Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός ύψους προστίμων που επιβάλλονται από τους Επιθεωρητές Εργασίας του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ). Αποφ. 29164/755/2.6.2019 Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης ΦΕΚ 2686/Β/2.6.2019 Αποφασίζουμε: Άρθρο 1 Κατηγοριοποιούνται οι παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας και καθορίζονται μέθοδοι υπολογισμού των επιβαλλόμενων προστίμων με τη συνεκτίμηση των προβλεπόμενων κριτηρίων, όπως αυτές περιγράφονται κατωτέρω στα κεφάλαια Α' και Β' για τους Επιθεωρητές Εργασιακών Σχέσεων και τους Επιθεωρητές Υγείας και Ασφάλειας στην Εργασία, αντιστοίχως. ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α' Μέθοδος υπολογισμού των προστίμων που επιβάλλονται από τους επιθεωρητές εργασιακών σχέσεων 1. Κριτήρια και υποκριτήρια Τα πρόστιμα επιβάλλονται με τη συνεκτίμηση τεσσάρων (4) βασικών μεταβλητών - κριτηρίων και δύο (2) υποκριτηρίων. Τα βασικά κριτήρια είναι τα εξής: i) η σοβαρότητα της παράβασης (Σ), ii) ο αριθμός των εργαζομένων της επιχείρησης (ΑΕ), iii) η υποτροπή της επιχείρησης (Υ). Ως υποτροπή νοείται α) η επιβολή στην ίδια επιχείρηση δύο (2) τουλάχιστον διοικητικών κυρώσεων για παρόμοιες παραβάσεις μέσα σε μία τετραετία, η οποία ξεκινά να υπολογίζεται προς τα πίσω από την ημερομηνία διενέργειας του ελέγχου, ή β) η έκδοση μίας (1) τουλάχιστον αμετάκλητης καταδικαστικής απόφασης που αφορά την τέλεση αξιόποινης πράξης για παρόμοια παράβαση κατά την προηγούμενη τετραετία. Τυχόν αλλαγή του νομίμου εκπροσώπου της επιχείρησης δεν επηρεάζει την υποτροπή. Η υποτροπή προκύπτει και από το συνδυασμό των δύο παραπάνω περιπτώσεων, δηλαδή επιβολή μίας διοικητικής κύρωσης και έκδοση αμετάκλητης καταδικαστικής απόφασης και iv) η παράβαση περί χρονικών ορίων, όταν ο θιγόμενος/-οι είναι εργαζόμενος/-οι με σχέση εργασίας μερικής απασχόλησης ή εκ περιτροπής εργασίας (ΧΟ). Η έλλειψη συνδρομής των υπό στοιχείο iii και iv μεταβλητών - κριτηρίων δεν επηρεάζει την επιβολή του προστίμου όταν συντρέχουν οι προϋποθέσεις των λοιπών μεταβλητών - κριτηρίων. Τα υποκριτήρια είναι τα εξής: i) ο βαθμός συνεργασίας (ΒΣ). Για το χαρακτηρισμό του βαθμού συνεργασίας συνεκτιμώνται ιδίως η τυχόν επαναλαμβανόμενη μη συμμόρφωση σε υποδείξεις - συστάσεις, ο βαθμός υπαιτιότητας (βαθμός ευθύνης) του εργοδότη, η παρεμπόδιση του έργου του επιθεωρητή κατά τη διενέργεια του ελέγχου, η μη χορήγηση στοιχεί- ων κατά τη διάρκεια της έρευνας, κ.τ.λ. και ii) ο αριθμός των εργαζομένων που θίγονται (Θ), δηλαδή οι εργαζόμενοι τους οποίους αφορά η διαπιστωθείσα παράβαση. Αρχικώς, καθορίζεται ένα βασικό ποσό προστίμου (ΒΠ), το οποίο μπορεί να αναπροσαρμόζεται προς τα πάνω όταν συντρέχουν ειδικοί λόγοι. 