Ν.4941/2022 Αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και του Συνεγγυητικού Κεφαλαίου Εξασφάλισης Επενδυτικών Υπηρεσιών, εκσυγχρονισμός Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους και άλλες επείγουσες διατάξεις. ΦΕΚ 113/Α/16.6.2022 ............................................ Άρθρο 81 Ρυθμίσεις για τα ακατάσχετα πράγματα - Τροποποίηση παρ. 1, 2 και κατάργηση παρ. 3 άρθρου 17 του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ΚΕΔΕ) 1. Στο άρθρο 17 του ν.δ. 356/1974 (Κώδικας Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, ΚΕΔΕ) α) οι παρ. 1 και 2 αντικαθίστανται, β) η παρ. 3 καταργείται και το άρθρο 17 διαμορφώνεται ως εξής: "1. Εξαιρούνται από την κατάσχεση τα πράγματα που είναι απαραίτητα για τις στοιχειώδεις ανάγκες διαβίωσης του οφειλέτη και της οικογένειάς του. 2. Εκτός των περιουσιακών στοιχείων της παρ. 1 εξαιρούνται από την κατάσχεση, προκειμένου για πρόσωπα τα οποία με την προσωπική τους εργασία αποκτούν όσα τους χρειάζονται για να ζήσουν, τα πράγματα που είναι απαραίτητα για την εργασία τους. 3. [Καταργείται]. 4. Εν περιπτώσει διαφωνίας μεταξύ του οφειλέτου και του κατασχόντος ως προς το κατασχετόν ή μη των εν ταις παραγράφοις 1 και 2 αντικειμένων, ταύτα κατάσχονται μεν αλλά παραδίδονται εις τον οφειλέτην, φέροντα πάσας τας ευθύνας του μεσεγγυούχου, η δε διαφορά λύεται υπό του Ειρηνοδικείου εις ο δύναται να απευθυνθή δι' αιτήσεως ο οφειλέτης εντός πέντε ημερών, επί ποινή απαραδέκτου, από της παραδόσεως ή επιδόσεως αυτώ του αντιγράφου της εκθέσεως κατασχέσεως. Επί της αιτήσεως, εκδικαζομένης κατά την διαδικασίαν των άρθρων 682 επ. του Κώδικος Ποινικής Δικονομίας κλητευομένου πάντοτε του Διευθυντού του επισπεύδοντος Ταμείου, εκδίδεται απαραιτήτως απόφασις, εντός τριών ημερών, ήτις είναι αμετάκλητος.". 2. Η παρ. 1 του παρόντος εφαρμόζεται σε όσες κατασχέσεις επιβληθούν μετά από την έναρξη ισχύος του παρόντος. Άρθρο 82 Κατάργηση υποχρέωσης σύνταξης έκθεσης εκτίμησης των εκποιουμένων από την αρμόδια Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία (Δ.Ο.Υ.) και επισύναψής της στο Πρόγραμμα πλειστηριασμού - Τροποποίηση άρθρου 62 του ΚΕΔΕ. Στο τρίτο εδάφιο της παρ. 2 του άρθρου 62 του ν.δ. 356/1974 (ΚΕΔΕ) διαγράφονται οι λέξεις: "στο οποίο επισυνάπτεται υποχρεωτικά πρόσφατη έκθεση εκτίμησης των εκποιουμένων, η οποία συντάσσεται από την αρμόδια Δ.Ο.Υ.", και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής: "2. Επί εκποιήσεως περιουσίας του πτωχεύσαντος διά πλειστηριασμού (αναγκαστικού ή εκούσιου) ο επισπεύδων τον πλειστηριασμόν δανειστής ή σύνδικος υποχρεούται, επί ποινή ακυρότητος αυτού, να κοινοποιήση διά δικαστικού επιμελητού αντίγραφον του προγράμματος πλειστηριασμού κατά τα εν άρθρω 54 του παρόντος νομοθετικού διατάγματος οριζόμενα. Αντίγραφον του προγράμματος κοινοποιείται ωσαύτως και εις τους τυχόν αναγγελθέντας Διευθυντάς Δημοσίων Ταμείων και Τελωνείων. Ομοίως κοινοποιείται στην αρμόδια Διεύθυνση Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών αντίγραφο του προγράμματος πλειστηριασμού. Επί απευθείας εκποιήσεως ο σύνδικος υποχρεούται να γνωστοποιήσει την ημερομηνία εκποιήσεως, το είδος και την αξία των προς εκποίηση περιουσιακών στοιχείων στην αρμόδια Διεύθυνση Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών και στους προϊσταμένους των αναγγελθεισών Δημοσίων Οικονομικών Υπηρεσιών (Δ.Ο.Υ.) και Τελωνείων, είκοσι (20) ημέρες τουλάχιστον, πριν από την ημερομηνία έναρξης της εκποίησης.". Άρθρο 83 Αναθεώρηση των τρίτων προσώπων στα οποία κοινοποιούνται έγγραφα σε περίπτωση που το προς ο/η κοινοποίηση πρόσωπο είναι αγνώστου διαμονής ή κάτοικος εξωτερικού - Τροποποίηση άρθρου 84 του ΚΕΔΕ. Στο δεύτερο εδάφιο της παρ. 2 του άρθρου 84 του ν.