τι αφορά το χτίσιμο της προϋπηρεσίας κάθε εργαζομένου σε σχέση με αυτούς που θα προσληφθούν μετά την 1.1.2024. Μειονέκτημα του νόμου αποτελεί η διάταξη η οποία προβλέπει ότι από την 1.1.2027 αν το ποσοστό ανεργίας υπερβεί το 10% και μέχρι να διαμορφωθεί σε ποσοστό κάτω του 10% αναστέλλεται αυτοδικαίως η ισχύς των πιο πάνω διατάξεων. Από την 1.1.2024 καταργείται το άρθρο 4 της ΠΥΣ 6/2012.