2. Βήματα προσδιορισμού επιβαλλόμενου προστίμου Α. Οι παραβάσεις κατατάσσονται σε πέντε (5) κατηγορίες και λαμβάνουν τιμές από 1-40 μόρια, σύμφωνα με τον πίνακα 1 "ΣΟΒΑΡΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΒΑΣΗΣ". Η εκτίμηση των μορίων εντός του συγκεκριμένου εύρους γίνεται ξεχωριστά για κάθε παράβαση, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα πραγματικά περιστατικά της υπόθεσης. Πίνακας 1: Σοβαρότητα παράβασης Πολύ χαμηλή 1-5 μόρια Χαμηλή 6-10 μόρια Σημαντική 11-20 μόρια Υψηλή 21-30 μόρια Πολύ υψηλή 31-40 μόρια Στον πίνακα παραβάσεων του παραρτήματος Ι παρουσιάζεται ενδεικτικός κατάλογος των παραβάσεων τις οποίες ελέγχουν οι Επιθεωρητές Εργασιακών Σχέσεων, καθώς και η διαβάθμιση της σοβαρότητας αυτών με βάση τον ανωτέρω πίνακα 1. Σε περίπτωση διαπίστωσης παραβάσεων που δεν περιλαμβάνονται στο παράρτημα Ι της παρούσας, η σοβαρότητα της παράβασης επαφίεται στην κρίση των αρμοδίων, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, οργάνων. Β. Ανάλογα με τον αριθμό των εργαζομένων, οι επιχειρήσεις κατατάσσονται σε πέντε (5) κατηγορίες και βαθμολογούνται με 1-60 μόρια σύμφωνα με τον πίνακα 2Α με τίτλο "ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ": Πίνακας 2Α: Αριθμός εργαζομένων 1-10 εργαζόμενοι 1-12 μόρια 11-50 εργαζόμενοι 13-24 μόρια 51-150 εργαζόμενοι 25-36 μόρια 151-250 εργαζόμενοι 37-48 μόρια 251-πάνω εργαζόμενοι 49-60 μόρια Τα ακριβή μόρια υπολογίζονται με βάση τον πίνακα 2Β "ΜΟΡΙΑ ΜΕΤΑΒΟΛΗΣ ΑΡΙΘΜΟΥ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ (ΑΕ)", ως ακολούθως: Πίνακας 2Β: Μόρια μεταβολής αριθμού εργαζομένων (ΑΕ) Αριθμός εργαζομένων: 1-10 Μόρια: 1-12 Συντελεστής 1,222 Άτομα Μόρια 1 1 2 2,22 3 3,44 4 4,67 5 5,89 6 7,11 7 8,33 8 9,56 9 10,78 10 12,00 Αριθμός εργαζομένων: 11-50 Μόρια: 13-24 Συντελεστής 0,282 0, 282 Άτομα Μόρια Άτομα Μόρια 11 13,00 31 18,64 12 13,28 32 18,92 13 13,56 33 19,21 14 13,85 34 19,49 15 14,13 35 19,77 16 14,41 36 20,05 17 14,69 37 20,33 18 14,97 38 20,62 19 15,26 39 20,90 20 15,54 40 21,18 21 15,82 41 21,46 22 16,10 42 21,74 23 16,38 43 22,03 24 16,67 44 22,31 25 16,95 45 22,59 26 17,23 46 22,87 27 17,51 47 23,15 28 17,79 48 23,44 29 18,08 49 23,72 30 18,36 50 24,00 Αριθμός εργαζομένων: 51-150 Μόρια: 25-36 0,111 0,111 0,111 Συντελεστής Συντελεστής Συντελεστής Άτομα Μόρια Άτομα Μόρια Άτομα Μόρια 51 25,00 85 28,78 119 32,56 52 25,11 86 28,89 120 32,67 53 25,22 87 29,00 121 32,78 54 25,33 88 29,11 122 32,89 55 25,44 89 29,22 123 33,00 56 25,56 90 29,33 124 33,11 57 25,67 91 29,44 125 33,22 58 25,78 92 29,56 126 33,33 59 25,89 93 29,67 127 33,44 60 26,00 94 29,78 128 33,56 61 26,11 95 29,89 129 33,67 62 26,22 96 30,00 130 33,78 63 26,33 97 30,11 131 33,89 64 26,44 98 30,22 132 34,00 65 26,56 99 30,33 133 34,11 66 26,67 100 30,44 134 34,22 67 26,78 101 30,56 135 34,33 68 26,89 102 30,67 136 34,44 69 27,00 103 30,78 137 34,56 70 27,11 104 30,89 138 34,67 71 27,22 105 31,00 139 34,78 72 27,33 106 31,11 140 34,89 73 27,44 107 31,22 141 35,00 74 27,56 