δ. 356/1974 (ΚΕΔΕ) διαγράφονται οι λέξεις "ή τον Ιερέα της Ενορίας" και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής: "2. Αι, προς τους αγνώστους διαμονής και τους εν τω εξωτερικώ διαμένοντας γνωστής διαμονής, Κοινοποιήσεις γίνονται εις τον κατά το άρθρον 142 του Κώδικος Πολιτικής Δικονομίας τυχόν διορισθέντα αντίκλητον, κατά πάσαν δε περίπτωσιν δύναται να γίνονται εις τον σύζυγον, ένα των γονέων ή των αδελφών ή άλλων εξ αίματος συγγενών του προς ον η επίδοσις μέχρι 4ου βαθμού εκ πλαγίου, εχόντων ηλικίαν ουχί κατωτέραν των 17 ετών, αρνουμένων δε τούτων να παραλάβουν το κοινοποιουμένον έγγραφον ή τούτων μη ευρισκομένω γίνεται θυροκόλλησις. Εάν ουδείς των ανωτέρω συγγενών υπάρχη η κοινοποίησις γίνεται προς τον Δήμαρχον ή τον Πρόεδρον Κοινότητος της τελευταίας κατοικίας ή διαμονής του προς ον η κοινοποίησις οίτινες οφείλουν να τοιχοκολλήσουν το κοινοποιηθέν έγγραφον εις το δημοσιώτερον μέρος και να πέμψουν βεβαίωσιν περί της τοιχοκολλήσεως εις την παραγγείλασαν την κοινοποίησιν Αρχήν. Πάντως η κοινοποίησις θεωρείται συντετελεσμένη από της παραλαβής του κοινοποιημένου εγγράφου υπό των προσώπων τούτων." Άρθρο 84 Εφαρμογή διατάξεων ΚΕΔΕ και στους εγγυητές - Κατάργηση παρ. 2 και 3 άρθρου 86 του ΚΕΔΕ Στο άρθρο 86 του ν.δ. 356/1974 (ΚΕΔΕ) οι παρ. 2 και 3 καταργούνται και το άρθρο 86 διαμορφώνεται ως εξής: "Άρθρον 86 1. Όσα το παρόν νομοθετικό διάταγμα διαλαμβάνει περί των οφειλετών εφαρμόζονται και κατά των εγγυητών, στερουμένων του ευεργετήματος της διζήσεως. 2. Καταργείται. 3. Καταργείται.". Άρθρο 85 Κατάργηση δικαιωμάτων μισθωτών - υπομισθωτών - Κατάργηση άρθρου 88 του ΚΕΔΕ Το άρθρο 88 του ν.δ. 356/1974 (ΚΕΔΕ) καταργείται. Άρθρο 86 Χορήγηση προσαυξημένης έκπτωσης για δαπάνες που αφορούν σε πράσινη οικονομία, ενέργεια και ψηφιοποίηση - Προσθήκη άρθρου 22 Ε στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος 1. Στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α' 167) προστίθεται νέο άρθρο 22Ε, ως εξής: "Άρθρο 22Ε Χορήγηση προσαυξημένης έκπτωσης για δαπάνες που αφορούν σε πράσινη οικονομία, ενέργεια και ψηφιοποίηση 1. Οι δαπάνες που αφορούν σε πράσινη οικονομία, ενέργεια και ψηφιοποίηση εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, εξαιρουμένων όσων δραστηριοποιούνται στους τομείς της πρωτογενούς γεωργικής παραγωγής, της αλιείας και υδατοκαλλιέργειας, κατά τον χρόνο της πραγματοποίησής τους, προσαυξημένες κατά ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%). Μικρομεσαίες επιχειρήσεις νοούνται αυτές που πληρούν τις προϋποθέσεις του Παραρτήματος της Σύστασης της Επιτροπής 2003/361/ΕΚ της 6ης Μαΐου 2003. Η παρούσα έχει εφαρμογή και για τη δαπάνη απόσβεσης στοιχείων του ενεργητικού των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που αποκτώνται με σκοπό την ενίσχυση της πράσινης οικονομίας, ενέργειας και ψηφιοποίησης, εφόσον η επιχείρηση δεν εφαρμόζει προσαυξημένη έκπτωση της δαπάνης απόσβεσης σύμφωνα με το άρθρο 24 και τις περ. δ' και ε' του άρθρου 22Β. Σε περίπτωση πώλησης του πάγιου στοιχείου για το οποίο εφαρμόστηκε το κίνητρο της προσαυξημένης έκπτωσης της δαπάνης απόσβεσης, το κίνητρο αυτό παύει να παρέχεται, δίχως όμως να αίρεται η ήδη χορηγηθείσα προσαυξημένη έκπτωση. Η παρούσα εφαρμόζεται μόνο για συγκεκριμένες δαπάνες αγαθών ή υπηρεσιών που πραγματοποιούνται με τη λήψη ηλεκτρονικού τιμολογίου, από επιχειρήσεις που διαθέτουν συγκεκριμένους ΚΑΔ δραστηριότητας ή κωδικούς σύμφωνα με το σύστημα ταξινόμησης της Νίκαιας (Nice Classification, NCL) προκειμένου για επιχειρήσεις αλλοδαπής. Η χορήγηση της ενίσχυσης δυνάμει του παρόντος πραγματοποιείται σύμφωνα με τους κανόνες των κρατικών ενισχύσεων, όπως αυτοί εξειδικεύονται στην απόφαση του επόμενου εδαφίου. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, μετά από εισήγηση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), καθορίζονται η ενωσιακή νομική βάση χορήγησης της ενίσχυσης, η εξειδίκευση των δαπανών αυτών υπό μορφή ΚΑΔ των επιχειρήσεων που προμηθεύουν τα αγαθά ή παρέχουν τις υπηρεσίες, τα είδη των δαπανών αυτών, οι προϋποθέσεις συμβατότητας από άποψη κρατικών ενισχύσεων, οι διαδικασίες χορήγησης και ελέγχου και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας. Η απόφαση αυτή δύναται να επικαιροποιείται ετησίως ως προς τα είδη των δαπανών και ως προς κάθε αναγκαία λεπτομέρεια. 2. Αν προκύψουν ζημίες μετά την αφαίρεση του ποσοστού της παρ. 1, αυτές μεταφέρονται με βάση το άρθρο 27.". 2. Στο άρθρο 72 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος ( ν. 4172/2013) προστίθεται νέα περ. 80, ως εξής: "80. Οι διατάξεις του άρθρου 22Ε εφαρμόζονται για δαπάνες που πραγματοποιούνται και πάγια που αποκτώνται στα φορολογικά έτη 2023, 2024 και 2025.". ............................................ Άρθρο 94 Εκκρεμείς αιτήσεις εξωδικαστικού μηχανισμού του ν. 4469/2017 Για τις εκκρεμείς αιτήσεις εξωδικαστικού μηχανισμού του ν. 4469/2017 (Α' 62) στις οποίες δεν επιτεύχθηκε συμφωνία αναδιάρθρωσης, παρέχεται αποκλειστική προθεσμία είκοσι (20) ημερών από την έναρξη ισχύος του παρόντος, προκειμένου να ολοκληρωθούν και να υπογραφεί η σύμβαση αναδιάρθρωσης, σε περίπτωση που εγκριθεί η πρόταση αναδιάρθρωσης οφειλών. Σε περίπτωση άπρακτης παρέλευσης της προθεσμίας του πρώτου εδαφίου, παύουν αυτοδικαίως στο στάδιο που ευρίσκονται και τεκμαίρεται ότι έχουν περατωθεί ως άκαρπες. Εάν κατά την έναρξη ισχύος της παρούσας, έχει περατωθεί επιτυχώς το στάδιο ψηφοφορίας της παρ. 6 του άρθρου 8 και έχει εγκριθεί η πρόταση αναδιάρθρωσης οφειλών σύμφωνα με την παρ. 8 του άρθρου 8, η σύμβαση αναδιάρθρωσης θα πρέπει να υπογραφεί εντός αποκλειστικής προθεσμίας είκοσι (20) ημερών από την έναρξη ισχύος της παρούσας, τηρουμένων των διαδικασιών των παρ. 9 και 10 του άρθρου 8 του ιδίου νόμου. Με την άπρακτη παρέλευση της οποίας η αίτηση θεωρείται ως άκαρπη. Η ηλεκτρονική πλατφόρμα υποβολής αίτησης στο πλαίσιο του άρθρου 4 παρ. 2 του ν. 4469/2017 παύει τη λειτουργία της και τηρεί μόνον τα απαραίτητα ιστορικά στοιχεία σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο άρθρο αυτό. Άρθρο 95 Διασύνδεση ηλεκτρονικών συστημάτων - Τροποποίηση άρθρου 214 του ν. 4738/2020 Το άρθρο 214 του ν. 4738/2020 (Α' 207) τροποποιείται ως προς την προσθήκη των ηλεκτρονικών συστημάτων πλειστηριασμών και διαμορφώνεται ως εξής: "Άρθρο 214 Ανταλλαγή πληροφοριών Η Ηλεκτρονική Πλατφόρμα Εξωδικαστικής Ρύθμισης Οφειλών, το Ηλεκτρονικό Μητρώο Φερεγγυότητας και το Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Δικαστικών Υποθέσεων Πολιτικής και Ποινικής Δικαιοσύνης (ΟΣΔΔΥΠΠ) διαλειτουργούν και ανταλλάσσουν πληροφορίες με βάσεις δεδομένων του δημόσιου τομέα ή των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, με τα ηλεκτρονικά συστήματα πλειστηριασμών ("ΗΛ.ΣΥ.