Εταιρική κοινωνική ευθύνη Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις ενσωματώνουν σε εθελοντική βάση, πολιτικές τέτοιες οι οποίες, πέραν από τις νομικές τους υποχρεώσεις, σημαίνει έκφραση ανησυχιών και υπευθυνότητας και ανάληψη κοινωνικής ευθύνης έναντι τεσσάρων κυρίως αξόνων: της κοινωνίας, περιβάλλοντος, αγοράς και ανθρωπίνου δυναμικού της εταιρείας. Η εφαρμογή της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης από τις επιχειρήσεις εγγυάται το καλό εργασιακό περιβάλλον, δείχνει υπευθυνότητα και ευαισθησία. Ένα τέτοιο πλέγμα κοινωνικής δράσης συμπεριλαμβάνει μετόχους, προμηθευτές, εργαζομένους, αλλά και το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο στο οποίο δραστηριοποιούνται. Η προστασία του περιβάλλοντος, η προσφορά στον άνθρωπο και τον πολιτισμό, μέσα από μια σειρά δράσεων υποστήριξης αποτελούν βασικές κατευθύνσεις των επιχειρήσεων, στο πλαίσιο της δράσης αυτής. Η εταιρική κοινωνική ευθύνη μπορεί να κινηθεί στους εξής άξονες: - Επενδύσεις στη γνώση - Επενδύσεις στον ανθρώπινο παράγοντα - Αναδιοργάνωση της λειτουργίας της εταιρείας - Προστασία περιβάλλοντος - Βιώσιμη ανάπτυξη - Σεβασμός στο ανθρώπινο δυναμικό - Ενίσχυση ομάδων κοινωνικού αποκλεισμού - Ανάπτυξη πολιτισμού, αθλητισμού κλπ. Σε μια εποχή διαρκώς αυξανόμενων περιβαλλοντικών και κοινωνικών προκλήσεων η κοινωνία αλλά και οι επενδυτές αναμένουν όλο και περισσότερο από τις επιχειρήσεις να συνεισφέρουν θετικά στην κοινωνία. Σε μια κοινωνία η οποία διαρκώς εξελίσσεται όλοι έχουν την ίδια ευθύνη στην κοινωνία και το περιβάλλον. Η δημιουργία αμφίδρομης σχέσης έχει οφέλη για όλους τους συμμετέχοντες. Παρά το γεγονός ότι η εταιρική κοινωνική ευθύνη δεν αποτελεί νομική υποχρέωση, όμως ο κοινωνικός αντίκτυπος από τη δράση αυτή αφήνει πολλά θετικά αποτυπώματα στην κοινωνία και στους επενδυτές, γι' αυτό πολλαπλασιάζονται οι δραστηριότητες οι οποίες υιοθετούν την ανάγκη διεύρυνσης της δράσης του, προς την κατεύθυνση της ενσωμάτωσης της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης στα προγράμματά τους, αφού γνωρίζουν ότι η φήμη μιας κοινωνικά υπεύθυνης εταιρείας βελτιώνεται σε σύγκριση με άλλες. Για ό,τι αφορά τους εργαζόμενους πιστεύεται ότι οι στρατηγικές που εφαρμόζουν οι κοινωνικά υπεύθυνες επιχειρήσεις κάνει τους εργαζόμενους να έχουν μεγαλύτερη ψυχολογία και απόδοση. Ακόμη οι επιχειρήσεις που υιοθετούν στρατηγικές εταιρικής κοινωνικής ευθύνης ενθαρρύνουν τους εργαζόμενους για να συμμετέχουν σε δραστηριότητες στήριξης της τοπικής κοινωνίας. Οι πελάτες βρίσκουν τα προϊόντα των κοινωνικά υπεύθυνων εταιρειών πολύ καλύτερα από ότι αυτά των ανταγωνιστών και ακόμη ότι η εταιρεία αυτή σκέπτεται συγχρόνως και για το κοινωνικό καλό. Η προσπάθεια των επιχειρήσεων για τη δημιουργία δυνατών και ουσιαστικών δεσμών με την κοινωνία και τους ανθρώπους θα επιτευχθεί μόνο μέσω της δράσης αυτής και μάλιστα σε περιόδους κρίσεων. Επιβεβαίωση αποτελεί το γεγονός ότι κατά τη διάρκεια της πρόσφατης υγειονομικής κρίσης της πανδημίας πολλές επιχειρήσεις, οργανισμοί, τραπεζικές οργανώσεις, τεχνικές εταιρείες, εφοπλιστές κλπ. ανέλαβαν πρωτοβουλίες για δωρεά ιατρικών μηχανημάτων στο ΕΣΥ, δωρεά υγειονομικού υλικού, οικονομικές ενισχύσεις φορέων υγείας, δωρεά εξοπλισμού (αναπνευστήρες, μάσκες κλπ.), διαχείριση νοσοκομειακών αποβλήτων και άλλων στοχευμένων πρωτοβουλιών. Με τις πρωτοβουλίες αυτές της ενεργού δράσης, μέσω της προσφοράς, κάνουν πράξη την εταιρική κοινωνική ευθύνη και υπενθυμίζουν ότι αποτελούν οντότητες άρρηκτα συνδεδεμένες με το κοινωνικό σύνολο, μέσα στο οποίο δραστηριοποιούνται. Η κοινωνική προσφορά εδραιώνει την πεποίθηση στους ανθρώπους της κοινωνίας ότι πρέπει, γιατί αξιολογούν και κρίνουν, να ανταποδώσουν την εκτίμηση στο μέλλον.