108 31,33 142 35,11 75 27,67 109 31,44 143 35,22 76 27,78 110 31,56 144 35,33 77 27,89 111 31,67 145 35,44 78 28,00 112 31,78 146 35,56 79 28,11 113 31,89 147 35,67 80 28,22 114 32,00 148 35,78 81 28,33 115 32,11 149 35,89 82 28,44 116 32,22 150 36,00 83 28,56 117 32,33 84 28,67 118 32,44 Αριθμός εργαζομένων: 151-250 Μόρια: 37-48 0,111 0,111 0,111 Συντελεστής Συντελεστής Συντελεστής Άτομα Μόρια Άτομα Μόρια Άτομα Μόρια 151 37,000 185 40,778 219 44,556 152 37,111 186 40,889 220 44,667 153 37,222 187 41,000 221 44,778 154 37,333 188 41,111 222 44,889 155 37,444 189 41,222 223 45,000 156 37,556 190 41,333 224 45,111 157 37,667 191 41,444 225 45,222 158 37,778 192 41,556 226 45,333 159 37,889 193 41,667 227 45,444 160 38,000 194 41,778 228 45,556 161 38,111 195 41,889 229 45,667 162 38,222 196 42,000 230 45,778 163 38,333 197 42,111 231 45,889 164 38,444 198 42,222 232 46,000 165 38,556 199 42,333 233 46,111 166 38,667 200 42,444 234 46,222 167 38,778 201 42,556 235 46,333 168 38,889 202 42,667 236 46,444 169 39,000 203 42,778 237 46,556 170 39,111 204 42,889 238 46,667 171 39,222 205 43 239 46,778 172 39,333 206 43,111 240 46,889 173 39,444 207 43,222 241 47,000 174 39,556 208 43,333 242 47,111 175 39,667 209 43,444 243 47,222 176 39,778 210 43,556 244 47,333 177 39,889 211 43,667 245 47,444 178 40,000 212 43,778 246 47,556 179 40,111 213 43,889 247 47,667 180 40,222 214 44,000 248 47,778 181 40,333 215 44,111 249 47,889 182 40,444 216 44,222 250 48,000 183 40,556 217 44,333 184 40,667 218 44,444 Αριθμός εργαζομένων: 251 και άνω Μόρια: 49-60 0,111 0,111 0,111 Συντελεστής Συντελεστής Συντελεστής Άτομα Μόρια Άτομα Μόρια Άτομα Μόρια 251 49,000 285 52,778 319 56,556 252 49,111 286 52,889 320 56,667 253 49,222 287 53,000 321 56,778 254 49,333 288 53,111 322 56,889 255 49,444 289 53,222 323 57,000 256 49,556 290 53,333 324 57,111 257 49,667 291 53,444 325 57,222 258 49,778 292 53,556 326 57,333 259 49,889 293 53,667 327 57,444 260 50,000 294 53,778 328 57,556 261 50,111 295 53,889 329 57,667 262 50,222 296 54,000 330 57,778 263 50,333 297 54,111 331 57,889 264 50,444 298 54,222 332 58,000 265 50,556 299 54,333 333 58,111 266 50,667 300 54,444 334 58,222 267 50,778 301 54,556 335 58,333 268 50,889 302 54,667 336 58,444 269 51,000 303 54,778 337 58,556 270 51,111 304 54,889 338 58,667 271 51,222 305 55,000 339 58,778 272 51,333 306 55,111 340 58,889 273 51,444 307 55,222 341 59,000 274 51,556 308 55,333 342 59,111 275 51,667 309 55,444 343 59,222 276 51,778 310 55,556 344 59,333 277 51,889 311 55,667 345 59,444 278 52,000 312 55,778 346 59,556 279 52,111 313 55,889 347 59,667 280 52,222 314 56,000 348 59,778 281 52,333 315 56,111 349 59,889 282 52,444 316 56,222 350 60,000 283 52,556 317 56,333 284 52,667 318 56,444 Γ. Υπολογίζεται το σύνολο των μορίων αθροίζοντας τις μεταβλητές - κριτήρια Σ και