ΠΛΕΙΣ."), καθώς και με κάθε άλλο ηλεκτρονικό σύστημα δημοσίου φορέα ή υπηρεσίες από το οποίο απαιτείται η παροχή πληροφοριών". Άρθρο 96 Έναρξη προθεσμιών της παρ. 7 του άρθρου 17 του ν. 4916/2022 Οι προθεσμίες της παρ. 7 του άρθρου 17 του ν. 4916/2022 (Α' 65) εκκινούν από την έκδοση διαπιστωτικής πράξης περί έναρξης της λειτουργίας της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του άρθρου 16 του νόμου αυτού, που εκδίδεται από τον Ειδικό Γραμματέα Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους. Άρθρο 97 Καταβολή αποζημιώσεων απόλυσης στους εργαζόμενους της υπό ειδική διαχείριση εταιρείας δυνάμει του άρθρου 21 του ν. 4664/2020 και πρόβλεψη της δυνατότητας σύναψης συμβάσεων ορισμένου χρόνου - Δυνατότητα ένταξης σε ειδικές δράσεις/ ειδικά προγράμματα απασχόλησης του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων 1. Ο ειδικός διαχειριστής του άρθρου 21 του ν. 4664/2020 (Α' 32) στο πλαίσιο των καθηκόντων του, δύναται να προβεί σε καταγγελία του συνόλου των συμβάσεων εξηρτημένης εργασίας των εργαζομένων στην εταιρεία, σύμφωνα με τον ν. 1387/1983 (Α' 110). Ειδικότερα, για την έγκυρη λύση των συμβάσεων εργασίας ο ειδικός διαχειριστής, ενεργών ως εργοδότης, προβαίνει σε προσδιορισμό του ύψους των οφειλόμενων αποζημιώσεων λόγω καταγγελίας των συμβάσεων εργασίας, για το σύνολο των μισθωτών του πρώτου εδαφίου, σύμφωνα με το άρθρο 5 του ν. 3198/1955 (Α' 98) σε συνδυασμό με την παρ. 2 του άρθρου 3 του ν. 2112/1920 (Α' 67), τις περ. 2 και 3 της υποπαρ. ΙΑ.12 της παρ. ΙΑ. του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 (Α' 222), το άρθρο 66 του ν. 4808/2021 (Α' 101) και την παρ. 3α του άρθρου 21 του ν. 4664/2020. 2. Μετά την έγκυρη λύση των συμβάσεων εργασίας των εργαζομένων της παρ. 1 προς τον σκοπό της συνέχισης λειτουργίας της εταιρείας ή της συντήρησης του ενεργητικού της και εντός της προθεσμίας της παρ. 10 του άρθρου 21 του ν. 4664/2020, ο ειδικός διαχειριστής δύναται να επιλέγει το κατά περίπτωση αναγκαίο προσωπικό, για χρονικό διάστημα που δεν υπερβαίνει τους πέντε (5) μήνες από την καταγγελία του συνόλου των συμβάσεων εργασίας των εργαζομένων στην εταιρεία και να προβαίνει στη σύναψη συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου, μηνιαίας ή διμηνιαίας διάρκειας. 3. Ειδικώς, μέχρι την 31η.12.2022, κάθε σχετική δαπάνη της εταιρείας με σκοπό: (α) την καταγγελία των συμβάσεων εργασίας, συμπεριλαμβανομένης της δαπάνης για τις αποζημιώσεις καταγγελίας των συμβάσεων της παρ. 1, και (β) τη σύναψη των συμβάσεων της παρ. 2, επιχορηγείται από το ελληνικό Δημόσιο, μέσω του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με επιβάρυνση του Αποθεματικού του Κρατικού Προϋπολογισμού σε πίστωση του λογαριασμού ταμειακής διαχείρισης που τηρεί η εταιρεία του άρθρου 21 του ν. 4664/2020 στην Τράπεζα της Ελλάδας, προς ισόποση κάλυψη των ως άνω δαπανών, κατόπιν ειδικά αιτιολογημένων αιτημάτων του ειδικού διαχειριστή, στα οποία προσδιορίζεται το ύψος των αιτούμενων ποσών για τους σκοπούς των παρ. 1 και 2 σύμφωνα με τους υπολογισμούς του. Τα δε επιχορηγούμενα, κατά περίπτωση, ποσά καταβάλλονται αποκλειστικά για την κάλυψη της εγκριθείσας δαπάνης με την προσκόμιση των δικαιολογητικών των παρ. α, β, γ της ενότητας Α του άρθρου 1 της υπ' αριθμ. 2/39539/0026/ 11.6.2015 (Β' 1138) κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού και Οικονομικών. Κατά τα λοιπά εφαρμόζονται τα εδάφια τρίτο και τέταρτο της παρ. 4 του άρθρου 21 του ν. 4664/2020. Γ ια τους υπολογισμούς των ποσών για τους σκοπούς των παρ. 1 και 2, καθώς και για κάθε σχετική με τα ποσά αυτά διαφορά ευθύνεται ο ειδικός διαχειριστής του άρθρου 21 του ν. 4664/2020. 4. Το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων καταρτίζει, κατά παρέκκλιση κάθε αντίθετης πρόβλεψης, ειδικές δράσεις/ειδικά προγράμματα απασχόλησης, συγχρηματοδοτούμενα ή από εθνικούς πόρους, σε Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης α' και β' βαθμού, για τους απολυθέντες της παρ. 1 άνω των πενήντα πέντε (55) ετών, έως τη συμπλήρωση των προϋποθέσεων για τη λήψη πλήρους σύνταξης γήρατος, και για χρονικό διάστημα που δεν υπερβαίνει τα επτά (7) έτη, καθώς και άλλες ειδικές δράσεις/ειδικά προγράμματα για κατηγορίες απολυμένων, ή και λοιπές κατηγορίες απασχολουμένων με συμβάσεις ανεξαρτήτων υπηρεσιών ή έργου, ιδίως ευάλωτων, οι οποίοι δεν εντάσσονται στην ανωτέρω κατηγορία και τα οποία δύνανται να χρηματοδοτηθούν και από πόρους του "Ευρωπαϊκού Ταμείου Προσαρμογής στην Παγκοσμιοποίηση για τους απολυμένους εργαζόμενους (ΕΤΠ)". Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Εσωτερικών και Οικονομικών καθορίζονται οι όροι, οι διαδικασίες, καθώς και κάθε σχετική λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας. ............................................ ΜΕΡΟΣ Ε' Λοιπές επείγουσες διατάξεις των Υπουργείων Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Υγείας και Πολιτισμού και Αθλητισμού Άρθρο 100 Αξιοποίηση δημοσίων εγγράφων και συγκριτικών στοιχείων για την επιτάχυνση της διαδικασίας απονομής συντάξεων - Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 51 του ν. 4921/2022 Η παρ. 1 του άρθρου 51 του ν. 4921/2022 (Α' 75) περί αξιοποίησης δημοσίων εγγράφων και συγκριτικών στοιχείων και χρήσης σύγχρονων εργαλείων αυτοματοποιημένης ανάλυσης δεδομένων και διαδικασιών για τη διαπίστωση του χρόνου ασφάλισης και την επιτάχυνση της διαδικασίας απονομής συντάξεων, τροποποιείται ώστε κατά την εξέταση αίτησης συνταξιοδότησης ή την αναπροσαρμογή της καταβαλλόμενης σύνταξης, όχι μόνο ο χρόνος ασφάλισης αλλά οποιοδήποτε στοιχείο επηρεάζει τη θεμελίωση ή την έκταση του δικαιώματος συνταξιοδότησης, να αναγνωρίζεται με βάση κάθε διαθέσιμο δημόσιο έγγραφο που είναι πρόσφορο να αποδείξει τα στοιχεία αυτά και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής: "1. Κατά την εξέταση αίτησης συνταξιοδότησης ή την αναπροσαρμογή της καταβαλλόμενης σύνταξης, οποιοδήποτε στοιχείο επηρεάζει τη θεμελίωση ή την έκταση του δικαιώματος συνταξιοδότησης, όπως η προσωπική κατάσταση του αιτούντος, ο χρόνος ασφάλισής του, η ασφαλιστέα ιδιότητα και ο χρόνος αυτής και η καταβολή ή οφειλή ασφαλιστικών εισφορών, αναγνωρίζεται με βάση κάθε διαθέσιμο δημόσιο έγγραφο που είναι πρόσφορο να αποδείξει τα στοιχεία αυτά και, ιδίως, με βάση τα έγγραφα και τις διαδικασίες του παρόντος άρθρου.". Άρθρο 101 Διεύρυνση περιπτώσεων θεμελίωσης υπολειπόμενου χρόνου ασφάλισης - Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 53 του ν. 4921/2022 Το πρώτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 53 του ν. 4921/2022 (Α' 75) περί της αναγνώρισης υπολειπόμενου χρόνου για τη λήψη σύνταξης τροποποιείται, ώστε να αφαιρεθεί η εξαίρεση των ασφαλισμένων του πρώην Οργανισμού Γεωργικών Ασφαλίσεων (Ο.Γ.Α.), και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής: "1. Ασφαλισμένοι σε φορείς κοινωνικής ασφάλισης που εντάχθηκαν στον Ηλεκτρονικό Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ), οι οποίοι συμπληρώνουν το εξηκοστό έβδομο (67ο) έτος της ηλικίας τους μέχρι την 31η.12.2022 και έχουν πραγματοποιήσει από τέσσερις χιλιάδες τριακόσιες πενήντα (4.350) έως τέσσερις χιλιάδες τετρακόσιες ενενήντα εννέα (4.499) ημέρες πραγματικής ασφάλισης αθροιστικά σε έναν ή περισσότερους από τους φορείς αυτούς, έχουν διακόψει οριστικά την απασχόληση και την πραγματική ή προαιρετική ασφάλισή τους, δεν έχουν υποβάλει αίτηση συνταξιοδότησης, δεν έχουν ήδη συνταξιοδοτηθεί από καμία πηγή στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό και δεν δικαιούνται σύνταξη από οποιαδήποτε αιτία σύμφωνα με τις καταστατικές διατάξεις των φορέων που εντάχθηκαν στον e-ΕΦΚΑ ή με διατάξεις που εφαρμόζονται στο Δημόσιο