ΑΕ. Όταν από το άθροισμα του συνόλου των μορίων των μεταβλητών - κριτηρίων Σ και ΑΕ προκύπτει δεκαδικός αριθμός, αυτός στρογγυλοποιείται προς την πλησιέστερη μονάδα, ως εξής: i) αν ο δεκαδικός αριθμός της επόμενης τάξης προς τα δεξιά είναι από 0,1 έως 0,49 (μικρότερο του 0,50), τότε ο αριθμός παραμένει ως έχει μέχρι το ψηφίο το οποίο στρογγυλοποιείται και τα υπόλοιπα ψηφία προς τα δεξιά τίθενται ίσα με μηδέν και ii) αν ο δεκαδικός αριθμός της επόμενης τάξης προς τα δεξιά είναι 0,50 έως 0,99 (μεγαλύτερο ή ίσο του 0,50), το ψηφίο της τάξης το οποίο στρογγυλοποιείται αυξά- νεται κατά μία μονάδα και τα υπόλοιπα ψηφία προς τα δεξιά τίθενται ίσα με μηδέν. Το αρχικό εύρος του προστίμου διαμορφώνεται σύμφωνα με τις κλίμακες του ακόλουθου πίνακα 3: Πίνακας 3: Εύρος προστίμων Κλίμακες Xi Χαρακτηρισμός προστίμων Όρια κριτηρίων Ελάχιστο Μέγιστο 1 Πολύ μικρά 2-20 300 € 3.000 € 2 Μικρά 21-40 3.001 € 6.000 € 3 Μεσαία 41-60 6.001 € 15.000 € 4 Υψηλά 61-80 15.001 € 30.000 € 5 Πολύ υψηλά 81-100 30.001 € 50.000 € Σε περίπτωση τέλεσης παρόμοιων παραβάσεων για τις οποίες έχουν επιβληθεί δύο (2) τουλάχιστον διοικητικές κυρώσεις την τελευταία τετραετία ή/και έχει εκδοθεί μία (1) τουλάχιστον αμετάκλητη καταδικαστική απόφαση, τότε: Εάν το αρχικό εύρος του προστίμου υπολογίζεται στην κλίμακα Xi, το τελικό εύρος, λόγω της υποτροπής, υπολογίζεται στην αμέσως επόμενη κλίμακα (Xi+1) ή ακόμα και στη (Xi+2) κατά την κρίση των αρμοδίων, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, οργάνων. Σε περίπτωση παράβασης περί χρονικών ορίων, όταν ο θιγόμενος/-οι είναι εργαζόμενος/-οι με σχέση εργασίας μερικής απασχόλησης ή εκ περιτροπής εργασίας (ΧΟ), εάν το αρχικό εύρος του προστίμου υπολογίζεται στην κλίμακα Xi, αναπροσαρμόζεται στην αμέσως επόμενη κλίμακα (Xi+1). Σε περίπτωση σωρευτικής συνδρομής των μεταβλητών - κριτηρίων Υ και ΧΟ εάν το αρχικό εύρος του προστίμου υπολογίζεται στην κλίμακα Xi αναπροσαρμόζεται στην επόμενη κλίμακα (Xi+2) ή ακόμα και στη (Xi+3) κατά την κρίση των αρμοδίων, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, οργάνων. Δ. Αφού υπολογιστεί το εύρος της κλίμακας Xi (1η, 2η, 3η, 4η ή 5η), χαρακτηρίζεται η μεταβλητή "Βαθμός Συνεργασίας" (ΒΣ), σύμφωνα με τον ακόλουθο πίνακα 4: Πίνακας 4: Βαθμός συνεργασίας Κλίμακες Εύρος προστίμων Ικανοποιητικός Μέτριος Χαμηλός 1η 300-3.000 300 1.000 1.001 2.000 2.001 3.000 2η 3.001-6.000 3.001 4.000 4.001 5.000 5.001 6.000 3η 6.001-15.000 6.001 9.000 9.001 12.000 12.001 15.000 4η 15.001-30.000 15.001 20.000 20.001 25.000 25.001 30.000 5η 30.001-50.000 30.001 37.000 37.001 44.000 44.001 50.000 Ε. Υπολογίζεται στη συνέχεια, σύμφωνα με τον ανωτέρω πίνακα, το αρχικό ποσό του προστίμου (ΑΠ). ΣΤ. Το βασικό ποσό του προστίμου (ΒΠ) υπολογίζεται με βάση τον ακόλουθο τύπο: ΒΠ (βασικό ποσό) = ΑΠ (αρχικό πρόστιμο) *Θ (συντελεστής βαρύτητας θιγόμενων εργαζομένων) Oι τιμές του υποκριτηρίου Θ παρουσιάζονται στον ακόλουθο πίνακα 5 " Αριθμός θιγόμενων εργαζομένων ": Πίνακας 5: Αριθμός θιγόμενων εργαζομένων Αριθμός θιγόμενων εργαζομένων Συντελεστής βαρύτητας(Θ) 1 0,5 2 0,75 3 1 Όταν διαπιστώνονται παραβάσεις που δεν προϋποθέτουν την ύπαρξη εργαζομένων, επιβάλλεται πρόστιμο το οποίο υπολογίζεται με συντελεστή βαρύτητας Θ=1. 