ή στην Τράπεζα της Ελλάδος ή από ασφαλιστικούς φορείς του εξωτερικού, δύνανται να αναγνωρίσουν μέχρι εκατόν πενήντα (150) ημέρες ασφάλισης, προκειμένου να θεμελιώσουν δικαίωμα πλήρους συνταξιοδότησης λόγω γήρατος σύμφωνα με τις κατά περίπτωση ισχύουσες διατάξεις της συνταξιοδοτικής νομοθεσίας των φορέων στους οποίους ήταν ασφαλισμένοι. Η αναγνώριση γίνεται με την εφάπαξ καταβολή εκ μέρους του ασφαλισμένου των εισφορών ασφαλισμένου και εργοδότη που αντιστοιχούν στις αναγνωριζόμενες ημέρες ασφάλισης με βάση το ισχύον κατά την αναγνώριση ημερομίσθιο ανειδίκευτου εργάτη. Το δικαίωμα αυτό αποκλείεται, εάν οι ασφαλισμένοι έχουν αναγνωρίσει πάνω από πέντε (5) έτη πλασματικού χρόνου ασφάλισης." Άρθρο 102 Ρύθμιση βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων οφειλών ειδικώς πιστοποιημένων φορέων του Εθνικού Συστήματος Κοινωνικής Φροντίδας 1. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, βεβαιωμένες και ληξιπρόθεσμες οφειλές ειδικώς πιστοποιημένων φορέων του Εθνικού Συστήματος Κοινωνικής Φροντίδας (στο εξής φορείς) προς τα ασφαλιστικά ταμεία, συμψηφίζονται, με ποσά της ετήσιας επιχορήγησης της παρ. 8 του άρθρου 5 του ν. 2646/1998 (Α' 236), η οποία προορίζεται για κάλυψη των λειτουργικών και λοιπών γενικών δαπανών τους. Η διαδικασία του συμψηφισμού ενεργοποιείται με αίτηση των φορέων και το ποσό που απομένει μετά τον συμψηφισμό της επιχορήγησης που λαμβάνουν οι φορείς έως το τριάντα τοις εκατό (30%) των οφειλών ρυθμίζεται αυτόματα σε σαράντα οκτώ (48) ισόποσες δόσεις. Κατά το μέρος που η επιχορήγηση είναι εντός των ορίων του άρθρου 2 του ν. 6409/1934 (Α' 408), ο συμψηφισμός μπορεί να εκτείνεται μέχρι του τριάντα τοις εκατό (30%) επί του ποσού της επιχορήγησης. Η επιχορήγηση δύναται να υπερβαίνει το όριο του άρθρου 2 του ν. 6409/1934, υπό την προϋπόθεση ότι το υπερβάλλον ποσό συμψηφίζεται με τις ανωτέρω οφειλές. 2. Οι φορείς δύνανται να υποβάλουν αίτηση για τον συμψηφισμό ετησίως και μέχρι την εξόφληση της οφειλής τους. Σε αυτή την περίπτωση το ύψος των δόσεων αναπροσαρμόζεται. Ως βάση υπολογισμού για την αναπροσαρμογή των δόσεων ορίζεται το ποσό της οφειλής που υπολείπεται μετά τον συμψηφισμό της παρ. 1. 3. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων καθορίζεται η διαδικασία υπαγωγής στον συμψηφισμό, ρύθμισης των οφειλών, το επιτόκιο εκπρόθεσμης καταβολής, καθώς και κάθε άλλο τεχνικό ή λεπτομερειακό ζήτημα για την εφαρμογή του παρόντος. 4. Στους φορείς των οποίων οι βεβαιωμένες και ληξιπρόθεσμες οφειλές υπάγονται στο συμψηφισμό, παρέχονται για τα ποσά που ρυθμίζονται τα ακόλουθα ευεργετήματα: α) χορηγείται αποδεικτικό ασφαλιστικής ενημερότητας, β) αναστέλλονται η λήψη αναγκαστικών μέτρων και η συνέχιση της διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης. Οι ήδη επιβληθείσες κατασχέσεις στα χέρια τρίτων αίρονται μετά από αίτηση του φορέα. 5. Οι ανωτέρω βεβαιωμένες και ληξιπρόθεσμες στους ασφαλιστικούς φορείς οφειλές δεν επιβαρύνονται από την ημερομηνία έκδοσης της σχετικής κοινής απόφασης της παρ. 3 με προσαυξήσεις και πρόστιμα εκπρόθεσμης καταβολής. Τυχόν καταβληθέντα ποσά δεν αναζητούνται. Άρθρο 103 Ανοικτό πρόγραμμα νέων θέσεων εργασίας για την πρώτη πρόσληψη νέων ηλικίας 1829 ετών - "Πρώτο Ένσημο" - Τροποποίηση άρθρου 196 του ν. 4855/2021 Στο άρθρο 196 του ν. 4855/2021 (Α' 215), περί της θέσπισης ανοικτού προγράμματος του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για την πρώτη ένταξη στην αγορά εργασίας νέων ηλικίας δεκαοκτώ (18) έως και είκοσι εννέα (29) ετών και τη δημιουργία νέων θέσεων, με την ονομασία "Πρώτο Ένσημο" επέρχονται οι εξής τροποποιήσεις: α) η περ. α) της