3. Αναπροσαρμογή του βασικού προστίμου Όταν συντρέχουν ειδικοί λόγοι, μπορεί να αναπροσαρμοσθεί το βασικό ποσό προστίμου προς τα πάνω. Οι ειδικοί λόγοι ενδεικτικά περιλαμβάνουν: α) το είδος της επιχείρησης (κλάδος οικονομικής δραστηριότητας), καθώς και το μέγεθος της επιχείρησης προσδιοριζόμενο από συγκεκριμένα οικονομικά στοιχεία (π.χ. δημοσιευμένος ισολογισμός, κύκλος εργασιών, φορολογικά έντυπα, κ.τ.λ.) και β) τη μη καταβολή πάσης φύσεως αποδοχών. Ειδικά στη δεύτερη περίπτωση, το ποσό του προστίμου μπορεί να υπερβεί είτε το ποσό του ΒΠ είτε το ποσό των οφειλόμενων αποδοχών. Επίσης, εξετάζεται η περίπτωση επιβολής προστίμου ανά εργαζόμενο ως αυτοτελής παράβαση. Τα στοιχεία αναφορικά με την ανωτέρω περ. Α' υποβάλλονται κατόπιν σχετικού αιτήματος των Επιθεωρητών Εργασίας. ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β' Μέθοδος υπολογισμού των προστίμων που επιβάλλονται από τους επιθεωρητές ασφάλειας και υγείας στην εργασία. 1. Κριτήρια και υποκριτήρια Τα πρόστιμα επιβάλλονται με τη συνεκτίμηση τεσσάρων (4) βασικών μεταβλητών - κριτηρίων και ενός (1) υποκριτηρίου. Τα βασικά κριτήρια είναι τα εξής: i) Αριθμός εργαζομένων (ΑΕ). ii) Σοβαρότητα των συνεπειών της παράβασης και έκτασης του κινδύνου (Σ). iii) Κατηγορία επιχείρησης (Κ), με βάση το άρθρο 10 του ν. 3850/2010 (ΦΕΚ 84/τ.Α'/2-6-2010) "Κύρωση του Κώδικα νόμων για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων" και iv) Υποτροπή της επιχείρησης (Υ). Ως υποτροπή νοείται: α) η επιβολή στην ίδια επιχείρηση δύο (2) τουλάχιστον διοικητικών κυρώσεων για παρόμοιες παραβάσεις μέσα σε μία τετραετία, η οποία ξεκινά να υπολογίζεται προς τα πίσω από την ημερομηνία διενέργειας του ελέγχου, ή β) η έκδοση μίας (1) τουλάχιστον αμετάκλητης καταδικαστικής απόφασης που αφορά την τέλεση αξιόποινης πράξης για παρόμοια παράβαση κατά την προηγούμενη τετραετία. Τυχόν αλλαγή του νομίμου εκπροσώπου της επιχείρησης δεν επηρεάζει την υποτροπή. Η υποτροπή προκύπτει και από το συνδυασμό των δύο παραπάνω περιπτώσεων, δηλαδή επιβολή μίας διοικητικής κύρωσης και έκδοση αμετάκλητης καταδικαστικής απόφασης. Η έλλειψη συνδρομής της υπό στοιχείο iv μεταβλητής - κριτηρίου δεν επηρεάζει την επιβολή του προστίμου όταν συντρέχουν οι προϋποθέσεις των λοιπών μεταβλητών - κριτηρίων. Το υποκριτήριο είναι ο Βαθμός Συνεργασίας (ΒΣ): Για το χαρακτηρισμό του βαθμού συνεργασίας συνεκτιμώνται ιδίως: α) η τυχόν επαναλαμβανόμενη μη συμμόρφωση σε υποδείξεις - συστάσεις, β) ο βαθμός υπαιτιότητας (βαθμός ευθύνης) του εργοδότη και γ) η παρεμπόδιση του έργου του επιθεωρητή κατά την διενέργεια του ελέγχου, η μη χορήγηση στοιχείων κατά τη διάρκεια της έρευνας, κ.