παρ. 4 και η περ. α) της παρ. 5 τροποποιούνται ως προς το ποσό της επιδότησης, β) στην περ. γ) της παρ. 5 η φράση "Η ανωτέρω επιδότηση" αντικαθίσταται από τη φράση "Η επιδότηση της περ. α)", γ) στην παρ. 10, γα) στο τέλος του δεύτερου εδαφίου διαγράφεται η φράση "σύμφωνα με το πρόγραμμα" γβ) στο τρίτο εδάφιο η φράση "αν αυτή έχει καταβληθεί, αναζητείται" αντικαθίσταται από τη φράση "καταβληθέντα ποσά αναζητούνται", γγ) προστίθεται τέταρτο εδάφιο, δ) στην παρ. 11 συμπληρώνεται το αντικείμενο της εξουσιοδότησης, ε) στην παρ. 13 η φράση "από 1.1.2022 έως" αντικαθίσταται από τη φράση "μέχρι εξαντλήσεως του προϋπολογισθέντος, κατά τη θέση σε ισχύ του παρόντος άρθρου, ποσού και πάντως όχι πέραν της", και το άρθρο 196 διαμορφώνεται ως εξής: "Άρθρο 196 Ανοικτό πρόγραμμα νέων θέσεων εργασίας για την πρώτη πρόσληψη νέων ηλικίας 18-29 ετών "ΠΡΩΤΟ ΕΝΣΗΜΟ" 1. Θεσπίζεται ανοικτό πρόγραμμα του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για την πρώτη ένταξη στην αγορά εργασίας νέων ηλικίας δεκαοκτώ (18) έως και είκοσι εννέα (29) ετών και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, με την ονομασία "Πρώτο Ένσημο". 2. Σκοπός του προγράμματος είναι η διευκόλυνση των νέων για την είσοδό τους στην αγορά εργασίας και η ομαλή ένταξή τους σε αυτή, με στόχο την καταπολέμηση της νεανικής ανεργίας. 3. Ωφελούμενοι του προγράμματος είναι νέοι, ηλικίας δεκαοκτώ (18) έως και είκοσι εννέα (29) ετών, οι οποίοι δεν διαθέτουν καμιά προηγούμενη προϋπηρεσία εξαρτημένης εργασίας σε επιχειρήσεις - εργοδότες του ιδιωτικού τομέα ή του δημοσίου τομέα υπό την έννοια της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α' 143), συμπεριλαμβανομένων και των νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου του δημοσίου τομέα που δεν περιλαμβάνονται στη Γενική Κυβέρνηση, όπως αυτή ορίζεται στο ανωτέρω άρθρο. 4. α) Κάθε νέα θέση εξαρτημένης εργασίας, πλήρους απασχόλησης, αορίστου ή ορισμένου χρόνου, που δημιουργείται σύμφωνα με το παρόν πρόγραμμα, σε εργοδότες του ιδιωτικού τομέα, ανεξαρτήτως του κλάδου που αυτοί δραστηριοποιούνται, επιδοτείται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό με τρεις χιλιάδες εξακόσια (3.600) ευρώ για χρονικό διάστημα έξι (6) μηνών. β) Αν η νέα πρόσληψη αφορά σύμβαση εξαρτημένης εργασίας μερικής απασχόλησης, η επιδότηση της περ. α) μειώνεται στο ήμισυ. γ) Αν η σύμβαση εξαρτημένης εργασίας είναι ορισμένου χρόνου διάρκειας μικρότερης των έξι (6) μηνών, η νέα θέση εργασίας επιδοτείται αναλογικά με τον χρόνο απασχόλησης και το είδος της σύμβασης (πλήρους ή μερικής). 5. α) Το ποσό της επιδότησης των τριών χιλιάδων εξακοσίων (3.600) ευρώ καταβάλλεται ως εξής: αα) Ποσό χιλίων οκτακοσίων (1.800) ευρώ καταβάλλεται απευθείας στον νεοπροσλαμβανόμενο νέο, επιμεριζόμενο σε έξι (6) ισόποσες μηνιαίες δόσεις, επιπλέον του μηνιαίου μισθού του και ανεξαρτήτως του ύψους αυτού, και αβ) ποσό χιλίων οκτακοσίων (1.800) ευρώ καταβάλλεται απευθείας στον εργοδότη για την κάλυψη μέρους της συνολικής μισθολογικής δαπάνης. β) Σε περίπτωση σύμβασης εργασίας μερικής απασχόλησης, για την καταβολή της επιδότησης της περ. β) της παρ. 4 εφαρμόζεται αναλογικά η περ. α) της παρούσας παραγράφου. γ) Η επιδότηση της περ. α) είναι αφορολόγητη, ανεκχώρητη και ακατάσχετη στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής και ειδικής διάταξης, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, τέλος ή εισφορά, συμπεριλαμβανομένης και της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης του άρθρου 43 Α του ν. 4172/2013 (Α' 167), δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς τη φορολογική διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τους δήμους, τις περιφέρειες, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα. 6. Για την καταβολή του συνόλου των μηνιαίων αποδοχών, υπόχρεος είναι ο εργοδότης σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας. Για την καταβολή του συνόλου των μηνιαίων ασφαλιστικών εισφορών εφαρμόζονται, για κάθε κατηγορία εργαζομένων, οι κείμενες διατάξεις της κοινωνικοασφαλιστικής νομοθεσίας. 7. Η επιχείρηση μπορεί να εντάξει ταυτόχρονα τον ωφελούμενο στο ανοιχτό πρόγραμμα νέων επιδοτούμενων θέσεων εργασίας του άρθρου 28 του ν. 4726/2020 (Α' 181) με τους όρους και τις προϋποθέσεις που προ- βλέπονται σε αυτό. 8. Οι ωφελούμενοι που τοποθετούνται στις νέες θέσεις εργασίας του παρόντος, δεν μπορούν να ενταχθούν στο πρόγραμμα "ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ". Οι συμβάσεις εργασίας των ανωτέρω δεν μπορούν να τεθούν σε αναστολή, εκτός εάν η επιχειρηματική δραστηριότητα των επιχειρήσεων στις οποίες προσλαμβάνονται αναστέλλεται με εντολή δημόσιας αρχής. 9. Οι θέσεις εργασίας που επιδοτούνται με το παρόν είναι επιπρόσθετες σε σχέση προς τις υφιστάμενες θέσεις εργασίας. 10. Για την ένταξή τους στο παρόν πρόγραμμα, οι επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα υποβάλλουν σχετική δήλωση στο Πληροφοριακό Σύστημα "ΕΡΓΑΝΗ" (Π.Σ. "ΕΡΓΑΝΗ") του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Η επιχείρηση που προβαίνει σε νέα πρόσληψη ή νέες προσλήψεις μία ή περισσότερες φορές, πρέπει υπευθύνως να δηλώνει ότι θα διατηρήσει κατά μέσο όρο τον ίδιο αριθμό εργαζομένων για το διάστημα επιδότησης της νέας θέσης εργασίας, προσαυξημένο κατά τον αριθμό των νέων επιδοτούμενων συμβάσεων εργασίας. Αν διαπιστωθεί ότι η επιχείρηση δεν πληροί τον ανωτέρο όρο, δεν λαμβάνει την επιδότηση και καταβληθέντα ποσά αναζητούνται με τη διαδικασία των αχρεωστήτως καταβληθέντων. Ομοίως, τόσο η επιχείρηση όσο και ο εργαζόμενος δηλώνουν υπεύθυνα ότι ο εργαζόμενος δεν έχει συγγένεια εξ αίματος ή εξ αγχιστείας α' και β' βαθμού με τον εργοδότη και αν διαπιστωθεί η μη τήρηση του όρου αυτού, κανένα από τα δύο μέρη δεν λαμβάνουν την επιδότηση και καταβληθέντα ποσά αναζητούνται με τη διαδικασία των αχρεωστήτως καταβληθέντων. 11. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων προβλέπονται ο τρόπος και η διαδικασία καταβολής της επιδότησης στον εργαζόμενο και τον εργοδότη, τυχόν ειδικότερες προϋποθέσεις ένταξης στο πρόγραμμα, οι έννομες συνέπειες από τη μη τήρηση των όρων του παρόντος, τα δικαιολογητικά, οι τυχόν όροι συνδυασμού με άλλα προγράμματα, και κάθε όρος και αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος. 12. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων ορίζεται το ειδικό έντυπο αίτησης-υπεύθυνης δήλωσης ένταξης της επιχείρησης στο πρόγραμμα του παρόντος άρθρου, καθώς και το ειδικό έντυπο αίτησης - υπεύθυνης δήλωσης αποδοχής του νεοπροσλαμβανομένου νέου στο Π.Σ. "ΕΡΓΑΝΗ" και ρυθμίζεται κάθε ειδικότερο ζήτημα και αναγκαία λεπτομέρεια σε σχέση με τα ανωτέρω έντυπα. 13. Το πρόγραμμα ισχύει μέχρι εξαντλήσεως του προϋπολογισθέντος, κατά τη θέση σε ισχύ του παρόντος άρθρου, ποσού και πάντως όχι πέραν της 31ης.12.2022.". ............................................ ΜΕΡΟΣ ΣΤ' Έναρξη ισχύος Άρθρο 107 Έναρξη ισχύος 1. Με την επιφύλαξη της παρ. 2, η ισχύς του παρόντος νόμου αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά από ειδικότερες διατάξεις του. 2. Οι τροποποιήσεις που επιφέρουν στον ν. 3864/2010 (Α' 119) τα άρθρα 5, 8, 9, 10, 12 και 13 του παρόντος τίθενται σε εφαρμογή σε τριάντα (30) ημέρες από τη δημοσίευση του παρόντος. Αθήνα, 16 Ιουνίου 2022