τ.λ. Αρχικώς καθορίζεται ένα βασικό ποσό προστίμου (ΒΠ) το οποίο μπορεί να αναπροσαρμόζεται προς τα πάνω όταν συντρέχουν ειδικοί λόγοι. Κάθε μια από τις τρεις (3) μεταβλητές - κριτήρια (ΑΕ, Σ και Κ) λαμβάνει πέντε (5) διακριτές τιμές σύμφωνα με τους ακόλουθους πίνακες: Πίνακας 1: Αριθμός εργαζομένων (ΑΕ) ΑΕ = Δείκτης μεταβολής αριθμού εργαζομένων Δείκτες Αριθμός εργαζομένων 1 1 έως 5 3 6 έως 20 5 21 έως 50 7 51 έως 100 9 101 και πάνω Πίνακας 2: Σοβαρότητα των συνεπειών της παράβασης και έκτασης του κινδύνου (Σ) Σ = Δείκτης σοβαρότητας των συνεπειών της παράβασης και έκτασης κινδύνου Δείκτες Σοβαρότητα των συνεπειών της παράβασης και της έκτασης κινδύνου 1 Χαμηλή {ενδεικτικά αναφέρονται διατάξεις σχετικές με θέματα διαχείρισης Υγείας και Ασφάλειας της Εργασίας (ΥΑΕ), όπως ημερολόγιο μέτρων ασφαλείας, βιβλίο υποδείξεων Τεχνικού Ασφάλειας και Γιατρού Εργασίας, γραπτή εκτίμηση των υφιστάμενων κατά την εργασία κινδύνων, η εκ των προτέρων γνωστοποίηση οικοδομικού έργου, σχέδιο Ασφάλειας και Υγείας και φάκελος Ασφάλειας και Υγείας, ειδικό βιβλίο ατυχημάτων, τέλη κυκλοφορίας σε μηχάνημα έργου (ΜΕ), πινακίδες ΜΕ, στοιχεία ασφάλισης ΜΕ} 2 Σημαντική 3 Υψηλή 4 Πολύ υψηλή 9 Καταστρεπτική Όταν η παράβαση δεν αφορά θέματα διαχείρισης Υγιεινής και Ασφάλειας της Εργασίας (ΥΑΕ), το Σ λαμβάνει πάντα τιμές μεγαλύτερες της μονάδας (Σ>1): Ενδεικτικός κατάλογος παραβάσεων που δεν αφορούν θέματα διαχείρισης ΥΑΕ (Σ>1) α Κίνδυνος πτώσης από ύψος από τη μη λήψη προληπτικών μέτρων ασφαλείας στις κατασκευές (ακατάλληλες σκαλωσιές, ανοίγματα δαπέδων, φρεάτια ανελκυστήρων χωρίς εξασφάλιση έναντι πτώσης, πέρατα πλακών χωρίς προστασία έναντι πτώσης) β Έλλειψη ή μη λειτουργία διατάξεων ασφαλείας εξοπλισμού εργασίας γ Ασφάλεια ηλεκτρικών εγκαταστάσεων (μη ύπαρξη αντιηλεκτροπληξιακού διακόπτη σε πίνακες, μη τήρηση των κανόνων ασφάλειας και προσέγγιση ιστού ανυψωτικών μηχανημάτων σε εναέρια ηλεκτροφόρα καλώδια Υψηλής, Μέσης και Χαμηλής Τάσης της ΔΕΗ ή προσέγγιση μεταλλικών αντικειμένων σε δίκτυα της ΔΕΗ) δ Μη έκδοση πιστοποιητικού απαλλαγής από επικίνδυνα αέρια (GAS FREE) σε ναυπηγικές εργασίες ε Μη ύπαρξη πιστοποιητικού επανελέγχου και ειδικού βιβλίου συντήρησης και έλεγχων ανυψωτικών μηχανημάτων στ Μη τήρηση μέτρων ασφαλείας κατά την εκσκαφή θεμελίων και τάφρων Πίνακας 3: Κατηγορία επιχειρήσεων σύμφωνα με το άρθρο 10 του ν. 3850/2010 (Κ) Κ = Δείκτης Κατηγορίας επιχείρησης Α, Β ή Γ με βάση το άρθρο 10 του ν. 3850/2010 Δείκτες Κατηγορία 1 Κατηγορία Γ 2 Κατηγορία Γ 3 Κατηγορία Β 4 Κατηγορία Β 5 Κατηγορία Α Για τις επιχειρήσεις που υπάγονται στην Α' κατηγορία, ο αριθμοδείκτης θα παίρνει πάντα τη μέγιστη τιμή 5. Η επιλογή των αριθμοδεικτών 1, 2 (κατηγορία Γ) και 3, 4 (κατηγορία Β) επαφίεται στην κρίση των αρμοδίων, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, οργάνων λαμβάνοντας υπόψη τη συνολική εικόνα της επιχείρησης σχετικά με την ασφάλεια και την υγεία. 2. Βήματα προσδιορισμού επιβαλλόμενου προστίμου Η εκτίμηση προστίμου είναι το γινόμενο των ακόλουθων τριών (3) μεταβλητών - κριτηρίων: ΕΠ=ΑΕ*Σ*Κ (μαθηματικός τύπος) Γινόμενο ΕΠ: ανάλογα με την υποτροπή της επιχείρησης (Υ) το ποσό του προστίμου καθορίζεται, κατά την κρίση των αρμοδίων, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, οργάνων, στις αμέσως επόμενες κλίμακες (Χi+1) ή (Χi+2) του τελευταίου πίνακα υπολογισμού, λαμβάνοντας υπό- ψη το Βαθμό Συνεργασίας (ΒΣ). Βήμα 1: Μαθηματικός τύπος υπολογισμού εύρους εκτιμώμενου προστίμου (πέντε βαθμίδες) ΕΠ= ΑΕ* Σ* Κ 1 1 1 3 2 2 5 3 3 7 4 4 9 9 5 Η μέγιστη τιμή του γινομένου ΑΕ*Σ*Κ πάνω από το οποίο το πρόστιμο θα κυμαίνεται στο μέγιστο εύρος (30.200 έως 50.000 ευρώ) θα είναι το 136. Βήμα 2: Κλίμακες προσδιορισμού του ύψους των προστίμων (έξι κλίμακες) Κλίμακες Xi Όρια γινομένων μαθηματικού τύπου (ΕΠ) Εύρος προστίμων Χαρακτηρισμός προστίμων Ελάχιστο Μέγιστο 1η κλίμακα Έως και 11 300,00 € 2.500,00 € Πολύ μικρό 2η κλίμακα Από 12 έως και 22 2.501,00 € 5.000,00 € Μικρό 3η κλίμακα Από 23 έως και 45 5.001,00 € 10.400,00 € Μεσαίο 4η κλίμακα Από 46 έως και 90 10.401,00 € 20.300,00 € Σημαντικό 5η κλίμακα Από 91 έως και 135 20.301,00 € 30.200,00 € Υψηλό 6η κλίμακα Από 136 και άνω 30.201,00 € 50.000,00 € Πολύ υψηλό Βήμα 3 Εάν το αρχικό εύρος του προστίμου υπολογίζεται στην κλίμακα Xi, το τελικό εύρος, λόγω της υποτροπής, υπολογίζεται στην αμέσως επόμενη κλίμακα (Xi+1) ή ακόμα και στη (Xi+2) κατά την κρίση των αρμόδιων, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, οργάνων. Βήμα 4 Μετά τον υπολογισμό του αρχικού εύρους αναφοράς και για τον ακριβή προσδιορισμό του βασικού ποσού του προστίμου (ΒΠ), λαμβάνεται υπ' όψιν ο Βαθμός Συνεργασίας (ΒΣ), χωρίς γραμμική παρεμβολή ανάμεσα στην αρχική και τελική τιμή της εκάστοτε κλίμακας (Xi). 3. Αναπροσαρμογή του βασικού ποσού Όταν συντρέχουν ειδικοί λόγοι, μπορεί να αναπροσαρμοσθεί το βασικό ποσό προστίμου προς τα πάνω: α. Οι ειδικοί λόγοι ενδεικτικά περιλαμβάνουν το μέγεθος της επιχείρησης προσδιοριζόμενο από συγκεκριμένα οικονομικά στοιχεία (π.χ. δημοσιευμένος ισολογισμός, κύκλος εργασιών, φορολογικά έντυπα, κ.τ.λ.). β. Στην περίπτωση των τεχνικών έργων, το εισηγούμενο πρόστιμο μπορεί να αναπροσαρμόζεται προς τα πάνω για τους εργοδότες που βρίσκονται στην αρχή της κατασκευαστικής αλυσίδας εάν κριθεί ότι υπάρχει συνυπαιτι- ότητα όλων των εμπλεκόμενων μερών για την ίδια παράβαση και ότι ο κύριος ή ο ανάδοχος του έργου φέρουν μεγαλύτερη ευθύνη από τον τελικό εργολάβο. Τα στοιχεία αναφορικά με την ανωτέρω περ. α' υποβάλλονται κατόπιν σχετικού αιτήματος των Επιθεωρητών Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία. Άρθρο 2 Αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της παρούσας τα παραρτήματα Ι και II που αφορούν το Κεφάλαιο Α' του άρθρου 1 και το παράρτημα III που αφορά το Κεφάλαιο Β' του άρθρου 1. (Τα παραρτήματα παραλείπονται από το έντυπο τεύχος, δημοσιεύονται στο ηλεκτρονικό τεύχος στον ιστότοπό μας www.eaed.gr). Άρθρο 3 Η ισχύς της απόφασης αυτής αρχίζει από τη δημοσίευσή της. Από την δημοσίευση της απόφασης αυτής παύει να ισχύει η 2063/Δ1632/3-2-2011 (ΦΕΚ 266 Β') απόφαση της Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης. Αθήνα, 27 Ιουνίου 2019 (περίληψη των παραρτημάτων πιο κάτω) Για ό,τι αφορά τη σοβαρότητα της παράβασης (παράρτημα Ι) ενδεικτικά οι εξής διαβαθμίσεις: 1. Μη χορήγηση αδείας ΠΟΛΥ ΥΨΗΛΗ 2. Μη καταβολή επιδόματος αδείας ΥΨΗΛΗ 3. Μη κατάθεση πίνακα προσωπικού ΠΟΛΥ ΥΨΗΛΗ 4. Εκπρόθεσμη κατάθεση πίνακα προσωπικού ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ 5. Μη ανάρτηση πίνακα προσωπικού ΧΑΜΗΛΗ 6. Μη κατάθεση προγράμματος ωρών εργασίας ΠΟΛΥ ΥΨΗΛΗ 7. Εργασία σε ΡΕΠΟ ΥΨΗΛΗ 8. Μη καταβολή αποδοχών ΠΟΛΥ ΥΨΗΛΗ 9. Μη καταβολή επιδομάτων εορτών ΥΨΗΛΗ 10. Μη καταβολή προσαυξήσεων Κυριακών-εορτών ΠΟΛΥ ΥΨΗΛΗ 11. Μη καταβολή προσαυξήσεων νύκτας ΥΨΗΛΗ 12. Μη καταβολή αποδοχών εκτός έδρας ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ 13. Μη καταβολή αποδοχών Υπερωρίας -Υπερεργασίας ΠΟΛΥ ΥΨΗΛΗ 14. Μη τήρηση βιβλίου ετήσιας Κανονικής Άδειας ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ 15. Μη καταβολή πλήρων αποδοχών αδείας ΠΟΛΥ ΥΨΗΛΗ 16. Μη καταχώρηση Υπερωρίας - Υπερεργασίας στο ΕΡΓΑΝΗ ΠΟΛΥ ΥΨΗΛΗ 17. Απασχόληση ανηλίκων χωρίς βιβλιάριο ανηλίκ. ΠΟΛΗ ΥΨΗΛΗ 18. Μη χορήγηση άδειας μητρότητας ΠΟΛΥ ΥΨΗΛΗ 19. Μη χορήγηση μειωμένου ωραρίου μητρότητας ΠΟΛΥ ΥΨΗΛΗ 20. Μη καταβολή αποδοχών μέσω Τραπεζικού Συστήματος ΥΨΗΛΗ 21. Παράβαση νομοθεσίας ομαδικών απολύσεων ΠΟΛΥ ΥΨΗΛΗ 22. Μη τήρηση διαδικασίας Διαθεσιμότητας ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ 23. Μη χορήγηση αδείας λόγω θανάτου συγγενών ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ 24. Παρεμπόδιση εισόδου Επιθεωρητών εργασίας ΠΟΛΥ ΥΨΗΛΗ 25. Αρνηση παροχής στοιχείων ή ψευδή στοιχεία ΠΟΛΥ ΥΨΗΛΗ 26. Μη εφαρμογή όρων σσε ΠΟΛΥ ΥΨΗΛΗ 27. Παρακώλυση συνδικαλιστικής δράσης ΠΟΛΥ ΥΨΗΛΗ 28. Μη καταχώρηση Υπερωρίας - Υπερεργασίας Στο ΕΡΓΑΝΗ ΠΟΛΥ ΥΨΗΛΗ 29. Μη εφοδιασμός βιβλίου δρομολογίων Φορτηγών και Τουριστικών λεωφορείων ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ 30. Μη καταχώριση απασχολούμενου προσωπικού στο ΒΗΔΑΠ Τεχνικών έργων ΠΟΛΥ ΥΨΗΛΗ 31. Μη χορήγηση εκκαθαριστικών σημειωμάτων αποδοχών ΥΨΗΛΗ 32. Πλημμελής συμπλήρωση πίνακα προσωπικού ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ 33. Παραβίαση εβδομαδιαίας αναπαύσεως μισθωτών ΠΟΛΥ ΥΨΗΛΗ 34. Μη κατάρτιση κανονισμού εργασίας ΥΨΗΛΗ 35. Παράβαση αρχής ίσης μεταχείρισης ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